Träckprov - odling

mumin

Trådstartare
Jag har köpt en "Kollamasken"-låda och ska göra träckprov på min häst i veckan hade jag tänkt. Det är första gången jga gör träckprov så jag har inte så stor koll..
Det stod i informationslappen att om EPG-talet var över ett visst tal (minns inte vilket just nu..) så kunde labbet om man ville göra odling för att kolla förekomst av stora blodmasken, till en extra kostnad.

Är detta något man "måste" göra? Det är inte pengarna jag tänker på, utan om man bör göra det, eller om det bara är bra att göra. Eftersom jag inte gjort träckprov tidigare så vet jag inte vad som gäller, jag har avmaskat samtidigt som alla andra "för att man ska göra det" typ. Vi har dock aldrig haft problem med mask hemma där jag hade hästen tidigare, stora hagar, ofta byta hage, växelbete med nötkreatur osv, men nu har jag som sagt flyttat min häst och vet inte vad där finns.

Grejen är att där min häst står så är övriga inte särskilt intresserade av att avmaska över huvud taget knappt, än mindre göra träckprov. Jag vill dock kolla min häst, och även om han kommer att flytta från den förmodligen smittade vinterhagen snart så kommer han att gå kvar med samma hagkompisar, som säkert kan ha all möjlig mask.. Är det ändå nån "vits" för mig att kolla upp ev stora blodmasken?

Som sagt, det är inte för att jag är snål jag frågar, utan eftersom jag inte har nån erfarenhet utav det här med träckprov och vet inte hur det fungerar, och därför vill jag veta.

Tacksam för svar! :banana:
 
Sv: Träckprov - odling

Bra att du frågar, min situation ser ut ungefär som din så jag hänger på här om jag får.
 
Sv: Träckprov - odling

Stora blodmasken är riktigt illa, så har man större mängd blodmask så skulle jag gärna vilja veta om stora blodmasken finns också. Har man den INTE så kan man ju räkna med att det är lugnt på den fronten tills det kommer nya hästar som kan bära med sig smitta.

Så första träckprovet skulle jag välja odling vid över 100 EPG.
 
Sv: Träckprov - odling

Tack för svaret! :bow:
Då ska jag göra det, för du har bättre koll än jag! :)
 
Sv: Träckprov - odling

Tack för svaret säger jag också! Det blir odling om det behövs. Ska sticka iväg till Apoteket nu och köpa Kolla masken.
 
Sv: Träckprov - odling

Jag gjorde träckprov för två veckor sedan och jag hade valt att få odling så i denna veckan ska jag få svar på odlingen. Min pålle hade ganska mycket blodmask och eftersom vi fått in en ny häst, som visserligen inte går i samma hage så tyckte jag det kunde vara skönt att veta att det inte är stora.
 
Sv: Träckprov - odling

Var köper ni kollamasken-lådor? Är det något man får be dem beställa hem? Finns varken att köpa på apoteket eller granngården hos oss!
 
Sv: Träckprov - odling

Granngården och Apoteket. Apotek tar hem om man ber om en produkt som inte finns...Lokal efterfrågan och apotekets storlek påverkar till exempel det lagerförda sortimentet.

http://www.apoteket.se/rd/d/3172


Skriv kollamasken i sökfältet
 

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
831
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp