Träck-prov

G

Gargamella

När är lämplig tid på året för att skicka in träckprov?
Hur går man tillväga? Kostar? Kollar de efter alla parasiter..?
Informera mig, tack. :bow:

Sv: Träck-prov

Jag brukar göra träckprov på mina i April månad och efter provsvar ser jag om de behöver avmaskas eller inte.

Ok, då får man väl satsa på det då...
Tack för svar! :bow:

Kostnad etc hittar du på www.vidilab.se

När man skickar in beror lite på men på en vuxen häst brukar april bli lagom ja. Jag kommer skicka i mars, ev början på april (beroende på vädret jag). Den här sk vintern, eller snarare brist på sådan, kan nog ställt till en del är jag rädd.

Gargamella skrev:
När är lämplig tid på året för att skicka in träckprov?
Hur går man tillväga? Kostar? Kollar de efter alla parasiter..?
Informera mig, tack. :bow:

Jag skickade in ett träckprov nu i Måndags fick svaret dagen efter....Han hade inget :banana: Behöver inte avmaska denna gång heller... :) Du skickar 2-3 träckbollar, som du lägger i 2 plastpåsar, i ett vadderat kuvert. Kostar ca 30:- i porto

Du går in på www.vidilab.se och skriver ut en följesedel. Skriver hästens namn och födelseår. Och vilket träckprov du vill ta....Det vanligaste är ett som heter 501. Kostnad är 200:- + moms. ( ca 250:- blir allt)
Träckprovet 501 kollar dom Stor och/eller lilla blodmask, spolmask och något som heter övrigt.

Hoppas att jag gav dig något bra svar.....

Det är väldigt tidigt på året att göra träckprov nu, maskarna ligger i dvala och det är inte alls säkert att prover visar rätt pga detta. Jag föredrar att göra det i mitten av April, då brukar det ha vaknat till liv om där finns några mängder, alla hästar har mer eller mindre mask. Det gäller att skicka prov när de är aktiva, inte i dvala.

BJÖRKIS skrev:
Det är väldigt tidigt på året att göra träckprov nu, maskarna ligger i dvala och det är inte alls säkert att prover visar rätt pga detta. Jag föredrar att göra det i mitten av April, då brukar det ha vaknat till liv om där finns några mängder, alla hästar har mer eller mindre mask. Det gäller att skicka prov när de är aktiva, inte i dvala.

Vi valde att göra det nu pga att vi ska flytta. Jag vet att dom ligger i dvala nu. Eftersom dom ligger i dvala, hjälper det inte att avmaska heller. Det var dom vi ska flytta till, som ville att vi skulle göra de.
Vi kommer även att skicka in nytt till våren.

Men hur gör man... Tar man en boll fr varje häst? Fr varje hage? Vi har 7 hästar i stallet. Tänkte om det absolut är så att alla har samma mask...? Måste man ta för alla lr räcker det att ta fr en häst? :confused:

Tack för all hjälp i övrigt. :bow:

Ta så färska bollar som möjligt, alltså inte från hagen på måfå. Det bästa är att ta indivduella prov, men om man har hästar som gått ihop flera år i samma hagar och är avmaskade lika så kan man göra samlingsprov = ett par bollar från varje häst, ett grupprov är då från 3 hästar.

Det har bytts hagar lite hit och dit och det har varit ganska mkt in -och utflyttande av hästar senaste 12 mån... Så nåt samlingsprov kanske inte alls är nån bra idé..? Eller...? Vad är typ samma hage länge..? Hur länge? :confused:

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: Valle
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka