Träbitare?!

Sv: Träbitare?!

Alla mina hästar gnager på trä om de får tillfälle :)

De har alltid gjort de och är inte oroliga/rastlösa i boxen.

Har alltid några grenar av större modell i hagen för gnagandets skull.
Tar inte lång tid innan barken är helt avskalad :)

Bild på den värsta av dom alla :D Kanske han tror han är hund?

2a06e5c6.jpg

Jag köpte en ny häst och när jag var och tittade på honom noterade jag att stallet han stod i var helt nergnagt. Alla hästarna i stallet åt på trä så antagligen hade han lärt sig den ovanan innan han kom till mig.

Hos mig är de ute hela dagen, fri tillgång på hö och är endast uppstallade på natten. Han gnagde på alla stängsel stolpar och allt trä i stallet. Jag blev lite sur när jag precis hade köpt ny boxinredning och han gnagde första natten. Jag löste det genom att plåta in de nya boxväggarna helt. Stängselstolparna drog jag en strömförande tråd ända nerifrån och upp och nu gnager han inte mer. Inte kul och få stallet uppätet.

KL.

Har en egen teori då jag har två hästar som biter på trä.
Mor och dotter. De bägge är som det värsta bävrar.

En del skulle säkert säga att den lilla tagit över sin mors beteende.
Så bör inte vara fallet då mor och dotter skildes åt från dag 1.
Då mamman fick en förslossningspsykos och bebis flyttades till till en amma(som inte tuggar trä).

I alla år innan bebis föddes var jag orolig för mamman. Att hon ska vara understimulerad.
Aktiverade henne åt både höger och vänster men inte blev det bättre för det.

När bebis föddes insåg jag att det måste ligga i generna....

Rätt eller fel? Har ingen aning....

Ni med träbitande hästar vet ni om mamman eller pappan till eran träbitande häst var träbitande? En intressant teori tycker jag...

Ni med träbitande hästar vet ni om mamman eller pappan till eran träbitande häst var träbitande? En intressant teori tycker jag...

Jag vet inte om detta med träbitande ligger i generna men jag har ett fullblodssto med ganska orolig mun. Nu har jag inte ägt henne sen hon var liten och vet inte varför hon är så orolig i munnen men alla hennes avkommor är väldigt för att tugga på precis allt och då menar jag allt från hovslagrens raspar till kläder och grimskaft.

En annan teori kan vara att båda har dåligt psyke, vilket kan vara ärftligt. Nu menar jag dåligt som i att "inte riktigt klara av stallmiljö som de flesta andra hästar gör", inte som i något annat.

Det tror jag inte riktigt på. Snarare att hästar som tycker trä är gott fortsätter att äta trä om de får chansen. Mitt gamla nordsvenska sto är inte en häst utan en bäver. Ser hon ett träd gå hon dit och gnager på det- punkt! Och då gäller det inte ekar som faktiskt är beroendeframkallande för hästar- näpp... tant häst sätter glatt tänderna i granar och allt möjligt.

Gäller även på sommaren när hon har fri tillgång till gräs.

Däremot så gnager hon inte på stallinredning. Men hon har gnagt på slanorna till sin hage. Hon krubbiter inte och har inga andra konstiga beteenden.

Hästen är väl fungerande socialt i flock och hon är ohyggligt snäll att hantera om än något envis.

vår ena nordsvensk (numera valack) tuggade träinredning i stallet som unghäst, men han slutade när han fattade att han faktiskt FICK mat att äta. Han kom från ett dåligt ställe och hade mer eller mindre svältfötts som unghäst.

Träätning är inget onaturligt för en häst, men om det riktas mot *fel* föremål, tex stallinredning indikerar detta på stress, sysslolöshet eller nervositet. Träätning uppkommer även vid för låg fiberhalt i foderstaten. Träätning brukar öka vid kallt och fuktigt väder med. Kolla upp fiberhalten. Om ett foder har mindre struktur som kräver mindre tuggande, tex vid utfodring med spätt eller pelleterat grovfoder eller vid stora givor kraftfoder och små givor grovfoder, ökar träätandet.

Senast ändrad:

Men hästen vet ju inte att stallinredning är "fel" föremål.
Det enda det indikerar är att det är jobbigt för stallägaren att byta träpanel med jämna mellanrum...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka