TR-brott Bry sej eller ej?

M

mycket_irriterande

Var på tävling igår. En tjej som normalt rider * och** red en annan häst i Lätt och fick 5 ner i hoppningen. Hon gick ut i terrängen och står med i resultatlistan visserligen långt ner men ändå.

Hur hade du gjort? Hade du pratat med överdomaren?
Kan reta mej lite på att vissa anser att TR inte är för dom. :eek:

Sv: TR-brott Bry sej eller ej?

Enligt TR så får man ju som sagt inte gå ut i terrrängen om man har mer än fyra nedslag i hoppningen, oavsett hur många "stjärnor" man rider med andra hästar. Ryttaren i fråga kan ha fått dispens av överdomaren att rida terrängen ändå (vilket jag i o f s inte tycker är rätt), men hade jag varit du så hade jag i a f ifrågasatt hur det låg till. Har han/hon inte dispens så har ju onekligen ett TR-brott begåtts.

Jag kan få känslan av att de som rider högre klasser tänjer lite på reglerna ibland när de rider lägre klasser. Men som sagt, det är bara en känsla jag har......

om det är den ryttaren som jag tänker på så hade h*n inte ett godkännt dressyrresultat? och då kanske hon fick dispens för att genomföra ritten endån eftersom den endå inte skulle räknas som en kvalificerande ritt....nått sånt kanske det var!?

rodie skrev:
om det är den ryttaren som jag tänker på så hade h*n inte ett godkännt dressyrresultat? och då kanske hon fick dispens för att genomföra ritten endån eftersom den endå inte skulle räknas som en kvalificerande ritt....nått sånt kanske det var!?

Nä då är det inte samma. Dressyrstraffen var 74.3 och sedan 20 på hoppningen och det var 5 ner, inte tidsfel eller annat.

Dispensen ska inte gälla just 5 ner. Det är ju därför reglen finns.

Håller med , jättekonstigt faktiskt :confused: så skall det naturligvis inte vara utan har man 5 ner så ÄR man ute oavsett vad man heter eller vem man är. Kan det inte vara så att "någon" helt enkelt missade resultatet?? Det händer ju att dispanser ges men då får man ju fortsätta rida utom tävlan och därmed får man inget resultat.

Jag var ju också där. Och jag kan faktiskt inte förstå hur man kunde få 5 ner på den banhoppningen :angel:

Sedan hade de dessutom missat att segraren i ena klassen hade ett ner i banhoppningen :confused: iof hade h*n vunnit ändå

En annan blev delad placerad för allra första gången :o

Samma dressyr och exakt samma tid i terrängen, även om jag borde haft mer koll eftersom jag red efter och visste på vilken tid jag skulle rida :crazy:

självklart ska man tala med överdomaren. TR är till för att följas....och det av alla!

såg du hennes hoppning själv? de kankse va så att ngn hade missat ngt ngn skrev efter att dom hade missat flera andra saker vem vet?

nej jag såg inte hennes hoppning. men TR är ändå till för att följas.

bokslukaren skrev:
såg du hennes hoppning själv? de kankse va så att ngn hade missat ngt ngn skrev efter att dom hade missat flera andra saker vem vet?

Ja de har missat medvetet eller omedvetet! :devil: Jag såg ritten, rev de3 första och var i alla hindren! Rev 3 till, inte bara 2 men det spelar ju mindre roll.
De sa att hon red för hemmaklubben men hon tävlar för annan klubb.

olgaklara skrev:
Jag var ju också där. Och jag kan faktiskt inte förstå hur man kunde få 5 ner på den banhoppningen :angel:
säger hon som rider ** :devil:
alla som red lätt har ju inte de meriterna :angel:

mycket_irriterande skrev:
säger hon som rider ** :devil:
alla som red lätt har ju inte de meriterna :angel:

Rättelse *** :devil: (även om det inte blev någon start förra året pga någon underlig anl :angel: )

Men det verkade vara rätt tätt med sådana hästar i helgen, den som vann min avd vann ju faktiskt Övedskloster CIC** och den som blev 5:a har ju gått med en norsk ryttare förut internationellt. Bristen på tävlingar lockade nog de flesta dit även om det "bara" var lätt klass.

Visst har du rätt, men 6 st ner av 8st hinder tycker iaf jag är ganska anmärkningsvärt. Jag hade kanske förstått det om det var banhoppningen i just en *** ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: Skorpion76
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 160
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka