Tovor i pälsen

SmizzSpeedy

Trådstartare
Finns det något mer man kan göra än att borsta pälsen på långhårig katt för att slippa/få bort tovor? (Typ nått att hälla på pälsen i förebyggande)
Nu när det är fuktigt i luften så kommer nya tovor varje dag och min kisse är inte överförtjust i "frisseringen". Dock snäll, men har lite mullerljud för sig :cool:
Dscn0662-1.jpg

Sv: Tovor i pälsen

Nä du, det är nog tyvärr tvättning med lämpligt schampo och balsam samt borstning som gäller om man vill förebygga tovor.

Det ante mig :) Då får det bli att ta "katten i pälsen" och göra henne ännu gladare :angel: Konstigt nog så gillar hon mig fortfarande

Som tur är så är jag välsignad med två långhåriga kissar som inte tovar!
Men ibland blir det ju lite tussar och då är det bara borsta som gäller.
Har ett schampoo och balsam från espree som ska vara tovförebyggande också.

Jag brukar muta mina katter före, under och efter borstning med lite Feline Greenies, Bucacat eller nått godisaktigt. Då brukar dom iallafall inte hata mig efteråt :D

En av mina katter är långhårig, brukar passa på att reda ut tovor medan han sover. Fast han vaknar efter en stund så är han trött och mycket mer medgörlig :D
Om de sitter under armarna eller är "svåra" så klipper jag bort dem istället för att kämpa med borste/kam. Trevligare för både honom och mig!
Han är ingen utställningskatt ändå...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka