Totilas såld

Sv: Totilas såld

Håller med!

Kan förstå att man till slut inte kan stå emot hur höga bud som helst men kan samtidigt inte låta bli att fundera över om någon annan ryttare kommer att kunna visa upp honom lika fantastiskt bra.

Håller med!

Kan förstå att man till slut inte kan stå emot hur höga bud som helst men kan samtidigt inte låta bli att fundera över om någon annan ryttare kommer att kunna visa upp honom lika fantastiskt bra.

Det undrar jag också, Edward Gal har väl flera gånger sagt att Totilas kräver en del av ryttaren?
Skall bli spännande och se om han kommer prestera samma resultat under annan ryttare.

Håller med!

Jag prenumererar ju sen gammalt på engelska tidningen Horse&Hound, där har en helbroder till Totilas(går medelsvår dressyr där) annonserats ut för £ 90 000 är väl ca 120 000 svenska kronor, 3 gånger utan att bli såld. Är Totilas en outstanding individ i en annars medioker syskonskara, eller är syskonskaran outstanding och brodern i England den enda *dåliga*? Nyfiken!

Nej pundet står runt 12 kr vilket gör att summan landar på nätta 1 miljon 80 tusen.

Kan förstå om den inte säljs så snabbt...
Hoppsan, skrev fel, priset var £ 9000 dvs 110-120 000 svenska kronor, inget annat, det var därför jag undrade hur en helbror kan vara så billig när en betäckning med Totilas kostade väl 50 000?

det 'r en bra fråga! Han har ju iaf en syster som är bra, som även hon är hos Edward? Men en vallack har inget avelsvärde, mer än för mamman, så det är nog halva förklaringen. Och om Totilas hade haft en vanlig ryttare hade han antagligen varit sönderriden så känslig o stor i rörelserna han är, kanske är det som har hänt med brodern.

Det var faktiskt ett reportage om Totilas i sydsvenskan (blev väldigt paff) innan VM och där stod just det att han har om jag minns rätt 8 helsyskon och ingen är i närheten av att vara lika bra som honom utan som jag förstod det klart åt det mediokra hållet. För övrigt stod det även där att mammans första avkomma finns här i sverige den har dock inte samma pappa.
För mig rasade avelsvärdet när jag läste det så skall bli intressant att se vad han egentligen lämnar låter ju som en engångsprodukt när bara 1 av 9 blivit bra.

Var inne och sökte på sydsvenskan men artikeln verkar inte ligga på nätet, och tyvärr är det ett tag sedan så tidningen finns inte kvar här hemma.

Finns ju många framgångsrika hästar som har flera mindre framgångsrika helsyskon, titta på Briar t ex.

Alla kan inte vara som Emir, Figaro och Imperator;)

Är jag blind? Det står väl ingenting om Max-Theurer i den artikeln?

En annan svensk sajt bubblar om Blue Hors och Emma Hindle. Skall bli intressant att se var han hamnar - tre VM-guld tror jag inte det blir för honom igen.

När jag länkade var artikeln bara en notis och då stod det så. Sen blev det mer text och då försvann et som stod om henne och så blev det en bild.

Jag tycker inte att det är ett dugg tråkigt eller synd. Jag gratulerar ägarna till en jättebra affär. De har säkrat den ekonomiska tryggheten för generationen framöver. Det var helt rätt beslut att sälja när man får så mycket pengar. Han kan dö i kolik imorgon!

Så önskar jag de nya ägarna lycka till. Jag tror själv inte att någon kommer att rida den hingsten speciellt mycket framöver, om de inte låter Edward sitta kvar. Sen tror jag faktiskt att Edward själv inte har några fler mål på hästen att jobba mot. Vad behöver han vinna nästa gång för att ha mål med sin ridning? Jag tror att Edward känner sig lite halvklar. Och gjorde han inte det innan, så gör han säkerligen det efter att han har fått sin procentsats.

Nu tror jag förstås bara en massa, vet egentligen ingenting. Men detta är min teori. Hästen är 10 år gammal och egentligen på toppen av sin karriär. Men han har max 6-8 år kvar att tävla, om ens det. Helt rätt att ta pengarna!

Jag tycker att det är tråkigt att ett ekipage som jag hade hoppats att få se i OS 2012 antagligen splittras. Kommer hingsten att fortsätta tävlas av samma ryttare struntar jag i vem som äger honom, men eftersom jag själv har ambitionen att ta mig till OS i London hade jag givetvis hoppats på att få se ekipaget.

Och jag som hade ambitionen att ta mig till Globen enbart för Totilas skull. Vill absolut uppleva den hästen live men helst med Gal. Suck.

Däremot var det ju helt rätt av dom att sälja. Tycker det är sååå fånigt när folk skriver att det är dåligt att pengarna styr.

Intressant hur Edward ska kunna motivera sig att rida/tävla i framtiden.

Jag tycker inte att det är ett dugg tråkigt eller synd. Jag gratulerar ägarna till en jättebra affär. De har säkrat den ekonomiska tryggheten för generationen framöver. Det var helt rätt beslut att sälja när man får så mycket pengar. Han kan dö i kolik imorgon!

Jag håller helt med!!!

Spam: Det hade varit kul att se honom i globen men det har aldrig varit säkert att han kommer dit. Att Edward Gal kommer dit är säkert men ej vilken häst han har med sig. Man har bara hoppats ;)

Håller med helt och fullt! Du satte ord på mina tankar;)

Får man ett sådant bud så säljer man! Som sagt så kan hästen skada sig eller vad som helst... Visserligen är det en hingst som har ett rätt stort värde även om han inte kan ridas men tror inte att de skulle få 100 miljoner för honom då:angel:

Jag tycker snarare att det kan bli intressant om vi får se honom under en annan ryttare!

Jag tycker snarare att det kan bli intressant om vi får se honom under en annan ryttare![/QUOTE]

Håller med, vad säger att Gal var den perfekte ryttaren, tror att otroligt många skickliga ryttare skulle kunna manövrera denne fantastiska häst, min åsikt är att vi kommer få se Andreas Helgestrand på honom, och är det någon här som inte tror att han skulle klara av det?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två helger i rad höll Tysklands största hingststation hov i Vechta, Tyskland. Häng med på Ridsports bildspel från Paul Schockemöhles...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 37:e P.SI-auktionen var en av de bästa någonsin enligt arrangörerna Paul Schockemöhle and Ulli Kasselmann. Mesta dyrgripen var...
Svar
0
· Visningar
586
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Chacco-Blue var ett flaggskepp i Paul Schockemöhles stall. Både på banan och i hoppaveln lämnade han stort avtryck innan han hastigt...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hingstfölet Fabulous M blev en riktig snackis i höstas när han såldes för rekordpris vid elitfölsauktionen på Flyinge. Nu har det...
Svar
0
· Visningar
370
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka