Totilas såld

Sv: Totilas såld

Är det inte just detta som är avelns dilemma men också dess faschination - plötsligt är den där, den där 1/1000 000!
Att hans syskon är "mediokra" vad innebär det i jämförelse? Att gå kür på 75-80% är kanske mediokert när Totilas går på över 90%:angel:
Har dessa mediokra syskon fått samma utbildning etc och kommit till sin rätt?
Det är mycket som spelar in.

Nope efter vad jag fattat så handlar det om hästar på max msv nivå så ganska stor skillnad. Med tanke på att totilas är äldst tror jag av helsyskonen och han ju var omtalad redan som ung så kan du ju lita på att det varit folk och dragit i de yngre syskonen också så de har säkert fått en chans att visa vad de går för och trots det inte hållt måttet.

När man pratar avel och förärvning så önskar man ju inte att de är den där slumpen 1 på miljonen dår är ju risken stor att det inte blir någon säkert förärvning efter en sådan utan just kanske också bara en på miljonen som blir en stjärna, när man skall avla på dem vill man ju hellre att de är ett antal närbesläktade där uppe på tronen alltså 10 på miljonen i stället då hade chansen varit bra mkt större att de även lämnar efter sig mer än någon enstaka stjärna. För tyvärr är ingen avelsindivid starkare än det svagaste länk som finns i stammen.

Jag tänker att det mesta bleknar i jämförelse med Totilas och det är även långt ifrån alla hästar som har kapacitet för msv. Det är ju inte bara rörelserna som ska sitta utan även att det är en individ som klarar ett tävlingsliv på hög nivå.

Det där med 1/1000 000 refererar jag till en av Sveriges meste uppfödare, Torsten Hansson som är 3:e generationen hästuppfödare. Han och hans föregångare har många fina hästar på sitt samvete och lagt ner mycket pengar, arbete och kunnande men det är väldigt få som blivit de här out standing-hästarna. Givetvis är det ingen slump att vissa får fram den ena goda hästen efter den andra men den där "extra" där alla gener fallit på plats, fölet har föds frisk, varit oskadad och kunnat visas genom sin uppväxt är oerhört få trots minutiöst avelsarbete.

Det var roligt att se ! En normal unghäst liksom, med fina grundgångarer, men inte extremt spektakulärt.

Video´n är från Unghäst VM när han blev 4:a (alltså världens 4:e bästa 5- åring!). Så om du tycker att han ser ut som en "normal" unghäst, så hur ser dina hästar ut:angel: !!! Man ser klart redan här hur han bär sin ryttare och att gångarterna är otroligt välbalanserade, vilket är viktigast för en framtida dressyr häst som skall kunna nå toppen.

Oj, outstanding redan då. Vilken balans, bärighet o ffa mjuk o med härligt schwung o svikt :love:

Jag tycker inte att han är spektakulär eller så extremt mycket bättre än de unghästar som jag tex sett under championatet förra veckan. Jättefin naturligtvis, men inte så outstanding som han är nu.

De säger inte så mycket, programledaren säger att han är världens dyraste häst och nyligen har kommit till Tyskland. Beridaren säger att hon har jobbat där i tio år och ridit många fina hästar, men att det var det största ögonblicket i hennes ryttarliv när hon red Totilas första gången. När hon rider instruerar Schockemöhle att hon ska rida Totilas lång och låg (lite lustigt att en så erfaren beridare får detaljinstruktioner för hur hon ska rida). Och sen säger Schockemöhle att Totilas ska gå i avel och att man genast börjat samla sperma, och att man nu först måste kolla hu han funkar som avelshingst, hur mycket han kan lämna och hur bra sperman är dräktighetsmässigt.

Fast jag tror nog mer på PS själv i detta fallet än dina danska vänner :p

Mabuse: Tror du inte instruktionen gällde bara för att göra något slags statement för världen och holländarna ang. rollkur att han kan gå lång och låg med näsan mer fram och att här skall det minsann tränas annorlunda ? Jag vet inte men det är ju rätt kul isåfall med tanke på att PS på sin tid red dom väldigt djupa och runda:p

Fast jag hörde från mina danska vänner att han inte ska gå i avel förrän 2012.

Ja. men de har ju börjat samla fryssperma från honom nu. Har väldigt svåt att tro att han inte skulle bli tillgänglig alls - fast kanske inte på TAI.

Fast jag tror nog mer på PS själv i detta fallet än dina danska vänner :p

Mabuse: Tror du inte instruktionen gällde bara för att göra något slags statement för världen och holländarna ang. rollkur att han kan gå lång och låg med näsan mer fram och att här skall det minsann tränas annorlunda ? Jag vet inte men det är ju rätt kul isåfall med tanke på att PS på sin tid red dom väldigt djupa och runda:p

Nej, det tror jag inte. Jag tror de är petnoga med hur en dressyrhäst för 100+ miljoner rids. En stor del av värdet på hästen ligger ju som tävlingshäst. alltså är det superviktigt att han inte påverkas negativt. Dessutom har han ju precis gjort ett tufft mästerskap, och behöver väl en paus nu, och joggas bara lite. Helt meningslöst att beridaren börjar samla och ställa krav i ridningen, hästen behöver vila, och hon ska ändå inte tävla honom.

Jag tror att PS redan fått valuta för pengarna i form av reklam - köpet har varit i all media i det redaktionella materialet.

det finns nog inget "recept" på hur man gör med en häst som Totilas. Iaf inte för nån som inte känner honom. De behöver väl helt enkelt en "prövotid" tillsammans. Och självklart tappar de honom på sperma under denna perioden. Han kan ju trots allt få tarmvred o dö imorgon! Sen tycker jag de vore jättekul att se han på tävlingsbanorna igen! Edward o Totilas var ett otroligt par, men vem vet, det kanske finns fler ryttare som passar den hästen! Den som lever får helt enkelt se ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två helger i rad höll Tysklands största hingststation hov i Vechta, Tyskland. Häng med på Ridsports bildspel från Paul Schockemöhles...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 37:e P.SI-auktionen var en av de bästa någonsin enligt arrangörerna Paul Schockemöhle and Ulli Kasselmann. Mesta dyrgripen var...
Svar
0
· Visningar
586
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Chacco-Blue var ett flaggskepp i Paul Schockemöhles stall. Både på banan och i hoppaveln lämnade han stort avtryck innan han hastigt...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hingstfölet Fabulous M blev en riktig snackis i höstas när han såldes för rekordpris vid elitfölsauktionen på Flyinge. Nu har det...
Svar
0
· Visningar
370
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka