Totilas såld

Sv: Totilas såld

Det är väl bara att titta på resultaten det för att se vilket perfekt team dom är.
Dom passar som handen i handsken och det är inte bara hästen som är fantastisk utan det är ekipaget som är det.

Jag tror faktist inte på kombinationen med A.H så jag hoppas inte att han blir den nya ryttaren.

Jag tror att om det blir en ny ryttare kommer han inte vara i den absoluta toppen som han varit nu, och presterar han inte som han gör nu så kommer han inte vara intressant att avla på heller eftersom han är godkänd på prestationer, så antaligen kommer han försvinna.

Jag tycker inte att det är ett dugg tråkigt eller synd. Jag gratulerar ägarna till en jättebra affär. De har säkrat den ekonomiska tryggheten för generationen framöver. Det var helt rätt beslut att sälja när man får så mycket pengar. Han kan dö i kolik imorgon!

Nu tror jag förstås bara en massa, vet egentligen ingenting. Men detta är min teori. Hästen är 10 år gammal och egentligen på toppen av sin karriär. Men han har max 6-8 år kvar att tävla, om ens det. Helt rätt att ta pengarna!

:bow: Du satte ord på mina tankar! Såvida inte ägarna är multimiljonärer redan så gör dom helt rätt! Bara att gratulera!
Hade jag varit i deras sits hade jag gjort detsamma. Om jag inte hade varit multimiljonär redan då, då kanske jag hade behållt honom :D

Jodå, herr Visser har gott om pengar. Totilas har varit i avel sedan februari och dragit in 1,4 miljoner euro. (som exempel)
Om det nu var bra att sälja hingsten eller inte det kan inte jag bedöma. Jag tycker det rekordhöga priset är helt galet! Det är ett djur, som kan få kolik morgon och dö, som någon sa. :p

Sen tycker jag att det är synd att separera ett så sammansvetsat ekipage som Edward och Totilas.

KL

Jag tycker det är bra och håller med Ramona i allt. O vem säger att det inte finns någon annan som kan rida denna hingst lika bra eller bättre än Gal? Jag skulle personligen vilja se en kvinna som rider lite mer mjukt än vad Gal gör.

Eller så slutar man tävla hästen och drar in sjukt mycket pengar på avel.

KL

Bara det inte blir mardrömsscenariot, han säljs till nån mindre duktig, ung ryttare som backas upp av föräldrarnas stora plånbok.

Hände väl med Pialotta, eller var det Roofs?

Många hästar som gått förlorade på det sättet. :/

Tycker det är helt rätt att sälja för de pengarna, men håller med om att det är synd om att de splittras!

Tror man måste vara nogrann med ryttare, men tror nog han kan prestera lika bra med en annan skicklig person på ryggen.

Thera, varför skulle det vara en sådan mardröm? Ridsport är till stor del en material sport och har man pengar att lägga så varför skall man inte göra det? Dessutom kanske han precis som Pia-Lotta (roofs har bara tävlats av Tops själv efter Roffe) kan hjälpa till att introducera en lovande ung ryttare/inna i WC sammanhang! =)

KL

Bara det inte blir mardrömsscenariot, han säljs till nån mindre duktig, ung ryttare som backas upp av föräldrarnas stora plånbok.

Hände väl med Pialotta, eller var det Roofs?

Många hästar som gått förlorade på det sättet. :/

å kastreras för att ungen inte klarar av honom som hingst :angel: ;)

Thera, varför skulle det vara en sådan mardröm? Ridsport är till stor del en material sport och har man pengar att lägga så varför skall man inte göra det? Dessutom kanske han precis som Pia-Lotta (roofs har bara tävlats av Tops själv efter Roffe) kan hjälpa till att introducera en lovande ung ryttare/inna i WC sammanhang! =)

Jag ställer mig mycket frågande till att nån ung, förhållandesvis orutinerad ryttare ens skulle klara av honom, än mindre kunna rida honom till segrar.

Dessutom skrev jag "mindre duktig ryttare".

Tror du själv att han är en häst som funkar som läromästare?

kl.
Jag tycker lite synd om den nya ryttaren, snacka om att man skulle få prestationsångest av att sitta på världens bästa dressyrhäst. Går det dåligt så kommer hela världen anse att man förstör hästen.. Jag kan förstå att dom sålde honom, han kommer antagligen aldrig bli så värdefull igen som han är nu. Och även om han varit populär i avel nu så kan ju det ändras snabbt om det visar sig att han inte nedärver sig bra..

Eller så slutar man tävla hästen och drar in sjukt mycket pengar på avel.
Men den som köpt hästen kommer ju aldrig att gå plus på honom genom betäckningar. Om nu priset är 150 miljoner kronor....det är en ren förlustaffär.

Någon skrev att förra ägaren hade gott om pengar, då Totilas dragit in 1,4 miljoner. Men ärligt talat, är det någon i tråden som inser vad den hästen kostar att hålla? De har nog gått plus på honom, men så djävla mycket är det inte. Det är väldigt dyrt att ha häst i internationella sammanhang.

Fast det var ju inte det som hände med Pia-Lotta, hon funkade inte med sin nya ryttarinna och tävlades inte alls i princip under en period. Det var när hon sedan kom till Edwina Alexander hon fungerade som läromästare. Jag tror att jämförelsen med hopphästar haltar, dessutom, för de rids ju ofta av flera ryttare. RGB är väl knappast den enda som sitter på Ninja, t ex, säkert blir han också motionerad av anställda.

Totilas däremot är det bara Gal som rider, och han är ju delvis utbildad av honom också. Så jag tror inte det är så lätt för någon annan att sätta sig i sadeln där.

Tror du han kostar en miljon kronor i månaden? Jag har ärligt talat ingen aning, men en miljon i månaden låter mycket tycker jag.

JAg läste i nån artikel att Edwards hästskötare då och då fick jogga Totilas, men utan att sätta nån press. ( Undra varför ;) ). Att ha en häst i proffsträning kan jag tänka mig kan kanske kosta 10 000 i ridning o uppstallning, plus alla andra kostnader, resor och sådant. Så kanske runt 20 000 i månaden om man snittar på ett år, med hovis, veterinär, resor, tävlingsavgifter. Säkert en o annan massage med. Men i Holland verkar allt som har med hästar vara billigare, förutom betäckningsavgifter som verkar vara billigare. När jag och Erwin på IPS horse group jämförde priser så vart han närmast i chock. Veterinäravgifter och uppstallningsavgifter i samband med betäckning är inte alls så dyrt. I deras hingstavgift ingår all veterinärkostnad, o sen betalar man 10 euro per dag för uppstallning o mat. Det verkar även vara rätt vanligt att man åker runt till såna som har lite fler ston och seminerar på plats. Jag har fått uppfattning flera gånger om att Erwin har varit på väg ut för o göra sånt när vi har pratat i telefon.

Ang vart Totilas hamnar så hoppas jag att han hamnar hos nån ryttare har har god harmoni med hästar. Om jag hade haft en häst i eliten så känner inte jag att hästen måste hamna hos en av världens mest framgångsrika ryttare, utan hos en som har talangen. Det finns många riktigt duktiga ryttare som aldrig får chansen i den yppersta eliten. En del har fina hästar som säljs snabbt när de börjar visa resultat, och andra har inte material, o nån kanske rider för ett stuteri och då mest rider uppvisningar och sådant. JAg tycker att 100 miljoner är för mycket, om han nu drar in 1-2 miljoner per år i betäckningsresultat så får han bli jävligt gammal innan han har tjänat ihop sina 100 mille.. Det kan också vara så att han lämnar skit, och efter 3 år som beskällare kanske han inte får mer än nåt enstaka sto. Då har de ca 95 miljoner kvar att dra in innan hästen är "nollad". Självklart är de förra ägarna mycket glada nu :)

Tror du han kostar en miljon kronor i månaden? Jag har ärligt talat ingen aning, men en miljon i månaden låter mycket tycker jag.
Nej, en miljon i månaden kostar han inte. Sen får han väl resor och tävlingar betalda av ridsportförbundet, så den kostnaden slipper han ju.

Men nog är han specialskodd, kiropraktor ute, massör, speicalfoder etc. Lätt att den hästen kostar 40.000 - 50.000:- i månaden.

Totilas är knappast den som är dyrast dock. Nu vet jag inte hur ridsportförbundet där nere fungerar vad gäller resor till ägarna. Men om ägarna vill följa med på tävling så kan jag tänka mig att de får betala det själva. Med hotell, mat, flyg, visum och allt. Vad kostade en vecka i Lexington för ägarparet? Så vinner hästen och ägaren behöver bjuda alla på champagne. Jag kan tänka mig att en sådan vecka kostar runt 75.000:- beroende på vad för champagne som det måste bjudas på. Hotellet går nog på 5000:-/natten, bara det är 35.000:- för 7 st nätter. Nu får de som ägare en massa gratismiddagar och events, men de kommer inte undan att bjuda på champagnen och dricka för deras vänner efter att deras häst vunnit!! Det finns liksom inte på kartan.

Hade det inte varit för Totilas hade de kanske inte varit ute och rest så mycket. Hästen i sig kostar kanske inte någon större förmögenhet egentligen, men allting runt omkring. Det är klart att ägaren inte behöver vara ute och åka, men det är ju hans business också. Han måste synas för att kunna promota betäckningar, etc.

Rätta mig om jag har fel, men jag har svårt att tro att champagnekostnaden i samband med mästerskapssegrar är en så betungande kostnad att man säljer hästen för den skull? Du får det ju att låta som att det riktigt dyra med att ha en tävlingshäst är all champagne. Hästen torde väl vinna en och annan krona också - dessutom, tror du det är gratis för arrangörerna till tävlingarna att få Totilas i startlistan? Det lär ju täcka en del omkostnader.

Men inte alls. Du läser mitt inlägg helt fel. Totilas är knappast såld för att han är dyr i drift. Totilas är inte såld för att han inte var rolig att äga. Totilas är såld för att priset var för bra för att neka.

Ägarna har i flera år sagt att Totilas inte skulle säljas. Men som vi vet så har allting sitt pris. Totilas såldes! Men det var inte för några småpengar.

Några har i denna tråden skrivit att ägaren inte var någon fattiglapp som inte hade råd att ha hästen. Det stämmer. Men att ägaren gått MASSOR plus på hästen innan den såldes är nog inte hela sanningen. Det kostar multum att ha en häst uppe i eliten och att ligga kvar där.

Är det inte just detta som är avelns dilemma men också dess faschination - plötsligt är den där, den där 1/1000 000!
Att hans syskon är "mediokra" vad innebär det i jämförelse? Att gå kür på 75-80% är kanske mediokert när Totilas går på över 90%:angel:
Har dessa mediokra syskon fått samma utbildning etc och kommit till sin rätt?
Det är mycket som spelar in.

.. .. klar äregirighet:eek: karl´n klarar uppenbarligen inte av att någon äger nåt han själv inte har o måste nödvändigtvis tillförskanska sej detta för att må bra.

fantastisk bild i ett storstadsblad häromdagen, gals blick o totilas utstrålning under arbete oslagbart:love: sorgligt att tänka att det är finito för ett sådant klassigt ekipage...:cry: / kladruby

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två helger i rad höll Tysklands största hingststation hov i Vechta, Tyskland. Häng med på Ridsports bildspel från Paul Schockemöhles...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 37:e P.SI-auktionen var en av de bästa någonsin enligt arrangörerna Paul Schockemöhle and Ulli Kasselmann. Mesta dyrgripen var...
Svar
0
· Visningar
586
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Chacco-Blue var ett flaggskepp i Paul Schockemöhles stall. Både på banan och i hoppaveln lämnade han stort avtryck innan han hastigt...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hingstfölet Fabulous M blev en riktig snackis i höstas när han såldes för rekordpris vid elitfölsauktionen på Flyinge. Nu har det...
Svar
0
· Visningar
370
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025