Totilas - dräktighet

Sv: Totilas - dräktighet

Ingen aning, men blir stoet inte dräktigt på 3 doser FAI, så får man TAI från Bodygard istället och det tyckte jag var bra villkor. Istället för att bara mista sina €5,500.

Om det är okej så har jag en tilläggsfråga på Totilas. Vad kräver de av stoet för att stoet ska få betäckas? De säger ju att han betäcker max 175 st ston varje år. Men förra året fick han fler än 500 st ansökningar, men bara 183 st betäcktes enligt någon artikel jag hittade online och kunde läsa med min knaggliga tyska. Vilka krav ställer de på stoet?

Ingen aning vad gäller dräktigheten men den som jag vet om tog sig direkt och är en tidigare obetäckt 4-åring.

Kraven har nog till viss del att göra med härstamning och bakomvarande prestationer liksom att de själva har presterat något.

Låter lite märkligt eftersom 2010 är första året för honom i avel...

"Criteria for selection of mares for breeding to Totilas include the competition record indicating a good sport horse, pedigree, approved offspring and height. The height factor is considered important as Gribaldi produced some small foals."

Mankhöjden är tydligen viktig!

Kraven har nog till viss del att göra med härstamning och bakomvarande prestationer liksom att de själva har presterat något.
Men givetvis! Frågan är ju just vilka de kriterierna är?

Funkar det med medelsvår dressyr eller måste man ha kommit upp till GP? Eller är intermediär ok? kan stoet vara 165 cm hög, eller är det 175 cm som gäller.

Det kan ju Korneva på Dressyr svara på då hon har fått tillstånd för 2 av sina ston...:bump:

Den jag vet är betäckt har bara presterat bra på 3-årstest och har en mor som även gett godkänd hingst så såå himla viktiga är nog inte prestationerna. ;)

Det stoet är inte heller jättestort utan kring 165-167 cm så några jättehästar verkar det inte vara tal om heller...

Jag läste någonstans att det var viktigt att Totilas används på ston som kan leverera tävlingshästar av hög klass. Han själv har ju tydligen en del nerv och därför skulle avkommorna helst bli sådana som hamnar hos duktig ryttare. (Samtidigt så är det ett smart drag eftersom avkommorna då nästan per automatik blir tävlingshästar och syns).
/U

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka