Totalt tappat förtroendet för sadelmakare...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 7 317
Sv: Totalt tappat förtroendet för sadelmakare...

Här har du en till (som inte har ngt vidare förtroende för sadelmakare). Hade en tråd för inte SÅ länge sedan, men blev fullkomligt i***t-förklarad av de flesta "trevliga" bukefalisterna här inne då... :grin:

Här har du en till skeptiker!! Jag måste erkänna att jag är skeptisk mot alla så kallade proffs.. Såsom veterinärer, hovslagare, eqt, massörer, sadeinpassare etc..

Det är för att jag har dåliga erfarenheter av dom alla, har sett alldeles för många som är bättre på att prata än att göra det dom är där för. Dom är oxå människor och vissa är bättre och vissa är sämre på sina jobb och vissa borde inte jobba med det dom gör i överhuvudtaget!! Grejen är den att jag som hästägare faktiskt är lite snål, jag vill ha valuta för mina surt förktjänade pengar och får jag inte det så går jag någon annanstans, skulle aldrig betala för en tjänst som jag inte är nöjd med eller ger utlovat resultat, i alla fall inte fler än en gång. Nu ska jag åka på sadelprovning den 23/7 och jag kommer vara skeptisk tills jag har den nya sadeln i min hand och den passar perfekt på pållen!:angel:

*knapplån*

Jag har motsatta erfarenheter än vad många andra här i denna tråden. Jag har efter mina hästår upptäckt att det bästa brukar vara att låta proffsen sköta jobbet med att prova ut tex sadlar.

Det svåra är att hitta någon som verkligen kan sitt jobb. En säkerhet brukar vara att leta i någon form av branchregister. Problemet med sadelutprovare, hovslagare, hästtandläkare och liknade är att det inte är en skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig för det.

Jag har genom åren byggt upp ett nätverk av olika personer som jag vänder mig till. Ibland faller vissa bort och ibland tillkommer nya. Dock skall man akta sig för att lyssna på alla dessa ridhästtjejer som finns i alla stall nu för tiden. De har så mycket konstigt tänkande och tyckande utan någon igentlig grund att stå på (jag vet att jag är fördomsfull nu, men detta är min enda fördom som har blivit bekräftad om och om igen).

Många gånger har dessa tjejer sin kunskap baserad på "Min ridlärare sa så", "Min kompis sa så", "Jag har hört...." osv. De människor som är mina mentorer kan många gånger hänvisa mig vidare direkt till källan (kan vara veterinär, forskare, artiklar osv) om jag har några frågor.

Om man däremot går till tjejens ridlärare och frågar så brukar man få till svar "Men så har man alltid gjort" eller "Det har jag läst någonstans någon gång". Hur säker kunskap är det igentligen?

Nu låter det som om mina mentorer är forskare eller liknade men det är inte alls så. Det är hästmänniskor med lång erfarenhet av hästar, men med den skillnaden att de har säkra fakta att basera sin kunskap på. När de inte har fakta utan bara sin egna erfarenhet och kunskap så säger de att detta är vad jag själv tycker.

Hur många gånger här på Buke framläggs inte saker och ting på ett sådant sätt att det låter som fakta när det igentligen bara är eget tyckande och tänkade?

Mvh

Tora

Klart de ska ha rätt förutsättningar för det jobb de ska göra. Men om man jämför t ex elitidrottare med Friskis&Svettis motionärer så behöver elitmotionären de bästa förutsättningarna och utrustningen för att kunna prestera max medan den som går på Friskis&Svettis 2 ggr/vecka klarar sig nog med ett par ok skor och kläder ur budgetklassen.
Alla får prioritera som de vill så länge det inte drabbar hästarna. Men jag tycker det är synd att sadelutprovare och andra "experter" nästan lurar på folk som kanske inte är så kunniga och är måna om sina hästar dyra sadlar för att de menar att de är de enda som passar. Vissa verkar mest vara ute efter att sälja och utnyttjar folk. Så det är ingen garanti för att det blir perfekt även när man anlitar en sadelutprovare/sadelmakare.
Ja, jag är misstänksam av mig... :grin:

Personen på Friskis ska inte behöva få skavsår av sina skor, benhinneinflammation etc. Eller hela tiden 'hålla emot' rörelserna för 'utrustningen' inte sitter optimalt.

En sadel ska vara utprovad och passa hästen OPTIMALT, oavsett om sadeln kostar 5000 kr eller 25 000 kr.

Jag har motsatta erfarenheter än vad många andra här i denna tråden. Jag har efter mina hästår upptäckt att det bästa brukar vara att låta proffsen sköta jobbet med att prova ut tex sadlar.

Det svåra är att hitta någon som verkligen kan sitt jobb.
Jag vet inte om det är så motsatta erfarenheter? De flesta är väl överens om att det är bra att ta proffs till hjälp, men precis som du säger i sista meningen - det är svårt att hitta de som verkligen är PROFFS oavsett utbildning, titel eller annat.

I övrigt håller jag med dig fullt ut - idag finns absoluta sanningar om det mesta som, när man börjar granska och fråga varför, inte grundar sig på speciellt mycket annat än en persons oerfarna åsikt... Inte bra! Det viktigaste man borde lära sig här i livet är att fråga varför och kan inte "proffset" svara på det så bör man höra varningsklockor ringa i bakhuvudet... :)

/Camilla

Jag tycker då inte att det räcker att kolla på branchregister. För ganska många år sedan så var det ut en sadelmakare till mitt dåvarande stall, det lät så himla bra, han samarbetade med veterinär och var ordförande i en av våra organisationer för sadelmakare. Han var en totalkatastrof!! Det var så himla noga att stoppa sadlarna efter hästen osv men när vi sedan skulle hämta sadlarna typ 4 v efter att han varit hos oss så hade han glömt att stoppa en utav dom.. Då stoppar han den medans vi väntar sittandes på en pall med sadeln i knät.. Jag tror knappast han kom ihåg hur hästen såg ut som sadeln skulle vara till.....

Dessutom så misslyckades han med alla tre sadlarna, min häst fick jätte ont i ryggen efter han hade stoppat sadeln och när jag konfronterade honom med det så sa han: Vad konstigt det måste vara något veterinärt problem med hästen för jag gör aldrig fel, kan säga att jag såg ut så här:eek:

Nästa sadel som var utprovad från början passade helt plötsligt inte alls utan gled fram på halsen på hästen och hans svar på det var: Den passade nog inte från början heller, den ligger nog mkt bättre på din (min) häst. Så naturligtvis så provade vi den på min häst men den gled upp på halsen på min oxå.. Då sa han att den måste lyftas mer bak.. Det slutade med att min kompis inte kunde rida i den i överhuvudtaget eftersom hela sadeln tippade..:grin:

Den sista sadeln blev knölig efter bara någon månad och när vi lämnade den till en annan sadelmakare så sa dom att det var en konst att lyckas stoppa en sadel så dåligt..:eek:

Jag lämnade även min sadel, som min häst fick ont i ryggen av, till den nya sadelmakaren och vi blev av med ryggontet, men då hade vi hunnit gått igenom hästen på Ultuna för ca 20000:- utan att hitta ngt fel på hästen..:mad:

Var iväg med en kompis till ett av Sveriges största sadelutprovarställen. Hon provade ut en sadel som såg ut att ligga bra på hästen, dock så sänkte hästen ryggen enormt vid uppsittning men sadelutprovaren reagerade inte på detta trots att jag påpekade detta och jag ville inte lägga mig i mera, tyckte att hon borde veta om det var någon fara.. Några månader senare så visade det sig att hästen verkligen fick ont i ryggen av sadeln och tjejen i fråga fick sälja den och jaga vidare..

Den sadel som passade min förra häst bäst var en Caprilli och den köpte jag över disk som man inte ska göra, men det blev en enorm skillnad på hästen!

Då hade jag ändå varit på ett väldigt stort ställe som jag dittills upplevt som väldigt seriöst och provat igenom hela deras sortiment och det enda jag kunde hitta som var hyffsat ok var en begagnad County, men dom gav mig ett skambud på min Morris, 5000:- och skulle ha 19500:- för Countyn som var i samma åldersgrupp.:eek: Jag protesterade och fick ner priset till 17500:-, men jag tyckte fortfarande att det var för dyrt så då chansade jag och åkte och köpte min Caprilli och hästen tyckte mkt bättre om den än Countyn.:banana::banana:

Så jag tänker aldrig mer lyssna till vad sadelutprovare säger utan kommer i första hand lyssna på min häst!! Jag har efter alla turer ganska bra koll själv på hur en sadel ska ligga och vad jag bör tänka på.

Självklart så tar jag emot råd, man kan alltid lära sig mer, men jag köper aldrig mer rakt av vad dom sk experterna säger.:cool:

Har med tiden blivit allt mer kritisk till "hantverkare", bland de som ligger i topp är nog sadelmakare, hovslagare och equiterapeuter. Ju mer man lär sig själv, ju mer inser man att auktoriserad inte betyder kunnig!

Jag blir galen på personer som tror att de kan allt bara för att de har en utbildning på papper, men när det kommer till kritan så är de slarviga, ointresserade av att uppdatera sig inom sitt område eller bara hopplöst talanglösa.

Det är en konst go vänner, att hitta de där personerna som man faktiskt litar på till 100 %.

Så jag tänker aldrig mer lyssna till vad sadelutprovare säger utan kommer i första hand lyssna på min häst!!
:bow: Och det var ungefär det jag tänkte när jag började läsa din text - att bästa sadelutprovaren är hästen, det är bara kruxet att lära sig läsa av det och ta det på allvar! :)

/Camilla

Fast du dömmer ut hela branchregistret på grund av en enda person. Man får ju inte glömma att det finns lallare överallt.

Det som hovslagare, sadelmakare, hästtandläkare osv behöver är en organisation som har en viss lägsta standard på tex utbildning och liknade. Missköter man sig så åker man ut ur organisationen. Idag finns det inget som hindrar vem som helst att kalla sig för sadelutprovare.

Det är lite kusligt.

Mvh

Tora

Som ägare av en bunt mkt tåliga skogsmullehästar så är det väl också a och o att sadlar och div utrustning passar de,även om man kanske inte så aktivt tränar/tävlar,men det lilla man gör så ska väl ändå utrustningen sitta där den ska.

Jag anlitar samma som AlexandraW och senast jag var där kostade det mig 12500 kr för en beg. sadel.
Personligen trodde jag inte att min häst var "sååå bred" och framförallt inte så kort anläggningsyta som det visade sig att han har,han är trots allt bara 4 år,då vi var där,precis insutten,omusklad osv osv osv..
De sadlar jag hade som vi själva provridit i men hade funderingar om,de fanns inte ens med på kartan över möjligheten att göra nått åt och efter alla provade sadlar köpte jag mig en som jag absolut själv inte ville ha,men den som låg absolut bäst på hästen,och ja det kunde jag själv också se..
Men istället för en fin svart dressyrsadel blev den en skitful tvåfärgad jensen allround mot hopp :eek:
Jag drömmer fortfarande om en fin svart dressyrsadel men men,,ett annat år..:crazy:

:bow: Och det var ungefär det jag tänkte när jag började läsa din text - att bästa sadelutprovaren är hästen, det är bara kruxet att lära sig läsa av det och ta det på allvar! :)

/Camilla

Jo jag håller med till stor del. Men det kan finnas sadlar som hästen fungerar med just nu men som kommer att ställa till problem i framtiden. Det är just det som en riktigt duktig sadelutprovare kan se och som hästen inte kan avgöra själv.

Mvh

Tora

något att kolla efter när man kollar upp sadelmakare (ja hantverkare över huvudtaget) är om de innehar Mästarbrev. Det finns väldigt få i Sverige (då man måste haft företag i X antal år för att ens få göra provet), men man blir inte godkänd och får Mästarbrev om man inte är verkligt duktig. Gesällbrev är defenitivt ett krav från min sida; det är ett yrkesprov som visar att (om) man är tillräckligt duktig för att arbeta inom yrket.
Jag är glad; jag bor nära en sadelmakare som bl.a. min lärare på skolan gick lärling hos (long time ago..). Ska få gå lärling hos henne under min gymnasietid nu, bara de får lokalen såld så att de kan flytta till större (annars får jag inte plats, då de är 2 sademakare och en vuxen elev redan nu..trångt!).. :angel:

Senast ändrad:

Fast du dömmer ut hela branchregistret på grund av en enda person. Man får ju inte glömma att det finns lallare överallt.

Det som hovslagare, sadelmakare, hästtandläkare osv behöver är en organisation som har en viss lägsta standard på tex utbildning och liknade. Missköter man sig så åker man ut ur organisationen. Idag finns det inget som hindrar vem som helst att kalla sig för sadelutprovare.

Det är lite kusligt.

Mvh

Tora

Nej jag dömer inte efter en person utan det är åtminstone tre olika som jag har skrivit om ovan + att jag har sett en del sk utprovade sadlar som enligt mig har legat riktigt dåligt! Självklart finns det skickliga sadelutprovare oxå men hittills tycker jag dom är få..
Hittills har jag inte träffat på någon sadelutprovare som har tänkt frammåt utan dom har bara kollat vad som passar för nuet och istället sagt att man får komma tillbaka efter 3-6 månader för att se om det fortfarande är ok..

Håller absolut med om att det vore bra med en auktorisation med regelbundna uppföljningar som man måste vara med på för att få behålla sin licens.

Liten;10960547]något att kolla efter när man kollar upp sadelmakare (ja hantverkare över huvudtaget) är om de innehar Mästarbrev. Det finns väldigt få i Sverige (då man måste haft företag i X antal år för att ens få göra provet), men man blir inte godkänd och får Mästarbrev om man inte är verkligt duktig.

Tyvärr hjälpte det inte eftersom personen i fråga som jag skrev om tidigare innehar mästarbrev....:(

Att man får komma för en efterkontroll om 3-6 månader är ju ganska så vanligt. Oftast så brukar man då behöva stoppa om sadeln så att den ser ut som den gjorde från början. Oftast är ju stoppning i sadeln något som är "levande". Men det var kanske inte det du menade?

I Sverige tror jag bara att det finns 8 - 10 st diplomerade sadelmakare. Vet inte hur många av dessa arbetar med sadelutprovning. Men det kanske var någon annan form av branschorganisation du menade?

Mvh

Tora

Jag tycker det skulle behövas någon form av auktorisation, alltså någon form av längre utbildning på hästars exteriörer, stoppning av sadel och tillpassning av sadel med diplom efter avslutat kurs samt uppföljning av detta. Jag vet att det finns två läger inom sadelbranschen och jag kan ju säga att jag har noll förtroende för den ena eftersom den som misslyckades så grovt är ordförande i den!! Tycker att den eventuella utbildningen skulle vara ansluten till typ skara, Ultuna eller varför inte Strömsholm. Efterlyser oxå någon form av en tunn tryckmatta som man trådlöst kan ansluta till en dator som registrerar hurdant trycket är på hästens rygg när den rör sig! Jag skulle i alla fall tycka det var mkt intressant.:idea:

Tycker idag att det är för mkt snack om vad som är bra och inte bra, en säger att tex luft är katastrof, nästa säger att luft är jättebra men bara den typ som vi installerar osv.. Det finns liksom ingen riktig forskning utan bara massa tyckande!

Vi vet ju alla att sadeln har en oerhört stor betydelse för både häst och ryttare så varför finns det inte mer forskning på området?? Tills jag hittar någon som överbevisar mig angående att hitta en passande sadel till min häst så litar jag enbart på mig själv och vad min häst säger mig!!

Sadelmakare är inte lika med sadelinpassare!! Det märktes tydligt när jag förra veckan var iväg med min Bates för att se om det gick att göra något åt den, sadelmakaren lade sadeln framme på bogarna.. Jag protesterade hej villt och sa att men nu ligger sadeln ju alldeles för långt fram, han höll inte med men gick med på att lägga den lite längre bak.. Kan säga att jag inte brydde mig om att försöka fixa Batesen..

Att man får komma för en efterkontroll om 3-6 månader är ju ganska så vanligt. Oftast så brukar man då behöva stoppa om sadeln så att den ser ut som den gjorde från början. Oftast är ju stoppning i sadeln något som är "levande". Men det var kanske inte det du menade?

I Sverige tror jag bara att det finns 8 - 10 st diplomerade sadelmakare. Vet inte hur många av dessa arbetar med sadelutprovning. Men det kanske var någon annan form av branschorganisation du menade?

Mvh

Tora

Det jag skrev om kontroll efter 3-6 månader var som svar på det som du skrev tidigare, kanske var lite otydlig.:o Jag har som sagt hittills inte träffat på någon sadelutprovare som siar om framtiden utan dom säger som sagt kom tillbaka så ser vi hur det ser ut och eventuellt, om hästen var väldigt muskeldegenererad, så blir man tvungen att byta sadel..

Jo jag håller med till stor del. Men det kan finnas sadlar som hästen fungerar med just nu men som kommer att ställa till problem i framtiden. Det är just det som en riktigt duktig sadelutprovare kan se och som hästen inte kan avgöra själv.

Mvh

Tora

En effekt som jag tycker har ökat är att många är så tvärsäkra på saker nuförtiden.
Man funderar och analyserar inte lika mycket med sunda förnuftet känns det som.
Tex om man har fått hjälp med att prova ut en sadel av någon.
Då är sadeln rätt sen för det har Utprovaren sagt, och så är det liksom bra med det.
Eller man har ett foderprogram som räknar fodret och alla värden är bra. Hästen ser ut som sk*t, men fodret är rätt.
Folk tar experthjälp men slutar granska kritiskt själva.

Tänk om man skulle börja prova ut ryttare också, vad glada hästarna skulle bli då, och vad många det skulle vara som fick börja med hamsteruppfödning istället...:angel:

En effekt som jag tycker har ökat är att många är så tvärsäkra på saker nuförtiden.
Man funderar och analyserar inte lika mycket med sunda förnuftet känns det som.
Tex om man har fått hjälp med att prova ut en sadel av någon.
Då är sadeln rätt sen för det har Utprovaren sagt, och så är det liksom bra med det.
Eller man har ett foderprogram som räknar fodret och alla värden är bra. Hästen ser ut som sk*t, men fodret är rätt.
Folk tar experthjälp men slutar granska kritiskt själva.

Tänk om man skulle börja prova ut ryttare också, vad glada hästarna skulle bli då, och vad många det skulle vara som fick börja med hamsteruppfödning istället...:angel:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Efterlyser oxå någon form av en tunn tryckmatta som man trådlöst kan ansluta till en dator som registrerar hurdant trycket är på hästens rygg när den rör sig! Jag skulle i alla fall tycka det var mkt intressant.:idea:

Finns redan.

Så vitt jag vet så är den inte trådlös och används nästan bara på bock för att avgöra hur ryttaren sitter??

Liknande trådar

Utrustning Okej, nu ryker det ur öronen på mig! Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel... 2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: Caroline87_eskilstuna
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI