Totalpoängen.

M

MsQueen

Jag må vara dum i huvudet, men hur räknar man ut totalpoängen om man till exempel bedömer exteriört, tar man alla åtta siffror och delar med 8 eller? jag provade göra det med en bedömning för att kolla, men det stämde inte helt med totalpoängen (på exteriören) lägger man till något eller hur funkar det? :rofl:

Sv: Totalpoängen.

Varje bedömningsmoment har en faktor som den multipliceras med.
Till exempel har Hals/manke/bog faktor 10. Om hästen då får 8,0 för h/m/b blir det 8 x 10 = 80. När samtliga siffror är multiplicerade med sina faktorer divideras det med 40 (exteriör) eller 60 (ridegenskaper) och då får du slutpoängen.

/Malin

Varje bedömningsmoment har en faktor som den multipliceras med.
Till exempel har Hals/manke/bog faktor 10. Om hästen då får 8,0 för h/m/b blir det 8 x 10 = 80. När samtliga siffror är multiplicerade med sina faktorer divideras det med 40 (exteriör) eller 60 (ridegenskaper) och då får du slutpoängen.

/Malin

okej tack för det! vet du om det finns nånstans där man kan se vilka faktorer det är man har på de olika sakerna? :)

På ett bedömningsprotokoll...jag kan skriva ut det här någon dag, emn nu skall ajg krypa till kojs.

/Malin

Eller så går du in på SIFs hemsida, under avel. Där hämtar du hem FIZO - det är alltså FEIF regler för Islandshästavel och du hittar på sidan 23 viktningen för olika egenskaper (såväl rid- som exteriör).

Sidorna innan är också jätteintressanta med beskrivning om vad en poäng kräver osv. Det ger ett hum om hur man dömer :idea:

Jag rekommenderar dig också att ta hem FIZO och läsa!
men här kommer ändå alla faktorerna:

Exteriör:
huvud:3
Hals/manke/bog: 10
Rygg och kors: 3
Proportioner: 7,5
Benkvalitet:: 6
Benställning:: 3
Hovar: 6
Man och svans: 1,5

Ridegenskaper:
Tölt: 15
Trav: 7,5
Pass: 9
Galopp: 4,5
Spirit: 12,5
Form under ryttare: 10
Skritt: 1,5

/Malin

Bara två fråga till ;) Vad går gränsen för första klass exteriört resp. ridegenskaper? Och hur räknar man ut den totala poängen, räknar man ihop det totala exteriört och ridegenskaper, och hur? ;)

Jag rekommenderar dig också att ta hem FIZO och läsa!
men här kommer ändå alla faktorerna:

Exteriör:
huvud:3
Hals/manke/bog: 10
Rygg och kors: 3
Proportioner: 7,5
Benkvalitet:: 6
Benställning:: 3
Hovar: 6
Man och svans: 1,5

Ridegenskaper:
Tölt: 15
Trav: 7,5
Pass: 9
Galopp: 4,5
Spirit: 12,5
Form under ryttare: 10
Skritt: 1,5

/Malin

Den andra frågan var lite krångligt ställd. Men visst är 1:a klass som man säger, men som inte finns längre 8,0 TOTALT? Och sen undrade jag hur man räknar ihop totalpoängen, om man säger att en häst fått 7,76 exteriört och 7,90 för ridegenskaper?

Allt detta står faktiskt i nämnda fizo ;)

Ston kommer in i stambok med totalbedömning på 7,50 och över, för hingstar är den lägre gränsen 7,75. Och gamla "1:a klass" är mycket riktigt 8 och över.
Dock är det bra om man kollar de separata siffrorna om man går i betäckningstankar; en fyrgångare har det långt mycket tuffare att nå 8,0 eftersom passens 5,0 kommer att dra ner totalen. Passen har ju en rätt hög viktning också.

I övrigt står exteriören för 40% av totalbedömningen, rid har 60%.

Räkna ut totalpoängen genom att ta ext. gånger 0,4 och gångarter gånger 0,6. och sedan lägga ihop dessa 2 värden.
I ditt exempel:
7,76x0,4=3,10
7,90x0,6=4,74
totalt 3,10+4,74=7,84
Krister

tack så mycket för hjälpen alla, nu är jag mycket klokare :D

Allt detta står faktiskt i nämnda fizo ;)

Ston kommer in i stambok med totalbedömning på 7,50 och över, för hingstar är den lägre gränsen 7,75. Och gamla "1:a klass" är mycket riktigt 8 och över.
Dock är det bra om man kollar de separata siffrorna om man går i betäckningstankar; en fyrgångare har det långt mycket tuffare att nå 8,0 eftersom passens 5,0 kommer att dra ner totalen. Passen har ju en rätt hög viktning också.

I övrigt står exteriören för 40% av totalbedömningen, rid har 60%.

jojo ni sa det, men jag hittade det inte... sorry.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Krummi
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 766
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar