TOTAL matvägran efter magsjuka...

T

Tokmaja

Sonen, snart 5, har haft sin första magsjuka i helgen.
Natten mellan lördag och söndag.
Han har haft en del magknip och så efteråt så han har inte mått så bra då heller i o f. Men sista målet mat åt han i fredags.

Sen har vi mutat och tjatat osv på att han ska äta NÅGOT i alla fall, en liten sked fil ibland, en tugga smörgås som växer i munnen på honom osv har han fått i sig... igår åt han ca 5 skedar fil med lite flingor och 1½ kycklingbit från Mc Donalds (han fick välja PRECIS vad han ville bara för att han skulle äta)....

Han är ju svår med mat i vanliga fall, men nu är det ju inte klokt!!!
Han dricker som tur är, vatten, saft och oboy.
Men han börjar bli matt.
Igår låg han ute på en dyna på trappan i flera timmar och bara ja.. bara låg.

Så idag när jag var och handlade tänkte jag på mig själv när jag var gravid, då fick jag höra att det var bättre då att ta en sådan där bantningsdryck och lite druvsocker om man klarade att dricka, för då får man i alla fall i sig lite näring.
Vad tror ni?
Köpte en med choklad och han drack glatt.
Vet ju att barn inte ska dricka sådana, men det är väl inte "farligt". Det handar ju inte om att han ska byta ut någon mat utan att han ska få i sig något öht så att han piggnar till och blir hungrig igen!!

AV det lilla, två druvsockerbitar och några klunkar bantningsdryck är han i alla fall sjövild och verkar ha fått massa energi!! :bump:
Kan jag fortsätta ge honom sådant idag, inte för mycket såklart, men ja... blev osäker på hur "bra" det är för ett barn att äta sådant även vid ett sådant här tillfälle...

Nån som vet?
 
Sv: TOTAL matvägran efter magsjuka...

Vill bara tipsa om näringsdrycker man ger till gamla som har svårt att få i sig vad de behöver. Finns på apoteket!
 
Sv: TOTAL matvägran efter magsjuka...

Jag tror inte att det är någon fara med barntingsdrycker, däremot kanske inte druvsockret är så nödvändigt. Det ger bara en massa tillfälliga energikickar.

Det finns tetrapack med näringsdryck på Apoteket, precis som Marvin säger. Brukar finnas i olika fruktsmaker, det kan kanske vara ett alternativ.

Just nu finns ju massor av färsk frukt du kan göra fruktsallad på, jordgubbar, melon, nektariner, vindruvor, etc. Vill han inte ens ha det?

Var uppmärksam på om han blir slö och apatisk, eftersom det kan vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
 
Sv: TOTAL matvägran efter magsjuka...

Av egen erfarenhet, och jag är ju visserligen inte ett barn längre ;) - när jag tappar aptiten av olika anledningar brukar jag satsa på näringsdrycker för att få i mig det viktigaste.

Tomat / grönsaksjuice tycker jag också är bra, man kan krydda lite och ha lite citronsaft i så blir det lite roligare.

Druvsocker vet jag att jag alltid fick utlöst i vatten när jag var dålig när jag var liten.

Hoppas sonen mår bättre snart :)
 
Sv: TOTAL matvägran efter magsjuka...

Det var som att vända på en hand!!
han drack nästan en halv och tog en druvsockertablett, plötsligt bara öste det energi ur honom!!! :banana:

Nej han åt INGET.
Ingen frukt, smultron satt han och smaskade bakom garaget men det var väl det enda han tuggade...

Nu har han ätit rostat bröd och makaroner å falukorv idag :bow:!!!!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 225
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 385
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 009
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp