Total blackout

Youweremyangel

Trådstartare
Vet inte om jag ska posta denna tråd här men jag gör det iaf.

Det är så här att jag har kollat på programmet total blackout några gånger och har sett att de ganska ofta har med djur. Djuren blir enligt mig inte rätt behandlade då de slängs runder och så. Är detta verkligen okej enligt de svenska djurskyddslagarna?

Sv: Total blackout

Jag tittar inte på TV så jag vet inte vilken serie det handlar om, men jag antar att det är någon slags tävlingsprgram? Jag har funderat på just användandet av djur i sådana sammanhang (där människorna som hanterar dem inte är vara, alt är rädda eller blir överraskade eller vad situationen än må vara), och tycker att det är något som vi bör slopa omgående. Jag tror mycket handlar om gemene mans inställning till djuren som hanteras. Det är ofta stor skillnad på en råtta som kastas och en hund som kastas, till exempel. Precis som att det verkar vara okej att käka insekter och andra kryp levande. Jag vet inte varför inte djurskyddet går in. De kanske har svårt att agera i efterhand?

vart blir dom runtslängda? Det lilla jag har sett så har dom bara blivit petade på. (sedan har dom också petat och illvrålat åt en toffla hahaha....)

kl

Har inget sett några djur slängas runt, men då har jag iofs bara sett första avsnittet och bojkottat resten just för djuren. Varför fortsätter man öht kolla på den här skiten vecka efter vecka?
Hur som helst så har de ju lös orm och lösa råttor i kistdelen och det är verkligen inte okej - nog för att ormen kanske inte är hungrig vid inspelningen men råttorna kan skada ormen. Dessutom har de ju det där momentet med en massa spindelnät och en spindel nånstans - mig veterligen har spindlar en väldigt känslig bakkropp som kan spricka om de åker ner i golvet eller så.
Utöver det har de ju den där badkarsgrejen där deltagarna sitter och sparkar vilt omkring sig med djur i badkaret, riskerar att sätta sig på de och riskerar att kliva på de när de ska kliva ur... Inte det minsta schysst det heller.

Däremot vete fasen om det är olagligt! Djur ska ju inte utsättas för onödigt lidande men det är så jävla luddigt så det vete fan var gränsen går. Skulle det vara så att det här är olagligt i Sverige så kan de lätt komma runt det bara genom att filma i andra länder. Skulle jag ha ihjäl en ko i Bangladesh så kan ju inte svenska myndigheter fälla mig för det liksom. Det som kan göras är ju att folk låter bli att kolla på skiten för det är tittarsiffror de vill åt. Att sitta och lipa över hur djuren behandlas och ändå kolla på det hjälper inte ett skit.

Programmet spelas in i Danmark. Hanteringen av djuren i programmet är inte förenligt med svensk djurskyddslag efter vad jag anser. Behandla djur som saker :crazy: usch!

Jag tittar inte på skiten

Hur kan råttorna skada ormen? Det där med spindeln, den enda spindeln som finns i rummet sitter i en liten glasbur, den går inte att välta ner.

Råttor har både klor och tänder som delvis är till för att användas som försvar mot rovdjur. Även om inga fysiska skador uppstår så är det verkligen inte okej att ha bytesdjur och rovdjur tillsammans, onödig stress är inte heller något man får utsätta djur för. Detta är två av anledningarna till att man inte får mata ormar med levande föda i Sverige.

Jag har inte sett programmet utan svarade bara på hur råttor kan skada en orm eftersom jag trodde det var var du frågade om. Hur som helst ska man inte bortse från psykisk stress av att hela tiden tvingas vara nära ett bytesdjur, eller av att människor håller på och plockar runt med dem på ett ovarsamt sätt (händer i alla fall i många lekprogram där djur är med).

visst visst och jag ställde följfråga, tänkte att du hade sett det = )

Tycker inte det så hemskt, däremot badkarsgrejen känns sådär.

*kl*

Programmet går på nätterna när jag är vaken så jag brukat titta på det när jag har tråkigt. Sista jag såg så skulle de förflytta ålar från små bassänger till en liten glaslåda. Förutom att tjejen vrålade, plaskade och trampade runt i bassängerna så tappade hon ålen ett par gånger. Att stressa djuren på det viset, riskera att skada dem när man trampar kring sig och sedan tappa ålarna utanför vattnet och inte ta upp den = låta den kvävas, är ju vidrigt. Minst sagt. :crazy:

Ah, jag fattade det som att spindeln var lös där nånstans. Men tur det då iaf.

I avsnittet jag såg var ormen påväg mot råttornas tillhåll. Likaså vet man aldrig vad en "blind" deltagare får för sig heller, de kan ju lägga över råttorna till ormen. Låg risk kanske men underskatta inte folks ovarsamhet, speciellt när de inte kan se vad det är de är ovarsamma med liksom...

Råttor kan skada eller rent av ha ihjäl ormen av samma anledning som att man inte ska mata med levande (nåja, om vi bortser från råttans bästa nu) - ormen har inte samma känsel som vi och råttan kommer således åt att sitta och tugga på ormen. Bild, inget för känsliga möjligtvis.

*kl*

Programmet går på nätterna när jag är vaken så jag brukat titta på det när jag har tråkigt. Sista jag såg så skulle de förflytta ålar från små bassänger till en liten glaslåda. Förutom att tjejen vrålade, plaskade och trampade runt i bassängerna så tappade hon ålen ett par gånger. Att stressa djuren på det viset, riskera att skada dem när man trampar kring sig och sedan tappa ålarna utanför vattnet och inte ta upp den = låta den kvävas, är ju vidrigt. Minst sagt. :crazy:

Det var detta jag reagerade på. De skulle ju som sagt förflytta ålarna till ett annat akvarium detta vad jag kunde se var utan vatten. De missade akvariet ett antal gånger och lät då ålen ligga :S

kl

Har inget sett några djur slängas runt, men då har jag iofs bara sett första avsnittet och bojkottat resten just för djuren. Varför fortsätter man öht kolla på den här skiten vecka efter vecka?
Hur som helst så har de ju lös orm och lösa råttor i kistdelen och det är verkligen inte okej - nog för att ormen kanske inte är hungrig vid inspelningen men råttorna kan skada ormen. Dessutom har de ju det där momentet med en massa spindelnät och en spindel nånstans - mig veterligen har spindlar en väldigt känslig bakkropp som kan spricka om de åker ner i golvet eller så.
Utöver det har de ju den där badkarsgrejen där deltagarna sitter och sparkar vilt omkring sig med djur i badkaret, riskerar att sätta sig på de och riskerar att kliva på de när de ska kliva ur... Inte det minsta schysst det heller.

Däremot vete fasen om det är olagligt! Djur ska ju inte utsättas för onödigt lidande men det är så jävla luddigt så det vete fan var gränsen går. Skulle det vara så att det här är olagligt i Sverige så kan de lätt komma runt det bara genom att filma i andra länder. Skulle jag ha ihjäl en ko i Bangladesh så kan ju inte svenska myndigheter fälla mig för det liksom. Det som kan göras är ju att folk låter bli att kolla på skiten för det är tittarsiffror de vill åt. Att sitta och lipa över hur djuren behandlas och ändå kolla på det hjälper inte ett skit.

Vet inte om det är mig du syftar på eller folk i allmänhet, men till mitt försvar kan jag säga att jag inte tittar på programet, råkade slå på kanalen när jag letade efter något bra att se på. Och jag reagerade på hur ålarna slängdes omkring och därför skrev jag här!!

I kistorna brukar dom ha råttor (och INGEN orm...), makaroner, ett skelett och en människa.
Menar du kanske akvariumen där det är olika saker varje gång?

Det är LEKSAKSSPINDLAR.... Det går ju ut på att dom ska TRO att det är riktiga spindlar.... Och ja det finns EN riktig... I en glasbur som dom inte kommer åt...

I första avsnittet hade de även en orm i kistdelen jo. Något mer avsnitt har jag inte velat se.
Akvarier har jag inte sett öht vad jag kan minnas och som sagt, att den riktiga spindeln satt i glasbur visste jag inte.

Youweremyangel: Nej, jag syftar på alla som kollar, förfäras och sen fortsätter kolla.

så dom hade råttor och en orm lösa tillsammans i SAMMA kista?
Det har jag svårt att tro på...

nu vet jag vilket avsnitt och det är 1½-2 METER mellan kistorna och ormarna är inte ens i närheten att ta sig till råttkistan för personalen är där och har koll hela tiden.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar