Sv: Torvströ

Nu finns det ju inte bara en sorts torv. Den du menar och som verkar vanligast i affären är okrossad torv. Innehåller klumpar och kan damma. Men sen finns ju även sållad torv som är nästintill dammfri och utan klumpar. Så man bör ju vara lite kräsen när man väljer sin torv och inte bara ta första bästa.

Ja det väl så att man måste förändra mkt. Min pojke mår bra äntligen. *peppar peppar* Jag rider som vanigt och han står nu i vårt stall som i princip är som utestall med bara två boxar. :) Har inte hostat på 4 månader men dock upplever jag att han nu en period vart väldigt slemmig när jag sätter igång och rider. Frustar väldigt mkt. Därför har ju nu funderat på att byta spånet mot torv. Det är i princip det enda jag har "kvar". Äter bara hösilage, ute väldigt mkt, annars inne i "utestallet" och allt sånt, ja du vet. ;)
Har även fått en andningsmask som jag kan använda, som astamspray men jag drar mig för det... vill helst se att han ska vara helt symtomfri utan mediciner. Så som sagt, funderar starkt nu på att byta till torv. Hur tycker du alger funkar? (Kanske ska PM:a istället för att kapa tråden:angel: ). Mår din äst bra nu?
Men jag får väl lov att säga att min pojke på det stora hela mår bra än så länge, tack och lov. Jag som trodde han skule vara död innan sommaren. :(

Jag har jobbat i stall där man strör med torv och gillar det inte alls då dammet tar sig in överallt. Minns en gång då jag var förkyld och snöt mig, till min förskräckelse blev pappret brunt...:eek: Vet inte vad det var för sorts torv men efter det så unviker jag all torv.

Med torv kan man i alla fall se dammet tydligt men kutterspån dammar också. När min ena häst rullar sig i en nyströdd kutterspåns box finns det fint, fint damm överallt i luften. Syns väldigt bra när solen skiner in genom fönstret. Det fina dammet kan väl inte vara bra för lungorna.

hej!
jag har också mina hästar på torv, och det fungerar jättebra!
Men sen har jag genom ryktesvägarna hört nått om att det kan vara lättantändligt. och att man helst ska kalka boxen.. Är det någon som kan tala om för mig om det är sant, eller bara rykten? :eek: blir ju lite orloig när man hör sånt.
tack på förhand!

Har inte läst hela tråden, men jag är definitivt för torvströ. Det är det bästa för hästarna, i och med att det är 100% dammfritt, och dessutom är torv sterilt när det bildas.

Det har jättebra uppsgningsförmåga, men blir inte kladdigt om hästen ligger på det, som man skulle kunn tro. Tycker att skimmlar får lindrigare kissfläckar av torv än tex spån. Det är väldigt lättmockat när man fått in snitsen, och det fungerar mycket bra som bädd. Det blir inte äckligt, och är mjukt och luktar inte. Det är dessutom det mest miljövänliga strömedlet.

Enda nackdelen är att det blir lite mörkt i boxen, men den blir ju inte mindre för det... Och sedan är det ju ganska dyrt också, fast det beror på vad man får tag på. Det ska vara av bra kavlité.

Jag vet många som blandar i lite spån, och tycker det är jättebra. Har själv gjort det en period, har en bild på det. Ser ut som spån, men är 50%50%
Gowa20.jpg

Är det från St--l Vi-tal i gröna säckar bra och vad kostar det om man får hem ca 5 pallar åt gången?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka