R

Ridi

Jag har alltid varit anti Torvströ men måste hitta något annat strömedel eftersom jag har en hosthäst. För nuvarande använder jag Kutterspån, men även det bästa kutterspånet är dammigt tycker jag. Blir det inte väldigt mörkt och trist i boxen med torvströ och det måste ju bli svårt och mocka. Ser man skillnad på skit och torvströ?

Ett stort plus med torvströ är ju att det blir mycket lättare och bli av med gödselstacken än om man använder kutterspån.

Vad tycker ni? För- och nackdelar.

Sv: Torvströ

jo det blir mörkt, i början var det bökigt att mocka men det gick fort att lära sig.
jag började med att ha bädd, tyckte inte om det. Min ena häst kissar nå så grymt så det gick inge bra.
nu blandar jag spån och torv, tycker det är mer lättmockat. jag tycker att torven gärna packar ihop sig även fast man vänder och bökar i den varje dag, men med lite spån så blir det ljusare, luftigare och inte så ihop packat. det blir ganska dyrt om man ska använda torv och mocka så som man gör med spån, dvs tar ut allt blött och skitigt.. så det blir lite billigare att blanda oxå =) jag blandar själv, vet att det finns färdig blandat men det har jag inte provat. tycker om när jag kan välja att fylla på det ena eller det andra när det behövs.

jag har oxå en hosthäst och det har märkts skillnad på henne efter jag bytt från spån till torv. och hon har inte blivit sämre utav torv/spån blandningen heller. jag tycker det funkar bra!

hoppas du förstår mitt svammel... (känner att det blev lite osammanhängande...) :o

Jag gillar inte heller bädd något vidare utan tar helst ut allt blött varje dag. Att blanda är kanske ingen dum idé. Jag gillar det ljusa intrycket man får av spån men det dammar ganska mycket och den ena hästen älskar och rulla sig så fort man lägger in nytt. Hur blandar du? 50% torv - 50% spån

Jag är "uppfödd" med torv då de hade det på min ridskola. Visst blir det mörkare, men torven binder ju ammoniaken i urinen så luften blir mycket bättre.
Är man hyggligt noggrann när man mockar ur är det inget problem att upptäcka skiten.
En fördel med trov tycker jag också är att man får ju inte upp precis varenda molekyl skit när man mockar, detta syns inte i torven men spånet blir ju alltid lite "ofräscht" till utseendet.
Jag har haft min häst på alla underlag och om man ska välja mellan spån och torv så föredrar jag torv. Det bästa är såklart halm då hästen har ngt att plocka med, vissa ponnyer äter sig ju dock feta på halmen. Har man halm bör man ju dock ha spån i botten så urinen sugs upp (jag menar inte permanentbädd).
Nackdelen med torv är att om man har en häst som lätt får hovbölder är det större risk med torv då det packas hårdare i hovarna.
Se till att du får tag i en torv som är lite "substans i", finns en del torvsorter som är väldigt "rinniga" och de dammar ju mer, samma sak med spån. Torven är ju också det dyraste strömedlet.
Det bästa strömedlet för hosthästar är tidningspapper, finns att köpa strimlat på bal. Detta är dock hopplöst att mocka i, men vad gör man inte för de små älsklingarna : )
Om torv eller spån dammar kan man ju vattna ytan då och då för att dammet ska bindas.

Vi verkar vara i exakt samma sits så jag trådkapar lite och fyller på med fler frågor om det är okej? :o :angel:
Har som sagt också en hosthäst som har/står på spån men funderar nu på att byta till torv och jag är också lite "anti" det men är öppen för att testa.

-Jag har hört att torv kan vara rätt blöt och därmed frysa till klumpar på vintern om man har kallstall, stämmer det?
-Varför ska torvdammet vara bättre än spåndammet, för egentligen upplever jag att det dammar lika mkt, men har hört att torvdammet ska vara bättre?

Jag är totalt antitorv för att det är mörkt dammigt jobbigt att mocka och de som har städat torvstall versus halmstall vet skillnaden.
JAg var lite inne på att be en kompis som är vet forska på hur bra torv, halm och spån är för hästar. Hur ser en lunga ut på en ähst som stått länge i respektive stall?
Nu har jag faktiskt min på torv men det är enbart för att man får inte ha annat strö i det stallet. LÄngtar tillbaka tills jag får flytta tillbaka min till stallet där vi ströar me dhalm, dröjer en månad emn det ska bli underbart.
De envisas dessutom att ha bädd o jag mockar bara helger då får jag mocka ut hur mkt som helst o fylla på torrt torv köper de gröna balarna på odal kostr nära 80 kr balen så det är dyrt, men.
Alla säger att det är det bästa för hosthästen, undrar det jg...

Torv fungerar inte året om i utebox. Eftersom torven innehåller lite vätska så fryser den när det blir tillräckligt kallt. I melllansverige handlar det om några veckor som man får ha antingen spån eller halm som ett övre lager dvs några minus går bra men blir det -10 ihållande så kommer det bli kokor av torven och oskönt att ligga på. Balarna fryser också, bra med ngt uppvärmt utrymme att förvara ett par balar i.

Jo, torvens damm är bättre då det är större partiklar. Typ. Jag gillar torv för det blir bra luft men funderar ibland när jag ser svamparna som växer i gödselhögen. Men det är mindre skrymmande än halm och ger oftast en lättare gödselhantering.

Vi verkar vara i exakt samma sits så jag trådkapar lite och fyller på med fler frågor om det är okej? :o :angel:
Har som sagt också en hosthäst som har/står på spån men funderar nu på att byta till torv och jag är också lite "anti" det men är öppen för att testa.

-Jag har hört att torv kan vara rätt blöt och därmed frysa till klumpar på vintern om man har kallstall, stämmer det?
-Varför ska torvdammet vara bättre än spåndammet, för egentligen upplever jag att det dammar lika mkt, men har hört att torvdammet ska vara bättre?

Ja, torven kan frysa på vintern. Sedan har jag ingen anning om ngt ska ha bättre "damm" har inte hört sånt.
Jag använder torv ( inte bädd) för att det luktar mindre kiss, men jag brukar blanda i lite spån då blir det lite lättare att mocka!
Vid varma dagar blöter jag torven med en vattenslang så att det inte blir lika dammigt!

Hade en kompis som hade hosthäst, hon hade typ strandsand i boxen, det dammade inte så mycket. Men det kan ju vara svårt att få tag i. Eller så hade hon typ "spån" av tidningspapper, men det flög lätt undan.
Sedan provade hon ngt liknande som matjord, rätt så fuktig jord. Funkade super för hennes pålle!

Okej, tack! :) Hur mkt spån har du i torven, fryser det inte lika lätt då?
Har funderat på tidningspapper, men inbillar mig att det inte är så skönt för hästarna. Dessutom vill inte bonden här ta hand om gödselstacken då tyvärr. Annars ska ju som sagt det vara det bästa.
Vet du var det var för annan jord hon hade, vart hon fick det ifrån?

Jag vet andra med hosthästar som har dom på tidningspapper. Det ser kanske lite roligt ut och är inte helt lättmockat, men hästarna mår bra av det.

Okej, tack! :) Hur mkt spån har du i torven, fryser det inte lika lätt då?
Har funderat på tidningspapper, men inbillar mig att det inte är så skönt för hästarna. Dessutom vill inte bonden här ta hand om gödselstacken då tyvärr. Annars ska ju som sagt det vara det bästa.
Vet du var det var för annan jord hon hade, vart hon fick det ifrån?

Hmm, ja det är svårt att säga men jag tar nog hälften, hälften.
Fyller jag på nu så tar jag hälften av spånbalen och hälften av torvbalen ca. . Ja, då fryser det inte lika lätt, men det har aldrig frysit i boxen för mig, även när jag hade bara torv. Det var de nya balarna som man skulle öppna på vintern som var frysna.
Tar då en hacka, eller riktig spade och slår sönder balen i små bitar, sedan kan man trampa sönder resten.:)
Lite jobbigt men funkade! Och på vintern dammar torven nästan inte alls.;)

Jag har mockat en del i torv, har själv spån ändock då jag är förtjust i detta.
Däremot ser man skillnanden, sköter man den väl ser man direkt vart hästen har kissast (där det är blött) . Torv är inte dammig men man har det verkligen överallt när man grejat med det

Jag har torv sedan ett år och tycker det är ett utmärkt strömedel!
Våra hästar bor i utebox och under torven är det "stampat jordgolv". Det var väldigt kallt här i flera månader förra vintern, men torven frös inte en enda gång, trots att uteboxarna består av tre väggar, tak samt en 140 cm hög front med dörr.

Visst dammar torv, men dammpartiklarna är så stora att de inte är farliga för hästens luftrör.

Immer

Tillhörde också "anti torv" gänget. Men när min häst fick bronkit insåg jag att det inte fanns något annat alternativ. Tänkte att jag provar och ser annars skulle de bli lösdrift. Pappa var oxå rädd att det skulle bli mörkt men det blev inte så farligt.

Mitt stall är brunt och gult ivändigt (låter inte då snyggt men det är rätt ok:D ) och jag blev nästan chockad över att det inte blev mörkare än vad det blev!!!

Sen finns det massa fördelar och det är att om man har grisig häst (som min är) så syns det inte om man råkar glömma bajskluttar, stall miljön blev otroligt bra, luktar inte ens häst i stallet (lite trist...) sen har det en uppsugnings förmåga som heter duga. Kisset blir som en stor "gelé" klump som är jätte lätt att ta bort!!! Blir det för torrt så fuktar man den bara!

Har bara gott att säga om torv och då ska tilläggas att jag var EXREMT anti! Köper Stall V**als torvströ, lite dyrare men känns som den är bättre...kanske inbillning...Kan lägga in bilder på mitt stall om du vill??!!! Oj,,blev lite långt...

När jag bodde i England fanns det pappersströ som var gjort av wellpapp. Ca 2 cm2 stora bitar. Det var väldigt bra för det var lättmockat. Har letat men inte sett något sådant i Sverige. Jag inbillar mig att tidningspappers strö kommer att bli väldigt tungmockat. Annars vore det nog det minst dammiga alternativet.

Om jag ska prova torv vilket märke tycker ni är bra. Jag har inte en aning om vem som säljer det.

Hur blev bronkiten på din häst? Blev det bättre med Torv?

Torvtanken har fått mogan ett tag hos mig och jag letar nu efter vart man kan köpa, så jag undrar det med liksom TS.

Äsch man får in tekniken med papper efter ett tag. Jag väljer att inte ta ut allt blött papper utan låter det packas som liten bädd i botten och ströar med stalosan. DÅ blir det mjukare för hästen och lättare att mocka. När jag ska ta ut kisset så tar jag det med halmgrep. Enda jobbiga med papper är att man måste gräva ner det i gödselstacken för att inte ha det över hela stallplan.

jag har oxå 50-50 blandning...
jag har aldrig varit med om att det har frysit i boxen. har dock varit lite små fruset i balarna nån gång men aldrig i boxen, å ja, jag har kall stall...

Liten avstickare från tråden....Torven är nog inte den enda anledningen till att han blivit bättre. Men en av dom. Köper den på Gra**gården, köper dock den dyrare då jag uppfattar den som bättre (StallV*tals) Har förändrat väldigt mycket sen han blev dålig. Lååång och mkt utevistelse hade han redan ca 16-18 timmar/dygn. Sen så har jag fönstret öppen jämt i stallet, kallstall, bytt ut höet mot hösilage åsså har jag börjat ge alger! Har följt dina trådar :D Hur går det för er...??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter