Torvströ till kaniner

H

Hiwiie

Kan man strö med torv i kaninburen? Kanske med halm eller spån ovanpå? Stallkaninerna bodde i somras i en box med torv och tyckte de trivdes bra på det. Buren skulle ju självklart tömmas och skuras varje vecka som vanligt så det är inte fråga om någon permanentbädd.

Sv: Torvströ till kaniner

Jag tror att det går utmärkt med torvströ till kaninen.
Själv ska jag testa det till våra ekorrar.

Torv är kanon till det mesta. Har det själv i kattlådorna här..

Självklart går det att ha torv!
Började med det iår, blandar det med spån.
är inte helt nöjd, då kaninerna älskar att gräva i det och gräver ut allt.
Det luktar murket.
Blir lite dammigt.
Och blir geggigt när det blir blött.:crazy:

kanske ändrar mig fram i vinter;)

ok, mina kaniner är inte särskilt benägna att gräva faktiskt. Har väl hänt någon gång ute i hagen på gräsmattan men de gjorde det inte i boxen de var i under sommaren. Ska hur som helst prova nu med halm ovanpå.

Har läst på nätet att spån inte alls är lämpligt att strö kaninburen med då det är för dammigt. Torv dammar ju också, men det är kanske en annan typ av damm? Fungerar iaf fint på min hosthäst ;)

jag brukade ha torv i buren med halm över när spånet är slut. Enda nackdelen är att det blir torv på väggarna...;)

Ja torvens damm är mycket större partiklar och smyger sig därför inte ner i lungorna på djuren.

Det var inte en av mina heller innan, men jag tror faktiskt att det beror på torvet, känns väl mer som jord än vad spånet gör!
Det är ju även bra att undvika spån pga av det medlet som finns i som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter!:crazy:
Kan iaf orsaka såriga haser....

Jag har torv på ett 2 kvadratmeter stort område ( han har typ 15 kvadrat:D) i min kanins bur och det blir lite som permanentbädd som jag tömmer på våren då han flyttar ut. Fyller på under vintern. Funkar bra!

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 362
Senast: Ramona
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Däggdjur Har lovat att adoptera en kanin. Tanken är att den ska få bo i en box i stallet. Jag har dock en del funderingar... Ströa med spån...
Svar
10
· Visningar
2 894
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama