Torvmix - varför?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag skulle vilja höra från er som har torvmix i boxen varför ni har det? Är det enbart för att det ska se "bättre" och ljusare ut eller fyller det någon annan funktion också? :)

Fördelar/nackdelar?

Sv: Torvmix - varför?

Du menar istället för att enbart ha torv?

Jag har torv och spån blandat, men dock inte den färdigblandade då jag tycker att den innehåller för lite spån. Anledningen till blandningen är att lufta upp torven och i viss mån förhindra att den fryser på vintern.
Jag vill ha det luftiga och mjuka från spånet, plus att det inte fryser på vintern, sen vill jag ha torvens uppsugningsförmåga.
Min häst kan inte stå på halm, han skulle föräta sej.

Du menar istället för att enbart ha torv?

Jag har torv och spån blandat, men dock inte den färdigblandade då jag tycker att den innehåller för lite spån. Anledningen till blandningen är att lufta upp torven och i viss mån förhindra att den fryser på vintern.
Jag vill ha det luftiga och mjuka från spånet, plus att det inte fryser på vintern, sen vill jag ha torvens uppsugningsförmåga.
Min häst kan inte stå på halm, han skulle föräta sej.

Håller med om detta. Blir lite lättare att mocka när man blandar.

Lade först torv i botten till bädd och nu blandar jag spån och torv i topplagret.

Har torvmix av den anledningen att det blir lite ljusare och så får man lite av spånlukten i stallet. Det luktar ju så gott :)
Ingen annan anledning egentligen, kostar lika mycket gör det också.
Tror nog att det fryser lika lätt som den vanliga torven tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 531
Senast: Guldaskig
·
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa