Torvbädd eller inte?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har ingen erfaranhet av s k torvbädd, utan har bara haft torv där jag mockar ut all skit+kiss.
Tycker det verkar så snuskigt :/
Tänker mig hästen stå och skrapa i marken och hitta gammal kiss.
Blääää.
Och strålröterisken.. uh.
Vad tycker ni är för och nackdelar med torvbädd vs. använda torv som "vanligt"?
Har aldrig tyckt att det blivit "oskönt" med torv som vanligt,
har aldrig sett golvet lr så..

Sv: Torvbädd eller inte?

En medryttarhäst hade torvbädd, de använde Stalosan som tar bort bakterier/ammoniaklukt så det blev inte ofräscht.. och mer lättmockat. :)

Hmm.. men jag tycker inte det är svårmockat utan bädd liksom :S
Ska man kalka fastän man inte har en "fast" bädd?

Bädden blir torr när urinet brinner. Jag har tillräckligt mycket torv för att även ytan ska hålla sig torr och hästarna har fri tillgång till grovfoder så de står inte och gräver i bädden. Man kan lägga halm ovanpå så känns det lite mysigare med mänskliga mått mätt. Och det är inte dumt att klaka även om man inte har bädd.

Det neutraliserar ammoniaken.

Köps på Granngården.

Det finns något annat preparat också, lite dyrare tror jag, som är speciellt framtaget för att strös i botten på bäddar. Undrar om det inte nämndes i något tidigare inlägg? Jag har inte provat det själv men det låter bra.

Det är Stalosan du avser. Medlet tar bort ammoniaklukt och håller golvet i botten torrare. En god bieffekt är att antalet flugor minskar också :)

Vi har enbart torv (+stalosan) i våra bäddar och det luktar INTE i stallet. Bra ekonomi i ströåtgång också.

Det finns massor om Stalosan om man googlar.

Du lägger det i botten så hästen kommer inte åt det. Gräver hästen så mycket, så kommer inte permanentbädd att passa.

Vi köper det i 20/25-kilossäckar på GG, det blir billigast. 8-kilosvarianten är mycket dyrare.

Jag använder något liknande som heter Boxnytta. En lermineral som är som sand. Det har samma funktion som Stalosan. Drygt och billigare än Stalosan.

Jag har ingen erfaranhet av s k torvbädd, utan har bara haft torv där jag mockar ut all skit+kiss.
Tycker det verkar så snuskigt :/
Tänker mig hästen stå och skrapa i marken och hitta gammal kiss.
Blääää.
Och strålröterisken.. uh.
Vad tycker ni är för och nackdelar med torvbädd vs. använda torv som "vanligt"?
Har aldrig tyckt att det blivit "oskönt" med torv som vanligt,
har aldrig sett golvet lr så..

Hej. Först vill jag säga att var och en får ju givetvis ha sitt favorit-strö men tänkte ändå jag skulle kommentera dina funderingar. :)

En riktigt skött bädd, vilket strö man än använder, är inte snuskig. En bra bädd ska vara så tjock så att kisset rinner ner längst ner och ytan håller sig torr.

Min torvbädd är nu ca 20 cm tjock och är kanonbra. Jag lovar dig att den inte är blöt och snuskig utan torr på ytan. Jag fyller på med en halv bal torv ca en gång i veckan så att ytan blir mjuk och fräsch.

Strålröta? Menar du att man skulle få problem med det bara för att man har torv och för att torv skulle vara ofräscht? Jag har aldrig haft problem med det men som med allt strö så gäller det ju att det är torrt och rent. Vet tyvärr en del som säger att de har "bädd" men de har alldeles för lite strö så allt blir en enda sörja. :crazy:

Du nämnde skrapande hästar - det är ju så att om man har en häst som skrapar och gräver så kan man helt enkelt inte ha bädd.

Att använda torv "som vanligt" går säkert också bra men svider lite mer i plånboken eftersom det är mycket dyrare än spån och halm.

För hästar som behöver mjukt underlag för att förebygga liggsår tex är bädd bra. Annars går det åt oerhört mycket strö. Jag använder torvbädd under vinterhalvåret och har inte haft några problem med den.
Det blir mer lättmockat, vi har mockning i stallet och stallskötaren uppskattar torvbäddarna.
När det blir varmt på våren/sommaren tycker jag inte torvbädden känns lika fräsch. Det växer mycket havre i den och risken för lukt ökar efterhand. Men då tar jag bort bädden och börjar om igen till hösten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 898
Senast: em-pirre
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästvård Jag har torvbäddar till mina hästar sedan november 2005, och har köpt av samma märke hela tiden. Det är stora, blå balar med mycket hög...
Svar
7
· Visningar
1 021
Senast: nocki
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 168
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈