noble art

Trådstartare
hej, har aldrig haft torv förr, men det har de i nya stallet jag ska flytta till. Vad ska man tänka på? bädd eller inte? bättre eller sämre för hästen än sågspån? kommer ej att ha halm eller spån, utan bara torv, eller bör man lägga något ovanpå?

Sv: torv

både bra och dåligt.. läste i hippson att torv ökar risken för hovböld.
sen är det lite svårare att mocka i om man inte är vän för det är så mörkt, men bädd ska man ha =) det är som spån typ fast mörkt :P vet faktiskt inte de bra delarna:p

Tycker inte torv dammar lika mkt som spån, märkte det framförallt när jag ströade upp boxen för ett par veckor sedan med 6 balar torv, dammet la sig direkt.
Har även hört att det inte åker in i näsan på hästen som spån kan göra utan det sätter sig i håren utanför (vilket enligt mina erfarenheter stämmer) så det borde ju vara mkt bättre för hästarna.

Tycker för övigt att torv är ett kanonstör, lite dyrt iofs men det går inte åt lika mkt och det är lätt att mocka i samt att få en bra bädd :)

Tycker för övigt att torv är ett kanonstör, lite dyrt iofs men det går inte åt lika mkt och det är lätt att mocka i samt att få en bra bädd :)

Fast jämfört med spån är det inte så dyrt. I alla fall inte här omkring :p

Min häst får hovröta av att stå på torv, och min häst är otroligt renlig och jag är en pedant när det gäller att göra rent i boxen.
Sedan så tycker jag att det lägger sig som ett tjockt lager av brunt äckel i hela stallet.

Men hosthästar och dylik mår så vitt jag vet oftast bättre på torv.

Efter att vi började med torv för många år sedan kommer jag aldrig att ha något annat! En häst är allergisk mot damm, hon har inga svårigheter med att vistas i stallet längre som hon hade när vi hade spån. Det fastnar inte överallt, det är mer ekonomiskt då det inte går åt lika mycket även om det kostar mer att köpa hem. Torven tar bort ammoniaklukten och det är en fräsch doft när man kommer in i stallet. (Har fått mycket beröm och förvånade miner av att det inte luktar stall, ammoniak och häst :p) Och det är sant att det luktar mindre i stallet.
Jag har inte bädd utan tar ut allt som ska ut och det är enklare att mocka i än spån då det blir mer "kakor" av urinen :D
Nackdelen är att det är mörkt och lite svårmockat innan man kommer på hur man ska göra!

Okej, det kanske inte är samma i hela landet då, men här är torv märkbart dyrare än spån. 50 kr/bal för spån och ca: 70 kr/bal för torv (måste köpa helpal av torven, 1300/pal á 18 balar)

:eek::eek:
Jisses vilken billig torv ni har! Våran kostar 85 kr/bal :devil:

Jag hade torv förut i det stallet jag stod, bara för att stall ägaren ville det, jag var helt emot torv i början.
Men jag hade stalosan under torven för det hjälper bädden att inte bli fuktig och lukta illa samt undviker du att få mask under. Så strö på ett jämt lager stalosan innan du lägger på torven.
jag använde även foderkalk på ställerna där hästen kissade, och innan jag fyllde på nytt torv så hade jag på ett tunt lager foderkalk.
Jag tyckte det funkade super, min box luktade aldig amoniak fast jag har ett sto som pinkar enormt mycket.

Jag är sedan några år helfrälst på torv!! Ser inte lika fräsht ut men mycket bättre!! Jag har bädd med Stalosan under. Svår mockat tills man lär sig att mocka "rätt". Går åt mycket i början, men sedan så mycket mindre. Mitt stll luktar inte urin alls! Sedan tar jag gärna lite sån över med jämna mellan rum för utseendet skull :grin: Min hosthäst mår super bra o jag som har svår astma klarar mocka själv!

hej, har aldrig haft torv förr, men det har de i nya stallet jag ska flytta till. Vad ska man tänka på? bädd eller inte? bättre eller sämre för hästen än sågspån? kommer ej att ha halm eller spån, utan bara torv, eller bör man lägga något ovanpå?
Fördelar
Torven binder ammoniak bättre än spån.
Gödselstacken blir mindre
Det går fort att få en bra bädd
Drygt och bra

Nackdelar
Lite svårt att mocka innan man lärt sig
det blir mörkt
Det lägger sig ett svart torvlager överallt
Man bör undvika att ha torv till vita hästar :angel:

Förra året hade jag torv bädd med spån ovanpå. Då blir det lite ljusare. Fungerade bra på hästarna som inte rörde runt alltför mycket i boxen.

Välj torv av god kvalité! Som någon annan sade här: Det är skillnad på torv och torv.

Nackdelar
Lite svårt att mocka innan man lärt sig
det blir mörkt
Det lägger sig ett svart torvlager överallt
Man bör undvika att ha torv till vita hästar :angel:

Nja, det där med fördelarna håller jag med om. Men:
Visst blir det mörkt, men med bra belysning i boxen är det inga problem.
Det svarta torvlagret borstar man lätt ner med en mjuk borste nån gång då och då.
Jag har en ljust gul häst (fjordkorsning), och han blir aldrig smutsig när han ligger i boxen.

Jag gick över till torv för fyra år sedan, och kommer aldrig att byta till något annat :)

Efter att vi började med torv för många år sedan kommer jag aldrig att ha något annat! En häst är allergisk mot damm, hon har inga svårigheter med att vistas i stallet längre som hon hade när vi hade spån. Det fastnar inte överallt, det är mer ekonomiskt då det inte går åt lika mycket även om det kostar mer att köpa hem. Torven tar bort ammoniaklukten och det är en fräsch doft när man kommer in i stallet. (Har fått mycket beröm och förvånade miner av att det inte luktar stall, ammoniak och häst :p) Och det är sant att det luktar mindre i stallet.
Jag har inte bädd utan tar ut allt som ska ut och det är enklare att mocka i än spån då det blir mer "kakor" av urinen :D
Nackdelen är att det är mörkt och lite svårmockat innan man kommer på hur man ska göra!

OK, så man måste inte ha bädd alltså?

Jag hatar torv och kommer aldrig ha min häst på det.
det är värre för hovarna än tillochmed spån, och samtidigt är det svårt att hålla fräsht.

sen är jag fascinerad över hur alla torv användare runt omkring mig i bygden, verkar anse att bara för att hästen står på torv, så behöver strölagret av ngn anledning max vara 5 cm tjockt. hästarna står och ligger i princip på betong golvet! :confused:

mörkt och skabbigt ser det dessutom ut i stallet.

Då har du fått se väldigt dåligt skötta bäddar. De som gör så vet nog inte hur man använder torv på rätt sätt. Om du tittar in i ett stall med väl skötta bäddar med 15-25 cm tjocka torra och luktfria boxar, då ändrar du säkert inställning.
Jag har använt torv i 11 år både till fjording och nu till mina islandshästar. Kommer aldrig att byta. Fjordingen blev aldrig smutsig av torven. Liten gödselhög, som kan läggas på potatislandet (med bautastora potatisar som följd), luktfritt i stallet, mjuk och varm bädd. Det är bara några fördelar.
Jag gör slut på ca 2 balar i månaden till mina två hästar. Jag låter tom bädden ligga kvar ett par år innan jag mockar ut och byter. Den torkar upp och packar sig bra över sommaren och är bara att börja använda på hösten igen. Alltså drygt och därför billigt.

Jag är alltså helt frälst i torv. Gillar inte varken halm eller spån, har faktiskt aldrig träffat på ett stall som inte luktar ammoniak med den sortens strö. Men det kanske är så att jag träffat på dåligt skötta spån/halmbäddar.

Jag ska börja med torv nu i höst, krav från min nya stallvärd. Beroende på hur hästen min uppför sig i boxen så blir det någon form av bädd.

Förra stallvärden har rejält tjocka torvbäddar, 2-3 dm, men tar ut kissfläckarna varje dag då hennes hästar kissar väldigt mycket. Jämnar till och lägger in kanske en bal i veckan. Hennes bäddar är alltid väldigt torra och fina.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama