Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker för övigt att torv är ett kanonstör, lite dyrt iofs men det går inte åt lika mkt och det är lätt att mocka i samt att få en bra bädd
Fast jämfört med spån är det inte så dyrt. I alla fall inte här omkring
Okej, det kanske inte är samma i hela landet då, men här är torv märkbart dyrare än spån. 50 kr/bal för spån och ca: 70 kr/bal för torv (måste köpa helpal av torven, 1300/pal á 18 balar)
Fördelarhej, har aldrig haft torv förr, men det har de i nya stallet jag ska flytta till. Vad ska man tänka på? bädd eller inte? bättre eller sämre för hästen än sågspån? kommer ej att ha halm eller spån, utan bara torv, eller bör man lägga något ovanpå?
Nackdelar
Lite svårt att mocka innan man lärt sig
det blir mörkt
Det lägger sig ett svart torvlager överallt
Man bör undvika att ha torv till vita hästar
Efter att vi började med torv för många år sedan kommer jag aldrig att ha något annat! En häst är allergisk mot damm, hon har inga svårigheter med att vistas i stallet längre som hon hade när vi hade spån. Det fastnar inte överallt, det är mer ekonomiskt då det inte går åt lika mycket även om det kostar mer att köpa hem. Torven tar bort ammoniaklukten och det är en fräsch doft när man kommer in i stallet. (Har fått mycket beröm och förvånade miner av att det inte luktar stall, ammoniak och häst ) Och det är sant att det luktar mindre i stallet.
Jag har inte bädd utan tar ut allt som ska ut och det är enklare att mocka i än spån då det blir mer "kakor" av urinen
Nackdelen är att det är mörkt och lite svårmockat innan man kommer på hur man ska göra!
Vad exakt för torv har du ? Sållad eller krossad ? Det är skillnad på torv och torv.
OK, så man måste inte ha bädd alltså?