Torv och dåliga sulor/strålar?

Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Borkan skrev:
Vill bara inflika att tjära är starkt och fräter, så jag skulle inte använda det rent.
Detta har jag oxå hört....Tjära liksom "äter" upp hoven till slut...
Äppelcidervinäger ska vara bra har jag hört av vänner.
Ja, kanon till mkt...
Jag har egna erfarenheter av silvervatten som jag badat pållens fötter i - MYCKET BRA! Svamp o röta försvann nästan direkt!
Säljs av bla Mälarkl.... men finns oxå på nätet att köpa.
Men vad är silvervatten? Har hört många prata om det här på forumet, men inte förstått vad det egentligen är?
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Tja, kollodialt silver... Hittade denna text på dinhud.nu, ger kanske lite mer klarhet i saker o ting:

Kolloidalt silver är ett mineralkosttillskott som ger kroppen ett välbehövligt tillskott av det viktiga spårämnet silver. Det är påvisat att kroppen behöver silver för ett väl fungerande immunförsvar. Ett dagligt intag av ett par teskedar med kolloidalt silver med styrkan 10 ppm, ger ett tillskott av ca 100 mikrogram silver. Detta motsvarar ungefär vad vi fick i oss via kosten för 100 år sedan, då våra åkrar inte var lika tomma på mineraler som dom är idag. Kolloidalt silver sägs ha en ofta oöverträffad förmåga att döda mikroorganismer. Detta kan både djur och människor dra nytta av i bekämpningen av oönskade infektioner. Fotsvamp, nagelsvamp, psoriasis, ögoninfektioner, förkylningsbesvär etc är bara några exempel på vad man kan använda kolloidalt silver på. På hundar är det populärt att använda kolloidalt silver för att få bukt med ytliga sår. Kolloidalt silver desinficerar sårområdet och accelererar läkningsprocessen. Det intressanta är att för däggdjursceller så är kolloidalt silver inget annat än vanligt vatten, samtidigt som det för mikroorganismer motsvarar det kraftigaste gift som finns.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Tack för info...men vet nån var man kan få tag på detta?
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Sök på google på silvervatten så får du fram en hög som säljer. Själv har jag köpt från en e-butik för barfotahovar.
 
Sv: Torv och dåliga sulor/strålar?

Torv kan väl vara dåligt och bra, likaså att spån är mer eller mindre bättre. Torv är väl ingen helhet ?!. Många blandar ihop hur saker och ting är..men saker och ting kan ha bra eller dåliga sidor. Ta grovfoder. En del säger att: ensilage är dåligt, men det beror väl på den som skördat ? En del säger kutterspån är dåligt likaså att en del säger att råspån är kasst...Dra inte ett material under samma kam. För tillverkaren är ju i hög grad skyldig till hur saker och ting blir i slutprodukten. Fick lära mig i kväll att: Det finns torr och blöt torv..Torv är inte bara TORV...

Bara för man köper ett material till något ändamål ska man väl inte döma ut allt. Sök bättre leverantörer är mitt råd.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 920
Senast: gubbtjyv
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp