TORV! *akut*

B

Bubben91

Hej!
Har funderat på att gå över till torv istället för halm.
Har nu ett tag haft en djup bädd med endast halm eftersom jag hatar spån. När hästen skitit i det och går i det så finns skiten överallt sedan!! :eek:

Halmen vill jag ha bort eftersom min pålle äter väldigt mycket halm och eftersom halm nästan bara är bukfylla så blir han ju tjock på vintern. Dessutom så suger det ju inte upp så mycket amoniak och men ser inte vart han har kissat..... :mad:

Men, jag har läst andras trådar om torv vs all möjliga bäddar och har upptäckt att det är många hästar som behöver något att pilla med.
Antagligen är det kanske så med min pålle också eftersom han är en riktig pillas. :confused:
Som om det lilla problemet inte vore nog så har min stallägare köpt ny häst och har då sagt att vi skulle byta box till en utan fönster! :cry: :cry: :cry: Jag vet inte hur pållen ska reagera!

MEN, kan man inte lägga in några kakor halm ovanpå torven så att han har något att göra + att man kanske kan hänga upp kvistar?
Vill inte att han ska börja väva eller dyl.! :crazy:
Vet att man ska kratta upp spillrester efter hö och halm så dte borde väl inte vara några probmel, eller?? :crazy:

Snälla hjälp mig snabbt!!!! :bow:

Sv: TORV! *akut*

Visst kan man ha lite halm ovanpå torven. Det blir inte lika svårmockat som med bara halm.
Själv gillar jag inte torv, har haft det i några år nu. Vi får inte byta pga gödselhanteringen heller. Torven kryper in i kläder och överallt, det går åt mer än om man har spån. Är hästen blöt och rullar sig blir den jättefin :smirk: Man blir svart i näsan också!

Och jag älskar torv! :) Jag tycker att torv är det överlägset bästa strömedlet. Har stått på enbart halm vilket jag tycker är ljust och mysigt men det luktar äckligt i stallet eftersom den ofta inte suger upp kisset ordentligt. Spån suger upp bättre men jag tycker att det dammar en del och kryper innanför kläder, in i näsan osv. Anser även spån vara mer svårmockat än torv + att om man har en "gris" som vispar runt allt i boxen så ser det aldrig riktigt fräscht ut.
Det allra bästa (tycker jag) är att ha en torvbädd som grund och sen lägger man in halm som hästen kan pyssla med!

godaråd skrev:
Och jag älskar torv! :) Jag tycker att torv är det överlägset bästa strömedlet. Har stått på enbart halm vilket jag tycker är ljust och mysigt men det luktar äckligt i stallet eftersom den ofta inte suger upp kisset ordentligt. Spån suger upp bättre men jag tycker att det dammar en del och kryper innanför kläder, in i näsan osv. Anser även spån vara mer svårmockat än torv + att om man har en "gris" som vispar runt allt i boxen så ser det aldrig riktigt fräscht ut.
Det allra bästa (tycker jag) är att ha en torvbädd som grund och sen lägger man in halm som hästen kan pyssla med!

smaken är som... vi hade torv ett tag och det är fruktansvärt att hålla på med.. tyngre än spån och dammar på ett annat sätt.. allt är svart och mörkt. glad vi bytte till spån igen.

kanske funkar med torv om man har en häst men inte till 20 stycken.

Varför måste ni byta box för, när stallägaren har köpt ny häst. Stallägaren får väl ta den boxen som är ledig och inte flytta på er?........ eller....

Man får se till att hitta det som passar bäst till sin häst. Själv använder vi spån och halm till våra hästar. Vi var inne på torv ett tag men ändrade oss när vår hovslagare sa att det troligtvis finns ett samband med torv,leriga hovar och hovbölder. Torven skulle göra det "enklare" för hovbölder att uppstå. Men det är säkert också beroende på olika hästar.

Bara för att det var en större häst och då skulle vi flytta till en som var mindre. :(

Plus med torv - bra och dammfri bädd, rätt så lättskött. Minus: ganska dyrt strömedel, blir mörkt i stallet, man ser inte skillnad på bajset och torven om det är lite mörkt inne... Eftersom torven är sur så kan en del hästar få lite bekymmer med hovarna. Ett par kg halm för att hålla magen och humöret igång är definitivt att rekommendera, och halmen fyller ju också behovet för hästen att äta många timmar (16-18 timmar) per dygn, så om du ej har möjlighet att ge halm kan du behöva ge fler fodergivor per dag.

mvh
Lejonelle

Tänkte kidnappa tråden lite då jag också har en torvfråga.

Vilket märke på torv är bäst? Dammar minst, suger bäst? Jag ska ha det som grund i en halmbädd så det är viktigt att det är bra "bäddtorv".

Är det någon här som har drabbats av att hästen fått hovbölder och likande eller hur vanligt är det egentligen?? :confused: :cry:

de finns ju torv som e väldigt blöt..är väl de dom kan få hovbölder av..torr torv brukar de inte bli nåra problem med..

Bubben91 skrev:
MEN, kan man inte lägga in några kakor halm ovanpå torven så att han har något att göra + att man kanske kan hänga upp kvistar?
Vill inte att han ska börja väva eller dyl.! :crazy:
Jag lägger in bitar av stammarna av mindre träd till min nordsvensk, rönn, asp, sälg. Hon barkar glatt och är nöjd och sysselsatt.

Jättebra idé!
Den torven ju ska köpa ska tydligen vara den som alla hans kunde föredrar, den bästa alltså. Och dom vi köper av är seriösa, litar på dom.

Jag kör med torv, har haft halm men får knappt ut knubbis genom boxdörren redan dag två i så fall...

Att lägga in en kaka halm att pilla med är ett bättre alternativ...

mirage skrev:
Tänkte kidnappa tråden lite då jag också har en torvfråga.

Vilket märke på torv är bäst? Dammar minst, suger bäst? Jag ska ha det som grund i en halmbädd så det är viktigt att det är bra "bäddtorv".

Det varierar lite mellan leveranserna (och åren). Men Hasselfors brukar vara ett hyfsat säkert kort!

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag har läst mycket om träpellets och eftersom att det verkar vara helt okej för hästarna (:confused:) och väldigt många är nöjda så...
2
Svar
21
· Visningar
6 075
Senast: Boj
·
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 764
Senast: -moa-
·
Hästvård hej, har aldrig haft torv förr, men det har de i nya stallet jag ska flytta till. Vad ska man tänka på? bädd eller inte? bättre eller...
2
Svar
29
· Visningar
1 984
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar