Torsion/Freeform bomlös som nybörjarsadel för Akademisk Ridkonst?

L

Lord Owen

Jag och pållen har ju halkat in på det här med AR men vi har inte börjat än. :crazy: Pga diverse skador och avsaknad av utrustning etc. Till sommarn ska jag börja träna för tränare i alla fall. :banana:

Hur som helst, jag ska ju köpa ny sadel och har tänkt mig en bomlös. Frågan är nu om en bomlös av typen Torsion Dressage eller en Freeform är en fungerande sadel för en nybörjare inom AR? :confused: Jag har ju inte råd med någon Star trekk/Bent/osv sadel just nu och har ju inte ens börjat med AR än så kanske bäst att inte lägga ner en förmögenhet på det riktigt än. :crazy: men kanske det blir en Bent sadel om några år när jag blivit miljonär och sånt. :d :angel:

Alltså, fungerar en Torsion eller Freeform för Akademisk ridkonst eller börm jag välja en annan sadel?

Sv: Torsion/Freeform bomlös som nybörjarsadel för Akademisk Ridkonst?

Om du bara ska jobba i skritt eller har en häst som du utan problem kan jobba barbacka utan att tappa balansen på så kan du välja i princip vilken bomlös som helst bara du har en ordentlig padd till om du väljer någon av de sadlarna du skrev.

Man får tänka på att man blir mindre balanserad av en bomlös, särskilt t ex Torsion, så ska man försöka balansera upp traven på en obalanserad häst, eller om den bockar eller liknande är det ingen hit. Tänk också på att den måste vara uppbyggd i sätet om du beställer en Torsion/Barefoot eller liknande för att man lätt ska kunna sitta "på låren".
I den prisklassen av Torsion Dressage/Freeform skulle du nog kunna hitta mer "lättridna" sadlar, t ex finns det en del islandssadlar med bra benstöd, Top Reiters nya exempelvis. Har iofs aldrig provridit i en själv men den verkar bra tycker jag.

Jo, fast frågan är egentligen vad en Star Trekk kommer kosta efter frakt etc. Den kanske hamnar på samma summa som en torsion eller liknanade. :crazy: Och då skulle jag kunna köpa en sådan, som såvitt jag förstått passar bättre för AR.

Men det är alltså ingen OMÖJLIGHET att rida AR i en bomlös av typ torsion? Jag har förstått att man i princip kan använda vilken sadel som helst till AR tills man kommer högre upp i utbildningen?

Hm, jag tittade på Top Reiter men där måste jag säga att den sadeln pallar min estetiska sida inte av att köpa. :crazy:

Torsion Dressage är bara så onödigt dyr. Barefootsadlarna är bra mycket billigare, och Torsion Light likaså. Man får ju tänka på att om du bara ska använda sadeln i grundutbildningen och sen byta upp dej kan man inte köpa en sadel som är dyr där andrahandsvärdet blir lågt.

Jag hade en Fitform (äldre variant av Barefoot) när jag red min förra häst i barock. Men det var mycket svårt att hålla balansen i traven på den hästen (vbl travare med stort steg) i skritten och skogen fungerade den däremot bra, de är väldigt bekväma.
Måste säga at jag ändå gjorde mycket i den sadeln, dressyr i alla gångarter, uteritter i alla gångarter och lite hoppning på låga hinder (kan tillägga att man fick så dåligt stöd i hoppningen att jag trillade av så fort hästen brallade lite eller ryckte ner huvudet snabbt:p ) på min nya häst fungerade den tyvärr inte alls mer än i skritten eftersom jag behövde mycket mer balans för att inte störa honom i traven.

Så som sagt, jag skulle nog rekommendera en lite billigare variant isåfall, kanske tillockmed en begagnad. Max 4-5000:- om du inte ska förlora så mycket på att skaffa en ny när ni kommit längre. Och risken finns ju att man vill det.

Du har en poäng där.

Hittade nu på en engelsk sida Star Trekk comfort, som blir bra mkt billigare att ta in från england än att köpa här. http://bettersaddles.co.uk/acatalog/Startrekk_Saddles.html
Den sadeln kanske skulle fungera längre som en AR sadel än vad torsion sadlarna skulle göra? Någon som vet? Är ju en lite kraftigare variant av espanolan.

jag har ju torsion dressage och den är underbar att rida i,det krävs balans från ryttaren.
andvänder den till både kallblodet och halvblodet.

Du kan rida akademiskt i alla sadlar, det hänger på ryttaren.
Men du vill antagligen inte ha en sadel som motarbetar dig/din sits, eller hästen.

Jag tycker att man får en bra lodrät sits i Torsion (har inte provat ngn annan bomlös), om det är det du menar med att sadeln ska passa för AR.

En Torsion Light med pad går på ca 8500 kr med frakt och pad.
Vill du hellre ha en Startrekk så skiljer det inte så många tusen, spara några månader extra och köp det som hästen och du trivs med det tjänar du på i längden.

Startrekk Comfort har jag en kompis som provridit i och hon gillade den inte. Nu är den ändrad ngt men hon tyckte den var hård och "glidig" och irriterande med framvalvet. Hellre satsa på en Española på en gång eftersom den bara är liite dyrare. Såg en sån i helgen och den verkade helt ok.

HannaZ: kostar Torsion Light verkligen så mycket? Sist jag kollade kostade den ca 5000:- och med frakt + Grandeurpad skulle det då bara bli max 7000:- och padden kan man ju behålla även om man byter sadel.
Annars gillar jag Barefoot, men har man en bred häst kan man behöva mer uppbyggnad i sätet.

Barefoot säte kanske går att jämföra med torsions säte? Vilket är mjukast? Hörde idag av en på buke att torsions säte är himla hårt, som att sitta på en hård knöl. Fler som har åsikter på torsions och andra sadlar säten? Vilket är mjukast? För man vill ju inte sitta på en planka. :crazy:

Till alla:

Nej, jag vill ju inte ha en sadel som motarbetar min sits. Gör torsion det tex? :crazy:

Tyvärr får jag nog avstå från en enspanola just nu, ska jag spara ihop till den får jag vänta tills november och det har jag ingen lust till. :crazy: Även om den bara är lite dyrare så spelar en del annat in också.

Fungerar en Grandeur pad lika bra på en torsion sadel som TN Equalizer paden gör? Vad är egntligen skillnaden mellan dessa padar?

Det beror lite på hur känslig hästen är, hur mycket du väger osv. Man brukar säga att Equilizerpadden ger bättre tryckfödelning och stötdämpning men eftersom man kan välja olika tjocka inlägg och olika material i Grandeurpaden fungerar den också bra.
Huvudsaken med padden är egentligen att du ska ha kanal för ryggraden. Väljer du Future II varianten av Grandeur ligger den dessutom stadigare Och ser mer ut som ett vanligt schabrak.

Equilizerpadden jag hade var lite irriterande eftersom den lätt gled åt sidan vid uppsittningen (hela sadeln alltså) och när man då rättar till sadeln åker padden snett och kanalen för tyggraden ligger fel. De som man kan knyta fast padden på kan jag tänka mej är bättre men jag tror lite mer på Grandeur i den frågan.

Men det vore kul med fler åsikter av de som har Grandeur själv! :)

Ok, då måste jag ha sett en på "begagnat"-sidan, för jag hittade en på Torsions hemsida tidigare för ca 5000:-

Jag är mycket mer nöjd med min Grandeur än med Equalizorn.

Köpte extra ilägg till grandeuren och har skurit ut för låren.

Kanske att det funkat bättre med tjockare paddar i Equalizorn men jag tycker att den är för bred i kanalen till min häst, bakvalvet faller igenom + att den är ful. (Jag fick dessutom inte svart som jag beställt utan mörkblått, men jag orkade inte klaga)

Grandeur-schabraket är jättesnyggt och har bättre fästanordning :love: Plus att det är billigare.

Torsion, sverige, har en rätt tråkig attityd till andra padar och jag blev i stort sett tvingad att köpa deras pad för det var minsann den alla bästa och ute i europa hade dom problem med att hästarna fick ont i ryggen för att de använde andra padar bla. bla bla.

HannaZ skrev:
Jag är mycket mer nöjd med min Grandeur än med Equalizorn.

Köpte extra ilägg till grandeuren och har skurit ut för låren.

Kanske att det funkat bättre med tjockare paddar i Equalizorn men jag tycker att den är för bred i kanalen till min häst, bakvalvet faller igenom + att den är ful. (Jag fick dessutom inte svart som jag beställt utan mörkblått, men jag orkade inte klaga)

Grandeur-schabraket är jättesnyggt och har bättre fästanordning :love: Plus att det är billigare.

Torsion, sverige, har en rätt tråkig attityd till andra padar och jag blev i stort sett tvingad att köpa deras pad för det var minsann den alla bästa och ute i europa hade dom problem med att hästarna fick ont i ryggen för att de använde andra padar bla. bla bla.

Kul att höra någon som säger att Equalizern har för bred kanal, har bara hört folk som klagat på att den är för smal. :D

Varför har Grandeur bättre fästanordning? Tycker torsions verkar vara himla smart, men jag har ju i och för sig inte sett Grandeurs. :crazy: Och jag tycker torsions vojlock paddar är jättefina. :p

Jo, det märkte jag också att de hade när jag kollade runt på hemsidan. Men det är klart, de vill ju sälja sin vara och inte göra reklam för andras.

Totola skrev:
Det beror lite på hur känslig hästen är, hur mycket du väger osv. Man brukar säga att Equilizerpadden ger bättre tryckfödelning och stötdämpning men eftersom man kan välja olika tjocka inlägg och olika material i Grandeurpaden fungerar den också bra.
Huvudsaken med padden är egentligen att du ska ha kanal för ryggraden. Väljer du Future II varianten av Grandeur ligger den dessutom stadigare Och ser mer ut som ett vanligt schabrak.

Equilizerpadden jag hade var lite irriterande eftersom den lätt gled åt sidan vid uppsittningen (hela sadeln alltså) och när man då rättar till sadeln åker padden snett och kanalen för tyggraden ligger fel. De som man kan knyta fast padden på kan jag tänka mej är bättre men jag tror lite mer på Grandeur i den frågan.

Men det vore kul med fler åsikter av de som har Grandeur själv! :)

Men Torsions padd lär väl inte glida om du alltid sitter upp från pall? Då finns det ju liksom ingenting som får den att glida. Eller glider den vid ridning också? Och nu menar jag med den nya fästanordningen. Jag vet inte om du haft någon äldre modell där de inte fäster paden eller? :crazy:

Då borde ju u princip Grandeur och Equalizern fungera lika bra, lite beroende på materailet de är gjorda av. Har för mig att jag läst någonstans att Eqalizern födelar upp till 90% av vikten bla bla bla. Om nu Equalizern är en typ av Skito pad?

Equilizern är en Skitopad, Skito är märket och Equilizer modellen vad jag förstått.
Jag hade inte en man kunde sätta fast, de passar inte på Barefoot/Fitformsadlarna. Men det var inte bara vid uppsittningen det var problem, kunde hända lite då och då eftersom sadeln i sej var lite glidig. Och så fort sadeln gled åt sidan kan man rätta till sadeln men padden ligger oftast kvar i samma läge.
Tror inte det spelar såå stor roll att den går att fästa i sadeln, materialet är fortfarande glidigare än Grandeurs Future II och minsta lilla cm den hamnar åt sidan går ryggradsfriheten förlorad.

Ska iofs inte klaga alltför mycket, jag har precis beställt en Equilizer till min bomlösa westernsadel men det är för att jag inte har provat någon Grandeur själv och min häst är väldigt känslig i ryggen så den KAN bli för stel på undersidan. Skitopaddarna vet jag iaf att han tolererar och eftersom jag är bekväm av mej orkar jag inte tjafsa med hästen när han uttrycker sin irritation :p

Jag har en dressyr Torsion. Sätet är skönt som en fotölj, känns brett på en rund häst. Men man hamnar lätt i lodrät sits då dtiglädren är placerade under låren. Om man har Spännena under sitsen blir det obekvämt, jag har dragit ned dem till stigbyglarna, då skaver de ingenstans, de flärpar som blir över av stiglädren kan man hålla i schack med resårband som man trär över stiglädren. (Får man sy själv) Funkar bra tycker jag. Eller klippa av dem.

Det hade faktiskt inte jag några problem med på Fitformen jag hade. Kanse beror på hur kort sadeln är.
Som sagt så kan man få billigare sadlar som är likvärdiga och man får se till att ha uppbyggt säte ;) Men satsar man på tt behålla sadeln även när man kommit längre i utbildningen eller behålla den som "rida ut"-sadel kan man ju lägga ut en extra slant på att få exakt det man vill ha.

Om man vill köpa en bomlös utan att ruinera sig, så har Börjes Torsionkopian Knights Bareback för 3450 kr inkl fendrar och westernstigbyglar. De är ganska stora i storleken, 14 är nog rätt lagom för en normaltjock rumpa... De säljer inga paddar till, och jag har inte sett sadeln vare sig i katalogen eller på nätet, men de har den i affären. Bara ett litet tips...

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 838
  • Låst
Träning Ja då var jag nyfiken igen:D Är ju så att jag och min "farbror" stått och trampat på samma ställe länge nu och äntligen har jag...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: IngelaH
·
Utrustning Nu har ju bomlösa sadlar varit populära i några år, och det börjar dyka upp en och annan begagnad på annonssidorna. Jag är jättesugen...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama