Torsion/Freeform bomlös som nybörjarsadel för Akademisk Ridkonst?

Sv: Torsion/Freeform bomlös som nybörjarsadel för Akademisk Ridkonst?

Då måste man nog ha padd, det finns ingen kanal för ryggraden. För ungefär samma pris kan man beställa en Barefoot från Tyskland eller en Trekker (också Torsionkopia) från England. Men i Sverige är Knights den billigaste hittills..

Equalizer är märket på själva skumgummit som är i paden. Skito och TN är märkena på "fodralen".

Jag har en Fit Form-sadel (föregångaren till Barefoot) som jag rider lite AR i och det funkar bra. Jag har en equalizerpad under och har aldrig haft problem med att sadeln rör sig. Jag sitter upp "som vanligt" och sadeln ligger kvar. Däremot hade jag problem med mina engelska sadlar, dom ville gärna snurra runt lite, eftersom att hästen har låg bred manke och rund runt mage/rygg. Jag tycker att jag får en bra sits i min Fit form. Hästen känner väldigt väl om jag inte sitter i balans eller ej, den kan helt plötsligt böja sig åt fel håll enl. mig, men det är jag som sitter mer på ena sittbenet i de fallen. Enda nackdelen som jag kan tycka (när jag använder den på den andra hästen) är att eftersom att stiglädret är fäst lite längre bak "än normalt" så tippar jag gärna framåt på den ena hästen eftersom att hon är lite överbyggd. Det medför att jag hela tiden spänner mig för att inte tippa framåt och hästen blir också spänd. Jag försöker att slappna av och helt plötsligt är jag lika spänd igen.
Men jag vill absolut INTE byta bort min bomlösa sadel!!!! :love:

Jag provred bla en Torison häromdagen och kom fram till att den går utmärkt att rida rakt fram i men det finns inga möjligheter att utföra något som helst markarbete i den. Skulle absolut köpa en annan sadel för ditt ändamål!
Dessutom bör hästen ha en hyfsat bra ryggmuskelatur för att kunna tillgodogöra sig en bomlös sadel. ;)

Vad menar du med att den behöver bra ryggmuskler? Skulle snarare påstå att man får vara noga med paddningen om hästen har dåliga ryggmuskler + att man får tänka på att sätta sej i avlastningssits ibland dvs lägga vikten på låren och resa upp rumpan.

angus skrev:
Jag provred bla en Torison häromdagen och kom fram till att den går utmärkt att rida rakt fram i men det finns inga möjligheter att utföra något som helst markarbete i den. Skulle absolut köpa en annan sadel för ditt ändamål!
Dessutom bör hästen ha en hyfsat bra ryggmuskelatur för att kunna tillgodogöra sig en bomlös sadel. ;)

Jag undrar hur du motiverar att det "Inte skulle gå att utföra något som helst markarbete i en torsion"? Jag rider inte Akademiskt och är väl ingen stjärna på dressyr. Men för min nivå fungerar den utmärkt.

"Min nivå" sträcker sig till skänkelvikningar, öppnor och slutor. Skulle förmodligen gå att göra mer om jag var kunnigare och hästarna mer välskolade.

Det tar en stund att rida in sig i sadeln. Det känns BRETT i början att sitta i den, men efter ett par ggr så hittar man sitsen och tänker inte så mycket på bredden. Jag tycker att jag kommer åt mina små hästar bra i den. De känner lätt vad jag gör och jag känner tom ryggmusklernas rörelse och lätt bakbenens rörelser.

Ingen av de hitintills ca15 hästar jag ridit i sadeln har fått tryckskador eller skav, ryggraden har lämnats fri på både omusklade, svankiga och välmusklade ryggar. Detta har jag kollat genom att köra in handen under sadeln med ryttare i sadeln och känt efter. Man brukar se när man sadlar av att hästen oftast är jämnt svettig under hela sadelns anläggningsyta förutom där kanalen är. Där brukar de vara torra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 838
  • Låst
Träning Ja då var jag nyfiken igen:D Är ju så att jag och min "farbror" stått och trampat på samma ställe länge nu och äntligen har jag...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: IngelaH
·
Utrustning Nu har ju bomlösa sadlar varit populära i några år, och det börjar dyka upp en och annan begagnad på annonssidorna. Jag är jättesugen...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama