Torsion dressage?

HannaZ

Trådstartare
Är det någon här som provat denna sadel?

Hur blir den lodräta sitsen? är det lätt att hamna i stolsits, som när man rider barbacka?

Tacksam för svar!

/Hanna

Jag funderade på Dressagen när jag letade bomlöst. Det föll på att jag tyckte den var för ful :o, men jag vill varmt rekommendera möjligheten att ta hem och prova. Då får du också chansen att se hur hästen reagerar på bomlöst och hur du sitter i den specifika modellen.

Mitt djur fick en helt fantastisk utveckling både av ryggmusklerna och gångarterna, det sistnämnda var en bonus jag inte hade räknat med...

kanske skulle göra det :)

Hittade en tråd om att Spider har kontakt med Torsion för att utveckla en "barock"-modell. Kanske borde avvakta och se hur det går med det projektet.

Hur tycker du att sitsen blir i din torsion?

/Hanna

När jag beställde min Torsion höll jag på med en sitsrevolution. Jag la om många detaljer och funderade otroligt mycket runt påverkan etc. Det är därför lite svårt att säga exakt hur sitsen påverkades jämfört med en engelsk sadel (som f ö inte fungerar alls på min häst, bomsadel alltså). Jag tycker att det är lättare att sitta korrekt i min bomlösa, men det är inte lika givet som i Bent-sadeln (som jag avgudar men inte kan ha till kusen). Jag tycker om att man är flexibel och kan mecka en hel del med sitsen, jag har t ex ett inlägg mellan sadel och sits som en liten hjälp.

Jag kan köra ut och låta dig prova min Torsion om du vill, det ger ju i alla fall en fingervisning om vad det handlar om.

Det hade varit toppen om du vill göra det! :bow:

Har en Passsier Optimum som varit på bom-ändring i tyskland men eftersom jag ridit så mycket barbacka den senaste tiden och börjat jobba med känslan i rumpan på allvar så vill jag egentligen inte rida med sadel nu. Hästen är rätt sne så det är viktigt att jag vekligen kan känna rörelserna vilket jag inte kan på samma sätt med bomsadel tycker jag. fast det är ju inte helt lätt att få till en bra lodrät sits barbacka, åtminstone inte i annat än skritt (vilket iofs är det vi jobber med nu) så en sadel som kombinerade följsamheten och känslan med smalare säte skulle inte vara dumt.

Sen är jag trots nyomstoppad sadel orolig för att den inte ska ligga perfekt, eller att han musklar om sig om några månader och att sadeln börjar ligga mindre bra utan att jag märker det.

Hur som helst. Det är verkligen jättesnällt om du kan komma förbi någon dag :)

//Hanna

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Utrustning Tittar återigen runt efter ridpaddar (inget behov av stigläder alls) som främjar en lodrät sits men det verkar lite tunt? Hittade dock...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp