Törs jag använda hagen?

G

Gisburne

Behöver lite råd. Som flera säkert läst så dog min hingst i somras, utan någon egentlig förklaring. Proverna visade akut blodbrist, inte förgiftning, men vissa symptom stämmer överrens med förgiftning i alla fall. (Svettningar, skakningar, etc.) Hagen han gick i under 2 veckor innan han dog har stått orörd sen dess, för jag har inte vågat släppa dit någon häst i rädsla att det faktiskt är nåt giftigt där. (Förra hösten, vintern och våren gick det hästar där utan problem.) Både jag själv, mamma (som kan "allt" om växter) och pappa har gått flera varv i hagen med Floran i högsta hugg, utan att hitta nåt konstigt, giftigt eller annat.

Skulle nu, rätt akut, behöva använda den hagen, eftersom den andra är lerig och upptrampad. Men jag är skakis! :( Hur hade ni gjort? Använt hagen nu eller väntat tills allt förhoppningsvis har frusit ner i januari-februari? Eller hade ni aldrig mer vågat använda den?

Jag är kluven... :confused:

Sv: Törs jag använda hagen?

Jag hade vågat använda den. Sålänge inget tyder på att det finns ngt i hagen som kan ha orsakat blodbristen så finns det ingen anledning att lämna den tom för evigt. Om det inte har hänt förr i just den hagen.

Vad har varit på den marken förr? Åker?

Om ni inte hittat ngn växt som orsakat detta så behöver ni ju inte vänta på vintern för den sakens skull. Och skulle det vara ngt i marken så får de väl i sig det även vintertid när de "bökar" i jorden?

Och som sagt så vet man väl inte om det var ngt han åt i hagen som orsakade blodbristen?

Vi hade ett dödsfall med en häst för ett par år sen som sen visade sig ha fått ett redigt tarmvred. Det berodde troligen på att hästen haft ett medfött fel i tarmarna. Men stallägarna tog iaf ut en människa som kollade deras beten för att ingen skulle oroa sig. Kanske kan ni göra det också?

Jag hade känt som du. så jag har full förståelse för din kluvenhet. Och jag vet inte hur jag skulle gjort själv. Obducerades det förresten?

Däremot rent 'förnuftsmässigt' skulle jag anse att hagen gick att använda. Dels är den använd utan problem, ingen av de andra hästarna på betet drabbades, och ni har inte hittat något som skulle kunna orsakat det. Rent tekniskt kan hästen ha förgiftats, men då för att just DEN individen var känslig/åt något den inte borde/etc. Risken för det ska inträffa igen borde vara mindre än att nån bryter benet.

Men jag vet inte hur jag skulle göra faktiskt.. Jag har ingen riktigt jämförtbart exempel, men hade en hage båda mina gamlingar fick fång i, på exakt samma dag med ett års mellanrum. Trots allt var enligt konstens alla regler. Hagen är använd i 20 år utan problem, gått alla möjliga hästar där, unga, gamla, tjocka, smala, ponnyer och stora.

Men jag hade nog varit VÄLDIGT restriktiv med att släppa en överviktig eller gammal häst där i juni i alla fall faktiskt. Jag har dock haft hästar i den efter det, och kompisen hade sin tjockis där efter med utan fång. Men det var ändå svårt att skaka av sig 'tänk om' känslan. Sen flyttade jag så inte behövt engagera mig i det mer.

Mig veterligt så har stått en ladugård där för ca 100 år sen, och när den föll blev det trädgård och vedhög på den lilla plätten som är plan, resten är en ganska stenig skog. De enda trädgårdsväxter som är kvar är en gran (inte giftig sort), några lupiner och påskliljor.

Nej, det finns egentligen inget som säger att hingsten hade ätit något farligt, men det finns heller inga bevis för att han inte hade gjort det. 2 av hästarna jag skulle behöva flytta dit är årsföl, varav det ena är efter hingsten som dog, så jag blir extra nojjig bara därför. Vill inte förlora fler älsklingar nu! :cry:

"Tog ut en människa", vad var det för en människa menar du? :)

Nej, jag vet, eftersom jag inte har hittat något giftigt så borde jag kanske inte behöva oroa mig. Men det riktigt suger i magen när jag tänker på att jag måste börja använda den hagen, helst igår redan...

Ja, jag har samma "mystiska" erfarenheter och jag har använt alla mina hagar. Nu har jag i år hittat stånds, men det har inte funnits förut.
En häst jag hade för flera år sedan fick fång och också försämrade levervärden i januari, mitt i vintern. Förgiftning kunde inte uteslutas. Fanns ju inga växter vid den årstiden och hösilaget analyserades och inget hittades där heller. Alla andra hästar åt/äter samma foder, vi dricker alla samma vatten och hästarna går i samma hagar allihop då som nu.
Nästa fall var en häst som fick njursvikt pga njursten. På häst kan man inte utesluta njursten pga någon form av förgiftning och så var vi där igen.. Nu har två år gått och hagarna har använts som förut. Har gått bra vad gäller den biten. Däremot dog en hundvalp för mig i våras under "mystiska" omständighetern. Extremt agressiv bakterie var diagnosen då. Obducerades givetvis. Ingen veterinär hade sett eller hört talas om något liknande. Pigg som en mört och åt och lekte som vanligt, död 20 min senare. Så det klart man undrar om det finns något på gården..

En människa bara. :angel: Nä men jag vet faktiskt inte vad det kallas. En sån expert som kollar beten. Jag ska fråga dem när jag får möjlighet vart de fick tag på honom och vad det kallas.

Nej, ingen obduktion eftersom försäkringsbolaget inte ville betala för det. :devil: I och för sig så kändes det som att det kvittar, för död är han ändå. Nu hade jag nog gärna velat ha ett svar på vad det var som hände, men samtidigt är jag glad att jag fick ta hem kroppen och begrava honom själv.

Mitt förnuft säger också att det går att ha häst där igen, för jag har ju faktiskt inte hittat nåt farligt i hagen. (Förutom gräset då, som har utsatts för flera frostnätter de senaste veckorna... :angel: ) Men det är en hage med mycket manshöga tistlar och brännässlor, så jag kommer inte ifrån tankarna att man kanske har missat nåt pyttelitet mitt i all växtlighet som inte går att ta sig igenom utan personskador...? :crazy:

Ja, säg till om du får nåt "namn".

Annars går det säkert att rota fram "en sån" genom lite detektivarbete. SVA eller liknande kanske kan lotsa vidare. :)

bara en ide:idea:
släpp dit ett par får:devil: eller nåt o se va som händer
visserligen käkar ju fåren upp gräset men man ser om det e nått fel på hagen

De var nervissnade när hästen dog i vilket fall som helst.

Ja, för får betyder ju ingenting så det gör ju inget om de dör... :confused:

Nej, det fanns inga såna tecken. Och även om han hade ätit nåt olämpligt så förklarar det inte blodbristen... *tänker* Klinikens mest troliga diagnos var brustet inre organ, blödande magsår eller brusten tumör/cancer. Magsår tror jag inte på, men det andra kan man ju omöjligt påverka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka