torrt läder!!!

Sv: torrt läder!!!

he he, ja det finns säkert bättre alternativ, men iom den är flytande är den tacksam på riktigt torrt, att man just kan lägga dem i blöt

Jag förstår din poäng ;)

Själv brukar jag klafsa på läderfettet med en svamp gång efter gång efter gång tills lädret inte suger åt sig något mera. Då torkar jag av överflödigt fett med en trasa.

ja det kan man oxå göra, bara med 3 selar och 7 huvudlag så känns det lite jobbigt lixom :angel:

lat som man är *S*

Smörj inte för mycket! Smörj det en gång ordentligt (effax är bäst tycker jag), sedan använder du det och sedan smörjer du det lite lätt efter varje gång du har använt det och till slut känns det okej, och då räcker det att smörja det nån gång varannan vecka beroende på användning.

okej det sista svaret lät bra=) tack.

men då undrar jag hur ser effax burken ut? e inte så bra på namn men jag har ev en sån burk(e det en burk?) vart finns den att köpa?.

om jag smörjer det efter varje gång jag använt det okej. men hur ofta ska jag tvätta det med tvål? oxå efter varje användning?

Burken är brun.

Själv smörjer jag alltid upp nytt läder ordentligt, och sen brukar jag tvätta och smörja mellan en och två gånger i månaden.

Gullan86 skrev:
okej det sista svaret lät bra=) tack.

men då undrar jag hur ser effax burken ut? e inte så bra på namn men jag har ev en sån burk(e det en burk?) vart finns den att köpa?.

Burken är brun och den finns att köpa i de flesta butiker med hästsportsutrustning!

Tvätta bara om hästen har blivit svettig eller om den har blivit utsatt för regn eller är skitig (efter hästen, eller fläcker).
Om den bara är dammig/lite grus kan du fukta en handduk/trasa och bara ta bort dammet snabbt. Tävttar du för mkt kan färgen försvinna på vissa ställen.

så....igår var jag med selen till en skomakare och han fixade det som var sönder plus hittade lite dålda söndriga saker(sån tur var) och jag tog då med mej den torraste delen och den böjde han på som en galning o de sa PANG!!! jag bara ohh nej nu får jag slänga den men han sa bara att undersidan var frisk så det gick nog att rädda den OM MAN TA DELARNA OCH DRÄNKTE DOM I EKOLOLJA så hurra för er som hade rätt då=). för detta måste ju stämma en sån gubbe måste ju ha koll på dä som jobbat med läder hur länge som helst.

jag åkte hem och skulle börja smörja(tvättade innan) men såklart hade jag ingen ekol men jag smörde med nåt annat o idag ska jag dit igen o nu har jag hittat ekololjan. så nu ska de bli grejer av de jag köpt=).
såg t.o.m bättre ut igår när ja smörjt det. jag misstänker att förr förre ägaren inte smörjt lädret alls när det var nytt och bara haft de ute i regn o massa så de blivit helt stelt.=(
tack för alla råd.

nee ..eej, du får inte ge dig ut med kass sele...tänk om det händer nåt? Det är ju inte skomakaren( :eek: :eek: ) som ska sitta bakom.

Du kan förstöra en körhäst genom att något går sönder på färden, och nu kanske jag är jobbig, men räcker det inte med att du har en dålig typ av sele?

Mike, är ju sadelmakare och han rekommenderar inte ekol. En skomakare kan du inte jämföra med Mike och resten av yrkeskåren.

ta det på rätt sätt och var rädd om er.
/jenny

okej...men det jag menar e att en skomakare(han håller på med allt slags läder plus lagar sulor på skor, selar, träns , väskor.ja allt med läder iaf. han BORDE ju veta vad man kan ge lädret för mat??? han använde tydligen ekol...
men han den där micke skrev ju inte att man INTE skulle använda det han rekomenderade ju bara ett antal de finns ju hur många som helst som funkar att använda.

okej jag ska slänga den NÄR jag inser att den inte funkar men till dess- smööööörja.
det som han kände var torrt så de knakade(blev en liten spricka på övansidan men underidan plus mitten är helt) det var bara i svanskapparemmen. det andra är bra iaf. som brösta delen den är jättemjuk.

japp ska ta det lungt och fixa en bättre när jag får pengar.
känner jag inte att selen e till 100% sen när hästen ÄR inkörd till hösten som tidigast så skiter jag i den o bränner upp eländet.

jahaaaa...var det bara svanskappan? Du har ju baksele (väl) så svanskappan är mest till prydnad och om hästen har lite manke.

men du o jag har redan diskuterat att du lika gärna kan bränna den nu, för den hade bara en maggjord. Du får bara inte tvinga på hästen den där o begära att den ska dra nånting..snälla.

/jenny

Upplysningsvis använder läderkonservatorer på museer ekololja dessutom använde arme'n detta förr.

Själv har jag använt ekololja på mina hästgrejor och annat läder i snart 30 år! Och iofs även prövat andra preparat. MEN i mitt tycke är EKOL oljan mycket bra och står sig väl i konkurrensen.

Jag anser att det är ren snobbism att folk tycker den oljan är skit, mycket pga av att den är prisvärd. Hade den legat i mindre mer exklusiva flaskor och varit 3 ggr dyrare hade förmodligen hälften av de som klagar på denna olja varit nöjda!

/Kung Tulle

KungTulle skrev:
Upplysningsvis använder läderkonservatorer på museer ekololja dessutom använde arme'n detta förr.

Själv har jag använt ekololja på mina hästgrejor och annat läder i snart 30 år! Och iofs även prövat andra preparat. MEN i mitt tycke är EKOL oljan mycket bra och står sig väl i konkurrensen.

Jag anser att det är ren snobbism att folk tycker den oljan är skit, mycket pga av att den är prisvärd. Hade den legat i mindre mer exklusiva flaskor och varit 3 ggr dyrare hade förmodligen hälften av de som klagar på denna olja varit nöjda!

/Kung Tulle

Du läste mina tankar. :D

Min pappa syr och greijar med sadlar och träns, inte behöv du slänga en sele för att den är torr, så länge den är hel så är det bara att smörja! ;) Alla är inte miljonärer så man får använda sig av det man har så länge det håller..

smörj med chocaoline (tror det stavas så) har funnits att köpa på börjes och i vissa ridsportaffärer... tar bara några sekunder och sedan är lädret hur mjukt och följsamt som helst. har en bekant som även använde det på ett speedway ställ som blivit stelt..

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
881
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 196
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka