torrt hösilage

skogersson

Trådstartare
Finns det flera som inte vil äta torrt hösilage, min äter bara det böta. Blir så trött på henne för jag har bytt flera balar nu.Bonden tröttnar snart på mej säkert

Sv: torrt hösilage

Är du säker på att kvaliten är god..På torrare hösilage och hö så är det för ögat svårare att se ev. mögel och på flera ställen jag har varit installad så har det varit lite si och så gällande matens kvalite och jag upplever att hästarna ratar snabbare grovfoder när det är torrt mögligt än när det är blött mögligt av nån anledning.

Är kvaliten god så har jag inte märkt någon skillnad aptitmässigt mellan torrt och blött.

Ja min vill ha blötare, synd bara att allt hösilage vi köpt är torrt. Så jag får köpa hösilage själv till min pålla. Bara hon äter så gör jag vad som helst

Hästar väljer oftast ett ensilage med en lägre ts-halt framför ett grovfoder som plastas med för hög ts-halt. Man bör hålla ts-halten på max 70% för att få en ensileringsprocess i fodret, med andra ord ett ensilage. Blir det högre så blir det varken bu eller bä och har man otur så kan det lukta lite unket.

Kicki :laugh:

SOm flera sagt finns det studier som visat att hästarna föredrog det blötaste.

Men som svar på frågan - jadå, du är inte ensam. Både mina eng fbl har varit mycket kinkiga vad gäller TS, och ju blötare dessto bättre. Knappt ätit av det torra.

Nuvarande matgamar skulle nog i princip äta frigolit, men får de välja mellan blötare och torrare vill de ha det blötare. De äter dock det torrare med, tack och lov.

Men om hästen bara har torrt att välja på så lär den ju äta när den bli hungrig, men erbjuder du två TS sorter så klart de oftas väljer det blöta.

Så om dina balar är torra och de ändå inte ätit av dem och inget annat har erbjudits så skulle jag kolla kvalitén. Men klart om du har torra balar men erbjuder blötare bara för att de inte vill äta så vet de ju och väntar på det godare som de vet kommer.

Det finns hästar som vägrar det torra. Trots att det alltså inte är något fel på det, det fungerar alltså inte att 'vänta ut' dem, utan de fortsätter äta knappt alls. (4 kg/dygn åt fbl.. envist som en röd gris, tills han tappat så mkt vikt att jag gav upp. Provade flera olika torra, och nix han tänkte inte. Han åt sett till TS mindre av hö än av blött silage med. Hö föredrogs dock framför torrare silage)

Hästar väljer oftast ett ensilage med en lägre ts-halt framför ett grovfoder som plastas med för hög ts-halt. Man bör hålla ts-halten på max 70% för att få en ensileringsprocess i fodret, med andra ord ett ensilage. Blir det högre så blir det varken bu eller bä och har man otur så kan det lukta lite unket.

Kicki :laugh:

Ja denna balen luktade lite unket faktiskt. Inte så gott det kan man ju förstå.

Det finns hästar som vägrar det torra. Trots att det alltså inte är något fel på det, det fungerar alltså inte att 'vänta ut' dem, utan de fortsätter äta knappt alls. (4 kg/dygn åt fbl.. envist som en röd gris, tills han tappat så mkt vikt att jag gav upp. Provade flera olika torra, och nix han tänkte inte. Han åt sett till TS mindre av hö än av blött silage med. Hö föredrogs dock framför torrare silage)

Så gjorde min med allt det hösilaget vi köpt in för vintern. Även om hon var hungrig så åt hon inte. tappade mycket vikt till slut, innan jag började med blötare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar