Torrt gräs = näringsfattigt?

K

Kalle_Choklad

Hej. Nu måste jag fråga en sak som jag funderar över:

I vårt stall ska man nu öppna ytterligare en hage eftersom det är nedbetat i de andra. Gräset där är ganska övervuxet och då brukar det ju inte vara så mycket "kraft" i det eller hur? Men trots det brukar han hålla vikten ändå av det. (Mer än väl! :o )

Men inverkar torkan också att det blir sämre? Det ser ju liksom mycket mer livlöst ut!? Hur ska jag göra när det gäller extra hö, kraftfoder etc?

Denna hage som nu öppnas brukar vara övervuxen när vi väl släpper dem där men då har gräset i alla fall sett lite fräschare ut! :confused:

Min häst är ganska lättfödd och de andra somrarna har han sett ut som ett dräktigt sto :rofl: men denna sommar så är han mer normal.

Han är inte mager eller så utan faktiskt lagom för en gång skull. Men jag vill ju inte han ska tappa mer!

Vad tror ni om gräset? Inverkar torkan också?

Sv: Torrt gräs = näringsfattigt?

Självklart inverkar torkan negativt på gräsets kvalitet. Är det så att hästen tappar hulll kan det ju vara bra att stödfodra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar