Torrhostar så hon klöks.

GardenAngel

Trådstartare
Alice har fått någon konstig hosta! Det är en väsande hosta som slutar med att hon klöker, låter typ som en katt som ska hosta upp en hårboll.
Hon har gjort det då och då när vi har tränat och jag tänkt att hon satt godis i halsen (inte helt ovanligt att hon gör). Men nu tycker jag att det har blivit oftare och även hört henne göra det vid vila. Det händer fortfarande inte speciellt ofta - kanske någon gång i veckan.

Satt och googlade lite och såg att det kunde bero på kennelhosta eller mask.. Hon är vaccinerad och nyligen avmaskad. Har tänkt ringa vet när jag får lön i veckan för vill ju veta vad det beror på. Men har ni några teorier? Borde jag oroa mig?

Nu får du inget svar av mig, men det låter exakt som min hund. Jag har trott att han haft damm i halsen, och trodde det skulle bli bättre efter att han faktiskt spydde upp en "hårboll", en liten härva damm (:o). Men det fortsatte, om än i mindre skala, inte varje dag. Jag misstänkte tonsillit. Veterinären sa nja. Röntgade lungorna och samlade bajs i tre dagar för att skicka in för lungmask. Inte det. Hjärtat bra. Nu står vi inför att testa kortison i tio dagar för ev. inflammation i halsen, eller på struphuvudet eller vad hon sa.

Jag har dragit ut lite på "kortisontestet" och även funderat på att fråga här på forumet om ni hade gjort det, men i morse hostade han till och sedan for han iväg och lät som Kalle Anka tills han till slut spydde upp lite slem (inte gult). Så nu testar jag nog kortison ändå.

Som sagt inget svar till dig, men jag blev nästan lite glad över att läsa din beskrivning, för veterinärerna här verkade klia sig i huvudet.

@Lavine Drygt att de inte kommit på vad det är! Min bästa barndomskompis hade en sheltie som lät precis likadant. Kommer inte ihåg vad det var för något han hade, men har skickat iväg ett sms till henne om det. Hans tillstånd var iaf kroniskt och han var både kraftigt överviktig och lite äldre (kanske 9-10j när han fick det. Alice är i fint hull och bara 2,5år så hoppas att det inte är samma.

Blir intressant att höra vad den hunden hade. (Jag har alltså också sheltie, vet inte om du vet det.) Min har alltid varit känslig över strupen, t ex om han har halsband (vilket vi inte använder längre) och drar till så stannar han och hostar till. Jag har inte tänkt på det som ett samband själv, utan det var veterinären som frågade.

Eftersom han hostade/kräktes upp slem i dag tänkte jag på kennelhosta ändå, men han har haft det så länge nu och veterinären verkade inte tro det. Du märker inget annat på din hund, allmäntillstånd etc? Jag gör inte det.

@Lavine Visste inte att du hade sheltie! Alice är ju också hälften sheltie.

Hennes sheltie hade hjärtfel iaf. Hoopas verkligen inte att Alice har det!

@Lavine Visste inte att du hade sheltie! Alice är ju också hälften sheltie.

Hennes sheltie hade hjärtfel iaf. Hoopas verkligen inte att Alice har det!

Tyckte väl att det såg ut som nånting ditåt. ;) Nej, hjärtfel hoppas jag att hon inte har. Du har inte hört några rykten om kennehosta i dina krokar? Och hon mår bra annars?

@Lavine Alice träffar inga andra hundar än grannens.. Och han har ingen hosta. Min vän med sheltien är djursjukskötare och trodde inte det var kennelhosta då det händer så sporadiskt. Annars mår hon precis som vanligt! Glad och sprallig.

Min schiller låter så emellanåt. Vet är inne på nån irritation i halsen så vi ska väl testa kortison eller så.
Men hon låter bara sån ute. Har varit stressad över det men vet verkar inte oroad så :)

Låter som kennelhosta - det är så olika hur pass påverkade dom blir och hur pass mycket dom hostar. Jag har haft dom som hostat bara lite och dom som hostat så dom inte fått behålla maten. Ta det lugnt, inga större ansträngningar för hunden och givetvis hålla er borta från andra hundar :)

Så hade Nikita det innan jag började medicinera hennes blåsljud på hjärtat.
Även Nova hade sådan hosta och där berodde det på lungmask. Avmaska med axilur i 5 dagar för att se om det försvinner skulle jag göra.

Om hunden får upp gult slem så tyder det på att det kan vara som att magen går tom. Magsyran är gulaktig och kommer upp i så fall. Om magsyran går upp i halsen för att magmunnen inte håller tätt kanske hunden kan hosta till. Fråga vetten om det.

Slemmet som är vid kennelhosta brukar vara kritvitt. Hundar som är vaccinerade brukar bara hosta några dagar, ovaccinerade kan hosta upp till 3 veckor. Om de får lunginflammation som följdsjukdom kan slemmet bli lite gulaktigt, men då hostar de på samma sätt som vi när vi har lunginflammation.

Om hunden får upp gult slem så tyder det på att det kan vara som att magen går tom. Magsyran är gulaktig och kommer upp i så fall. Om magsyran går upp i halsen för att magmunnen inte håller tätt kanske hunden kan hosta till. Fråga vetten om det.

Slemmet som är vid kennelhosta brukar vara kritvitt. Hundar som är vaccinerade brukar bara hosta några dagar, ovaccinerade kan hosta upp till 3 veckor. Om de får lunginflammation som följdsjukdom kan slemmet bli lite gulaktigt, men då hostar de på samma sätt som vi när vi har lunginflammation.

Vi hade kennelhosta i vintras. Från de smittas till de bryter ut kan de ta upp till 3 veckor och hostan kan sitta i upp till 8 veckor. Från jämt till bara när de ansträngt sig, med och utan slem/kräkningar. Vaccin ger ett visst skydd i upp till 9månader.
Det var den info vi fick av veterinären.

Jag tror inte det är kennelhosta då hon aldrig hostat upp något och aldrig hostar flera gånger på en dag. Har bara hört hostningarna då och då. Detta har alltså hörts av och på länge. Säkert minst ett halvår! Men det är först nu jag verkligen börjat fundera över det då jag tycker att det blivit oftare.. Hon vaccinerades senast i november.
Och det är inte pga tom magsäck. Såna kräkningar kunde hon få när hon åt torrfoder, och då hostade hon inte utan bara kräktes. Sen vi bytte till färsk mat har hon aldrig spytt galla.

Pratade med mitt ex om det och han sa att han märkt att hon gör det när hon ligger och slickar hans händer. Kan det vara en ledtråd?

@falukorw Jag vågar inte behandla något innan jag pratat med vet. Men det är lungmask och hjärtfel jag är inne på att det kan vara. Så ska fråga om axilur.

@falukorw Jag vågar inte behandla något innan jag pratat med vet. Men det är lungmask och hjärtfel jag är inne på att det kan vara. Så ska fråga om axilur.

Du kan köpa kolla masken på Apoteket också och skriva i remissen att hunden hostar emellanåt men att allmäntillståndet är utan anmärkning och att du vill att de kontrollerar lungmask och fransk hjärtmask också. Är det positivt har du besparat dig ganska mycket pengar i form av veterinärbesök. Labbet kan även ge behandlingsinstruktioner när du får provsvaret. Är det normalt skulle jag boka tid hos veterinär. Om hunden har hjärtsvikt brukar den inte vara helt normal i övrigt och dessutom är din hund mycket ung.

Tyvärr räcker inte kolla masken långt då dom enbart kollar parasiter som finns i tarmarna - du behöver absolut en koll för luftvägsparasiter med tanke på att hunden har hosta och det görs inte hos det företaget som har "Kolla masken".

Luftvägsparasiter kollas lite annorlunda och det tas träckprov 3 dagar i rad och hunden får absolut inte dygnet före och under tiden äta harskit, kattskit, hästskit mm - så strikt i koppel och stenkoll. Vi har både lungmask och även fransk hjärtmask i Sverige, så med dom symptomen skulle jag absolut kolla upp även luftvägsparasiter (görs via SVA).

Jag har ju fått ta en hel del prover för just luftvägsparasiter senaste månaderna, då min ena hund har fransk hjärtmask (eller hon är förhoppningsvis fri nu, men behandlas ytterligare en gång för säkerhets skull och ännu ett träckprov ska skickas in om två veckor). Jag har hämtat mina provpåsar till SVA via djurkliniken och betalat via dom, men det går att skicka direkt till SVA själv om man vill. Här finns lite info och adress: http://www.sva.se/parasitpakethund

Med dins hunds symptom skulle jag i första hand kolla för luftvägsparasiter innan jag kollade ev vanligare mag-tarmparasiter.

Tyvärr räcker inte kolla masken långt då dom enbart kollar parasiter som finns i tarmarna - du behöver absolut en koll för luftvägsparasiter med tanke på att hunden har hosta och det görs inte hos det företaget som har "Kolla masken".

Luftvägsparasiter kollas lite annorlunda och det tas träckprov 3 dagar i rad och hunden får absolut inte dygnet före och under tiden äta harskit, kattskit, hästskit mm - så strikt i koppel och stenkoll. Vi har både lungmask och även fransk hjärtmask i Sverige, så med dom symptomen skulle jag absolut kolla upp även luftvägsparasiter (görs via SVA).

Jag har ju fått ta en hel del prover för just luftvägsparasiter senaste månaderna, då min ena hund har fransk hjärtmask (eller hon är förhoppningsvis fri nu, men behandlas ytterligare en gång för säkerhets skull och ännu ett träckprov ska skickas in om två veckor). Jag har hämtat mina provpåsar till SVA via djurkliniken och betalat via dom, men det går att skicka direkt till SVA själv om man vill. Här finns lite info och adress: http://www.sva.se/parasitpakethund

Med dins hunds symptom skulle jag i första hand kolla för luftvägsparasiter innan jag kollade ev vanligare mag-tarmparasiter.

Bra att du informerar för jag trodde nämligen att kolla masken skickades till SVA!

Men då kan du @GardenAngel skicka in till SVA direkt istället via deras remiss.

Okej! Superbra! Men hur ska jag göra då? VIlka tester ska jag beställa hem. Det för luftvägar till SVA förstår jag. Ska jag ta det andra därifrån också (det som kollar bandmask) eller kolla masken? Hon är nyligen avmaskad med Milbemax, för någon vecka sen.

Liknande trådar

Hundhälsa Bruce har gått och småhostat senaste dagarna varvat med någon "kräk-hostning" då och då. Jag har inte tänkt på det så värst mycket då...
Svar
3
· Visningar
901
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: terrific
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 403
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 108
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar