Torrhosta - någon annan som har?

S

ScareCrow

En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid vistas mer ute. Och på våren/sommaren så hostar han både ute och inne. På vintern hör man honom hosta endast någon enstaka gång, medan han nu står och hostar vareviga dag. Något slem har jag dock inte märkt av utan det är mer som en torrhosta han får. Och han har aldrig hostat upp något. Veterinär har tittat på honom, men han visste inte riktigt om det kan ha med pollen att göra (eftersom det blir värre mot vår & sommar) eller om det är dammallergi. Pollenallergi tycker jag inte det stämmer in på då jag har läst om detta, eftersom hans näsa inte rinner, han har inget slem eller annat, utan han bara har en torrhosta. Och dammallergi låter lite underligt också eftersom han nästan inte alls hostar vintertid, fast han då står inne mycket mer än sommartid.
Vet ville vi skulle åka in till klinik och kontrollera, men... jaaa... detta kan låta hårt i andras öron, men jag anser lite att det är som att "slänga pengarna i sjön" med tanke på hans ålder... Man vet inte hur länge han lever längre heller så...
Men något vill jag ju ändå göra för att åtminstone lindra hostan om man nu inte får bort den helt. Nu undrar jag om någon annan har häst med denna typ av torrhosta? Vad gör ni åt den och ger ni hästen något, typ örter eller någon annan medicin? Anis och timjan får han dagligen, men jag tycker inte att detta ger någon effekt. Carragen är också provat och det var totalt värdelöst. Tips någon?

Sv: Torrhosta - någon annan som har?

Alla gör ju olika, men hade min veterinär sagt till mig att jag borde åka in på klinik och kolla upp min häst så hade jag gjort det. Bara för att hästen är gammal så har den inte mindre rätt att få hjälp av veterinär. Jag förstår hur du tänker, men då får man kanske ta ett annat beslut än att bara "strunta" i det.
Jag tror inte att örter eller liknande hjälper. Har den torrhosta så låter det som något som irriterar någonstans. Det kan sitta i princip vart som helst och kanske så långt ner som i lungorna. Det kan ju vara vad som helst egentligen. Allt från dammallergi (hö?) till tumörer. Att den hostar mer på våren/sommaren skulle jag nästan vilja koppla till fuktigare luft. Vintern är ofta ganska torr, så något stör den ju vid de årstiderna.
Den verkar behöva hjälp av en kunnig veterinär. Lycka till och hoppas du hittar vad som felas hästen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästvård Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne...
2
Svar
21
· Visningar
2 378
Senast: Bison
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 108
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka