S
ScareCrow
En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid vistas mer ute. Och på våren/sommaren så hostar han både ute och inne. På vintern hör man honom hosta endast någon enstaka gång, medan han nu står och hostar vareviga dag. Något slem har jag dock inte märkt av utan det är mer som en torrhosta han får. Och han har aldrig hostat upp något. Veterinär har tittat på honom, men han visste inte riktigt om det kan ha med pollen att göra (eftersom det blir värre mot vår & sommar) eller om det är dammallergi. Pollenallergi tycker jag inte det stämmer in på då jag har läst om detta, eftersom hans näsa inte rinner, han har inget slem eller annat, utan han bara har en torrhosta. Och dammallergi låter lite underligt också eftersom han nästan inte alls hostar vintertid, fast han då står inne mycket mer än sommartid.
Vet ville vi skulle åka in till klinik och kontrollera, men... jaaa... detta kan låta hårt i andras öron, men jag anser lite att det är som att "slänga pengarna i sjön" med tanke på hans ålder... Man vet inte hur länge han lever längre heller så...
Men något vill jag ju ändå göra för att åtminstone lindra hostan om man nu inte får bort den helt. Nu undrar jag om någon annan har häst med denna typ av torrhosta? Vad gör ni åt den och ger ni hästen något, typ örter eller någon annan medicin? Anis och timjan får han dagligen, men jag tycker inte att detta ger någon effekt. Carragen är också provat och det var totalt värdelöst. Tips någon?
Vet ville vi skulle åka in till klinik och kontrollera, men... jaaa... detta kan låta hårt i andras öron, men jag anser lite att det är som att "slänga pengarna i sjön" med tanke på hans ålder... Man vet inte hur länge han lever längre heller så...
Men något vill jag ju ändå göra för att åtminstone lindra hostan om man nu inte får bort den helt. Nu undrar jag om någon annan har häst med denna typ av torrhosta? Vad gör ni åt den och ger ni hästen något, typ örter eller någon annan medicin? Anis och timjan får han dagligen, men jag tycker inte att detta ger någon effekt. Carragen är också provat och det var totalt värdelöst. Tips någon?