Återupplivar den här tråden lite.
Funderar på att byta foder till mina katter, iaf den ena. Jag har två katter en smal hankastrat och en överviktig honkastrat.
Hanen äter just nu Eukanuba Top Condition 1+, tidigare hette det ju Maintenence. Jag tycker att hans pälskvalitet har blivit något sämre efter att E ändrat recept och namn på maten.
Honan äter Hills Metabolic och har gått ner en del i vikt men där är lite grann kvar innan jag är nöjd. Hon här stora problem med tovor i pälsen trots att hon är korthårig, hon har underull så det räcker till säkert 4 katter till.
För ett och ett halvt år sedan så låg hon inne på djursjukhuset pga magkatarr och matvägran, stod sen på kortison i flera månader, så vet inte om jag vågar byta mat på henne igen.
Jag har varit inne på att byta till ett spannmålsfritt foder och kollade lite på Acana och Orijen. Återförsäljaren rekommenderade då Acana då det skulle vara "snällare" iom mindre proteinmängd än Orijen.
Jag har även försökt mig på färskfoder då hunden äter det, men de vägrar. Hanen äter gärna blötmat dock medan honan på sin höjd kan slicka i sig lite gele eller sås.
Det jag funderar på med Acana är att det verkar vara mycker mer fosfor i det än i Eukanuban? Vad gör det för en katt? Jag fick iaf en provpåse och hanen verkar tycka att det är gott och äter det, honan fick några få bitar i sin mat också och de var slut där med.
@Sol ?