Torrfoder - viktuppgång

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 030
F

Fjunet

Har börjat ge katten torrfoder nu (han får burkmat också). Tycker att han har gått upp i vikt :confused: Är det mer fett i torrfoder eller är det helt enkelt ett sammanträffande att han börjat gå upp i vikt sedan han började få torrfoder också?

Sv: Torrfoder - viktuppgång

Torrfoder innehåller massor utav, för katten helt onödiga, kolhydrater som kan orsaka viktuppgång hos katten. Katten mår bäst av att ha protein och fett som energikällor vilket gör att jag tycker att man ska ge katten blötmat.

För att jämföra torrfoder och blötmat måste man titta på protein- och fetthalt i torrsubstans, dvs. man räknar bort vattnet i maten, blötmat kommer då att ha en betydligt högre fetthalt än torrfoder men det är som sagt bättre med hög fetthalt en kolhydrater.

Jag skulle rekommendera dig att ta bort torrfodret och ge din katt blötmat och en kyckligvinge då och då (obs! eftersom kycklingvingar innehåller ben så måste vingen serveras RÅ vilket inte är skadligt för katten vilket tillagat ben är).

Håller med cuaifeach. Det är inte så mycket fett i torrfodret, det är kolhydraterna som katten blir tjock av. Ett sätt att banta katter är därför att byta från torrt till vått foder.

Okej, tack för svaret! Vi får ta bort torrfodret. Synd för kissen, han ääälskade det.

Kan du inte ge torrfoder i lightversion då? Om han verkligen ääälskade det så vill man ju gärna fortsätta ge honom det.

Finns det i lightversion? Han älskar Whiskas oxkött också :D

Katter är inte lika mottagliga för smitta via kyckling som vi människor är, de har kortare tarmsystem och maten passerar snabbare. Salmonella ska nog f ö inte finnas i svensk kyckling. Mina katter brukar få rå kycklingfilé, det gillar de, fast vingar med ben är egentligen ännu bättre. Att äta ben är naturligt för katter men benen måste vara råa, annars blir de för spröda och kan skada katten.

Jag ger Mjau som är svensktillverkat och har hög protein- och fetthalt, vilket är vad kattens matsmältningssystem är anpassat för.

Elionor skrev:
Kan du inte ge torrfoder i lightversion då? Om han verkligen ääälskade det så vill man ju gärna fortsätta ge honom det.

Light-torrfoder innehåller ännu mer kolhydrater!

Ja, det är helknasigt, för att inte säga helt idiotiskt. :smirk:

En som jobbade på djuraffären tyckte att Oliver (avataren) redan som 7 månaders kattunge skulle gå över på RC light eftersom han kunde bli fet. :crazy: Problemet med djuraffärer syns redan innan man går in i butiken, det är lätt att räkna de affärer som inte har reklam för RC vid ingången.

Liknande trådar

Katthälsa Vilket torrfoder anser ni är bäst? Katten är kollad av veterinär nyligen med blodprov osv utan att ha hittat några uppenbara fel...
Svar
2
· Visningar
289
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Krålus
·
Katthälsa Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det...
Svar
9
· Visningar
759
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder? 2
Svar
27
· Visningar
2 284
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • En tråd om bäddar