Torrfoder utan spannmål ?

Sv: Torrfoder utan spannmål ?

Har gett min katt Orijen i flera år nu och det är det bästa fodret jag provat. Katten äter inte för mycket eftersom det är hög proteinhalt, pälsen är fantastisk, fin i magen osv. Har testat Acana också, bra, men det gick åt mycket mer.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål ?

zassoo;

Tänk vad tokigt det kan bli om andra som lyssnar på föreläsningen inte är lika ifrågasättande och bara tror på det de hört..

fluffig;
Vad logiskt det är egentligen men ändå inte alltid så lätt att ta in.

Sol;
Men hjälp hur kan en som doktorerat inom hund och hundmat därmed tycka sig veta hur katter fungerar !

Kan ju passa på att fråga eftersom du verkar insatt i ämnet. Vad tycker du om blötmat vs torrfoder?


Kaluna;
Vad bra att de tycker om maten. Då ska det nog även passa min lite kräsna herre :D

Vad jag sett verkar det finnas två olika sorter/smaker, vilken äter dina katter ?

JosefineLi;
Det låter onekligen som att katterna tycker att Orijen är ett smakligt foder.
Du tycker alltså att katterna inte äter för mycket av det ? Det låter positivt, kanske var det som blev fel och som gjorde att jag fick byta till sterilised foder till min kisse. Han är van med fri tillgång och blev lite väl rund om magen efter kastrering :angel:

Ställer samma fråga till dig som föregående, vilken sort äter din katt ?
 
Sv: Torrfoder utan spannmål ?

Bra våtfoder är att föredra pga. vätskehalten. Urinvägsproblem hos katt beror till stor del på att katterna får i sig för lite vätska när de bara äter torrfoder.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål ?

Mina äter den med kyckling och fisk :)
Sen följer jag den rekomenderade givan, lillkatten skulle kunna äta sig fördärvad, så gott är det :D
 
Sv: Torrfoder utan spannmål ?

Jag har gett mina katter Orijen från start, just för att jag vill prioritera det animaliska proteinet och inte lägga pengar på sånt de inte riktigt kan tillgodogöra sig till fullo. Tyvärr så kan det, i alla fall här, vara lite knivigt att få tag på ibland, både på nätet och i affär, då leveranserna till Sverige verkar fnula sig titt som tätt!

Så beroende på tillgång så får de även Acana (dock samma tillverkare så leveransen är ju inte direkt säkrare) och finns inte det så blir det James Wellbeloved i ".... & vegetables"-varianten.

På min ena katt fungerar det hur bra som helst, på den andra.. Ja, jag har egentligen inget att klaga på, mer än att han är lite tung i gumpen. Han fick kastratmage och verkar ha hittat sin matchvikt som ligger strax över vad som kanske är idealt. Han går varken upp eller ner i nuläget. Hur som är båda i alla fall i mycket god kondition i mage och päls.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål ?

Jag skulle gärna testa att ge carnia för jag gillar innehållet bäst på den. Men då mina kissar är löjligt kräsna och har känsliga magar så känns 5kg mycket att börja med om de skulle rata den på en gång...

Förr åt min mest kräsna orijen, men efter att ha varit riktigt dålig i magen en längre tid så blev det en tripp till veterinären. Där blev det antibiotika och byte av mat, till eukanuba. Det funkade helt ok, men eukanuba är ju rätt dyrt och jag hade lite svårt att få tag i det. Så jag gick över till hills i/d och det funkade kanon. Sedan ett år tillbaka äter de brit care indoor och det är ok med magen. Innehåller väl ungefär som i/d tror jag attjag tyckte förut och är billigare. Dock så blir den ena förstoppad titt som tätt. Det löser sig efter någon/några dagar, men under tiden matvägrar han nästan helt. Ibland matvägrar han ändå och efter något dygn får han några korn kattungemat RC för att få igång honom, och då tömmer han glatt skålen. Funderar alltså nu på att byta eftersom han blirförstoppad och är inte så förtjust i maten. Hade gärna bytt till oriijen, men vågar inte. Misstänker att det kan vara fisken han är känslig mot? Aja de andra fodersorterna hade så mycket extra tillsatt, som alger och olika örter. Sånt gör mig lite tokig. Jag vill inte ha allt det där extra om det inte är bevisat vad det ger för effekt på just katter..

Just nu tror jag att jag går över till perfect fit sensitive, för den klarade han fint i somras (när brit började ta slut hos oss) och kanske slipper vi ifrån förstoppningen då. Eller så kanske jag vågar mig på ett nytt försök på orijen eller att köpa hem carnia...

Kattmatsdjungeln....:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 406
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp