Torrfoder med mycket kött

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Salla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 535
S

Salla

Man kanske inte får ha en sån här tråd, då det kanske räknas som reklam, men då får ni ta bort den!

Jag undrar vilka torrfoder det finns som innehåller mycket kött och lite spannmål?

Sv: Torrfoder med mycket kött

Vi håller just nu på att testa Standardt(stavning?) med enbart hjortkött, ris, vitaminer och mineraler.
Jag vill minnas att märket James Wellbeloved inte heller har gluten i sina produkter.

Hälsofoderbutiken i stockholm har bra koll på vad som finns, du kan ju ringa dem om tips på återförsäljare av lämpliga foder i din närhet :idea:

Här provas det också standardt som inte innehåller spannmål alls. Hunden älskar det, priset är bra och det är svensktillverkat = klimatsmart :)

Färskfoder som t.ex. fodax har annars väldigt lite spannmål (6%), om det kan vara av intresse?

Ja, visst var det bra pris? :idea:
Trevlig storlek på pluttarna också.
Hur länge har ni testat? Var det pga allergi eller annat ni testar?

Vi började testa igår bara ;)

Alltså, jag är egentligen urdålig på det här med foder...men färskfoder, menar du då typ blötfoder på burk?

Jag vet bara att jag har som tanke att det kanske egentligen inte är så bra/naturligt med spannmål i maten till hundar.

Färskfoder är "rå" mat som oftast finns fryst i plastkorvar eller som "burgare". De flesta hundar brukar tycka att det är toppengott (utom min gamling som bara blir imponerad av köttbullar nu för tiden verkar det som). ;)

Finns flera märken: Klass, Bravo, Fodax, Nordic, Vom och hundemat... Googla lite så ska du se att du hittar massa bra saker. Den sista är helt spannmålsfri dessutom enligt tillverkarens utsago.

Vilken Standardt är det som inte innehåller spannmål? Har funderat att byta och kollat igenom de olika sorterna men mig veterligen innehåller alla spannmål.

Här provas det också standardt som inte innehåller spannmål alls. Hunden älskar det, priset är bra och det är svensktillverkat = klimatsmart :)

Färskfoder som t.ex. fodax har annars väldigt lite spannmål (6%), om det kan vara av intresse?

Vild är inte svensktillverkad. Hjorten kommer från Nya Zeeland.

Ris är också spannmål, men de folk ofta menar är att det inte är ett sädesslag som ex vete.
Ris är en mild kolhydratkälla, som de flesta hundar klarar av fint.

Alla deras foder är svensktillverkade, även om vissa råvaror an importerade. Inte bara hjortköttet, utan t ex även riset.

James Wellbeloved och Halla är inte speciellt köttrika.

Det är spannmål alltså, tänkte väl :D. Men att det är en väldigt mild form av spannmål vet jag!

Något jag inte gillar nu när jag funderar på Standardt är alla olika köttkällor. I hjort så kommer det animaliska fettet och benmjölet från både gris och kyckling, likadant i de andra varianterna. Extra innehåller även nöt.

Det animaliska fettet och benmjölet, hur påverkas t ex en allergisk hund av det? Eftersom djurslaget inte är huvudkällan, menar jag.

Det är (bland annat) det med flera olika köttkällorna plus att de har rätt hög fosforhalt i vissa foder som gör att jag blivit avrekommenderad (om man nu säger så? :crazy: ) Standardt.

Själv blir jag tokig på allt detta med foder och skulle helst se att hunden åt havregrynsgröt resten av sitt liv... :devil: hon är förmodligen allergisk mot något men vi vet inte vad.

Ah, allergier är jävligt kiligt..
Det är då man vill skaka dom i bakbenen upp och ner och skrika "Prata, hundjävel!". Eller ja, ett av tillfällena :angel:

Äter hon ett foder med många ingredienser nu på både spannmål- och köttsidan?

[

Något jag inte gillar nu när jag funderar på Standardt är alla olika köttkällor. I hjort så kommer det animaliska fettet och benmjölet från både gris och kyckling, likadant i de andra varianterna. Extra innehåller även nöt.

Det animaliska fettet och benmjölet, hur påverkas t ex en allergisk hund av det? Eftersom djurslaget inte är huvudkällan, menar jag

På vilket sätt skulle de olika köttkällorna vara negativt? Förstår inte argumentet.

Animaliskt fett och benmjöl bör inte påverka en allergisk hund. En hund är en carnivo och kött eller köttbiprodukter är bland de sista sakerna man bör utesluta i ett foder, tyvärr får folk lära sig tvärtom. Att öka vegetabiliskt intag av någon skum anledning. Vad äter hon nu?

Visst är det så, vad jag menade är att om jag t ex har en hund som är allergisk mot kyckling och det finns animaliskt fett och benmjöl från kyckling i fodret även om ett annat köttslag är huvudkällan - hur påverkas hunden?

+ squarepants

Hennes nuvarande foder innehåller kycklingkött, nöt och fläskgrevmjöl, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, ris, linfrömjöl, betfiber, vetegroddar, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Ett helt hopkok av saker med andra ord.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
703
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men...
Svar
19
· Visningar
1 226
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI