Torra spruckna hovar..

C

Crying

Va ska ja göra, Är i stort behov av tips som faktiskt fungerar.. :confused:

Sv: Torra spruckna hovar..

Enligt en artikel i senaste ridsport ska man smörja hovarna med olja. Vanlig rapsolja fungerar bra. Vatten gör att de torkar ur mer.

Att hovarna skulla torka ut av vatten var det dummaste...

jag vattenbadar hästar med torra hovar och har på sikt alltid sett possitivt resultat!

Framtassarna kan ja ställa i hinkar me vatten, är lite värre me dom bak.. Hon blir lite ehm, tjurig då? :D

Tjära torkar ut. därför man använder det till tex röta osv.

kör oxå med vegetabilisk olja, tex rapsolja, efter hovis ordination, och det har verkligen hjälpt. svampar på lite typ var 3:e dag på pålle som har fullblodshovar, han är kanon fin denna sommar sen jag gjort det. för övrigt är det viktigt att spola bort torkad lera, eftersom leran också suger fukt ur häst hoven. Om man spolar bort leran och sen penslar på olja, så hjälper oljan också lite mot lera "nästa gång", dvs oljan dels går in i hoven, men det blir också lite glasyr på ytan som skyddar mot uttorkning från lera någon dag eller två....

Jeps har rätt, vatten torkar ut. Köp hovolja som är en produkt framtagen just för torra hovar det fungerar bra. Jag använder Kentucky Hoof Oil och är en skitbra olja.

jag har en av världens bästa hovslagare. han anser att hovfett och vissa andra oljor bara täpper till hovarna, så ska man anv.ngt så ska det vara vanlig olja typ raps eller oliv mm

I en tidigare tråd i sommar om torra hovar hänvisades till en artikel av en veterinäs som rekommenderade olivolja. Jag har använt det efter det, och tycker att det funkar bra. Men frågan är om det inte går lika bra med vanlig rapsolja. Vad du gör är väl att stänga in fukten i hoven så det inte "avdunstar"

Har också hört att hovfett o färdig hovolja täpper till.
Vadå vatten torkar ut???????
Olivolja eller rapsolja funkar bra.
mvhR

Jag blev rekommenderad av min hovslagare att använda något som heter Elastic hov ( Emin). Kostar runt 100 lappen och finns och köpa t. e. x på ekohallen. Det är kanon bra till torra sprukna hovar! Det innehåller bivax. Prova det, du kommer att se skillnaden!

I sista ridsport stod det faktiskt att vatten torka ut hovarna och att man skulle använda en VEGETABILISK olja ett par dagar i veckan när man hade lust...
Jo, det stod så...
Själv har jag haft vattenboots på min häst och hans hovar har blivit jättebra! Fast det kankse dom hade varit med fett också...
I tyskland smorde vi med vanligt hovfett varje dag, inkl julafton...- Dom hade jättefina hovar allihopa!

SessCa skrev:
Att hovarna skulla torka ut av vatten var det dummaste...

jag vattenbadar hästar med torra hovar och har på sikt alltid sett possitivt resultat!

Vatten kan faktiskt torka ut hur konstigt det än låter. Om du tvättar dina händer för ofta så blir dina händer uttorkade oavsett om du inte använder tvål...
Det som verkar självklart behöver inte alltid vara fel eller rätt...

jag har hört att hovarna blir typ beroende av olja om man börjar smörja in dom.. stämmer detta? det jag har hört är att de blir ännu torrare än före man började använda olja och etc om man slutar med det.

men jag tänker på hovar som mina naglar. om jag smörjer in dom med olivolja eller raps lolja så blir dom jätte fina men dom blir ju inte torrare när jag slutar med det.

så vad har ni nu kommit fram till i denna tråd. att man ska använda oliv och raps olja några dagar i veckan?

om oliv olja och raps olja funkar på hästarnas hovars om det funkar på våra naglar, finns det något som är som stärkande och genomskinligt nagellack som lgör hovarna hårdare och mindre frasiga?

hur får ni på oljan? penslar ni eller tar bommul och duttar? vilket är bäst eller blir det kansk einte nån skillnad?

Senast ändrad av en moderator:

Jag häller över olivolja lite i taget i en mindre bur. Jag har en barnmatsburk. Att ha på oljan gör jag med on rundpensel. Väldigt lätt. Och nej, jag tycker inte att hovarna blir "beroende" Jag smörjer bara periodvis inte kanske en gång om dagen. Sedan kan det gå långt mellan smörjningarna. Jag har även tidigare smörjt med särskilt hovfett.

Olja funkar ej på hovarna.. jag har gjort det många gånger på min häst och det funkar ej. hennes hovar blir bara värre

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar