Torra kronrander och i huden under hovskägget

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle är väldigt torr i kronranden, det blir mjälligt liksom.
Han är också väldigt torr ovanför karleden, i hovskägget liksom,
han är rosa där och det ser väldigt irriterat ut.
Ngn som har nåt tips på vad man kan göra/smörja med?

Sv: Torra kronrander och i huden under hovskägget

Tvätta rent hovarna från lera och sen smörj med olivolja.

Jag klipper alltid kronränderna på mina hästar för att kunna smörja dem med helosan varje dag. Jätte bra! Fick lära mig det i travstall.

Jag smörjer hovarna med fodertran (även kronranden) ca 2 ggr/veckan, funkar jättebra. Karleden borde du kunna smörja med helosan med jämna mellanrum. Hoppas det blir bättre:)

Fick lära mig ett jättebra tricks när jag jobbade i travstall, (där har hästarna nästan alltid irritationer i karleder och kronränder pga lera och smågrus i komb. med fukt)
Du behöver gamla bomulls lindor (INTE elastiska) bomull och matolja.
Lägg ett löst bandage (dra åt runt hoven så det sitter och låt det sitta löst på alla mjukdelar) från kronranden upp ÖVER kotan (viktigt) med bomull under. Fyll sedan bandaget med matolja (eller annan billig olja som man kan äta) och låt sitta över natten. Upprepa behandlingen varje dag tills besvären är borta.
Har fungerat på alla mugg/ irriterade karleder jag testat det på...
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
830
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka