Torra hovar..

H

Havregryn

Hästen står i vatten bad ca en halv timme om dagen, men de behövs mer. Er bästa hovolja, fett eller vad ni nu använder till torra hovar som börjar spricka??

Sv: Torra hovar..

En jättebra hovsalva som är bra till annat också är CORNUCRESCINE. Om inte hovarna är väldigt torra och sprukna så räcker det att smörja kronranden. Den är ganska dyr men är dryg. Funkar bra på sprickor och främjar även hårtillväxt om hästen har någon kal fläck på kroppen! Jag har köpt min burk på Ekohallen.

Jag är inte jättebra på detta, men jag har hört på en föreläsning att lanolin (ullfett) är suveränt, så vi använde Golden Hoof. ¨

Har du letat här på forumet? Jag har för mig att detta med vilken typ av olja/fett som är bäst diskuterats förut.

Varför vattenbad? Vatten kan ju också vara uttorkande och här där vi bor är det ännu inte så torrt ute att inte hovarna får tillräckligt fukt ifrån marken. Ta i så fall på¨olja/fett efter badet!

Nu står våra hästar på ett ställe med väldigt leriga hagar (lera är myycket uttorkande) så jag VILL få bort leran och torka upp hovarna lite för att minska risken för röta, men jag har hört att man ska undvika att kratsa hovarna efter ridningen (men kolla så det inte finns stenar!).

Det är tydligen så att strålen fungerar lite som en svamp och tar upp fukt från marken till hoven. Om man kratsar hoven när hästen kommer in så kan fukten i stället gå andra vägen (så att säga) och i stället torka ut hoven och blir det stora variationer så kan det bli sprickor i hoven. Låter man i stället leran sitta kvar så minskar uttorkningen av hoven eftersom leran i sig själv innehåller vatten!

Torv tar åt sig fukt mycket mer än spån, så står din häst på torv kanske ett byte till spån kan hjälpa lite.

Hoppas att ni får ordning på det här, det är inte roligt när man har hovproblem; inga hovar - ingen häst!

Lycka till!

Tänk på att vatten i många fall tvärtom torkar ut hovarna. Precis som mina händer kan vatten torka ut hovarna. Den naturliga fukten komer inifrån, med vilken vanlig vegetabilisk olja kan hjälpa till att bibehålla.

Kom ihåg att så fort det är en häst elller står Horseblah på förpackningen har priset stigit ca 500%.....En flarra olivolja 40spänn...räcker länge!

alla, vatten bad och olja där efter är de jag kör med idag.

vatten torkar ut? hur kommer de sig då att när de 'r fuktigt i hagen så är hovarna i bra skick, när de torkat upp och bildar damm i hagen torkar hovarna??

Rapsolja käkar han ju så¨kan ju testa med de när de ändå finns i stallet. Har alltid kört med kentackey olja till alla andra hästar och de har funkat på alla förutom denna..

Vår hovslagare rekommenderade oss att smörja in hovarna med torsklevertran för att få starkare och smidigare hovar. Han tycker det hjälper åtm på stoet (valacken har inga sådana problem) där hovarna gärna spricker i nederkanten och då tappar hon skorna lättare.

Vi smörjer dem en gång i veckan, kronranden viktigast men det blir ju så fint utanpå oxå ;)

KL
När min häst hade torra hovar hade jag på Carr&Day&Martins "CORNUCRESCINE" som någon ovan nämnt och det funkade verkligen super. Tror det finns flera produkter i den serien iofs men jag hade hovfettet.

Hrrrm...jag citerar mig själv.....man kan verkligen sälja precis vad som helst till hästägare!

Kom ihåg att så fort det är en häst elller står Horseblah på förpackningen har priset stigit ca 500%.....En flarra olivolja 40spänn...räcker länge!

Vatten torkar ut hovarna så jag hade nog kört på olja istället.

Det är väl ingen häst som får torra hovar när det är snö ute på vintern eller när det är en regning sommar så hovarna hålls fuktade? Nej det är torra somrar som ger hästarna problem. Jag förstår inte hur vatten då kan torka ut?

Däremot för mkt av vissa typer av billig (ofta grön) smörja kan ge samma effkt som för mycket lipsyl: de torkar ut. Det mesta kommer ju infrån, ordentligt foder och mkt vätska. Sedan kan det hjälpa att först låta blöta, och sen ev smörja efteråt, iaf enligt de hovslagare jag pratat med.

Jag vill gärna höra från er som kan, hur kan vatten torka ut hovarna?

Jag har blivit rekommenderad av min hovslagare att smörja med Ekols Hovolja, tror det är så den heter!
Den är grön, och den funkar super på mitt sto som har dåliga och torra hovar till och från. Kan även användas på kronranden.

Jag har blivit rekommenderad av min hovslagare att smörja med Ekols Hovolja, tror det är så den heter!
Den är grön, och den funkar super på mitt sto som har dåliga och torra hovar till och från. Kan även användas på kronranden.

:o mitt tips då

Eller mitt och mitt. Jag har aldrig gagnat mig av det.
Gnugga kronranden lätt med tandborste och fukta tandborsten med jämna mellanrum med vatten.

Troligtvis var jag den enda som fick resultat av det hela. Jag hade enormt roligt åt alla småflickor som låg i stallgångarna med tandborsten i högsta hugg för att travgubbarna hade varit på infomöte hos den store veterinärmogulen och insupit visdom.

Det är väl ingen häst som får torra hovar när det är snö ute på vintern eller när det är en regning sommar så hovarna hålls fuktade?

Jag vill gärna höra från er som kan, hur kan vatten torka ut hovarna?

Jag ser dagligdags torra hovar, såväl vinter som sommar. Exakt hur vatten torkar ut kan jag inte svara på, jag vet bara att många hovar torkas ut precis som mina händer blir torra som fnöske varje gång jag tvättar händerna. Det handlar väl om att man blöter bort det naturliga fettet, vad vet jag. Men tro på en som träffar en massa hästar i massor av varierande hagar varje dag.....

knapplån
Jag smörjer hovarna på min häst med vanlig olja (rapsolja) när de är torra. Det fungerar hur bra som helst. Jag tycker också att hovarna är torrare på somrarna.

Min gamla dam blev bättre med fotbad och därefter olivolja. (Pensla hovarna varje dag efter badet.
Kolla också intaget av vitaminer och mineraler.

Mjau2

Det kan inte vara genetiskt relaterat och foderrelaterat då? Jag kan tänka mig att lera som får torka i hovarna kan torka ut, genom typ diffusion eller nåt liknanade konstigt fenomen, men just rent vatten vet jag inte hur det skulle kunna gå till.

Märker att hovslagare har väääldigt olika åsikter om det här. En jag pratade med tyckte att man inte fick smörja eftersom det inte var fett utan fukt som behövdes. man täpper till ytan och gör att ingen fukt från gräset de går i kan komma innanför ytan på hoven. Andra säger som du att man visst kan smörja. Knepigt...:confused:

Vår hovslagare rekommenderade oss att smörja in hovarna med torsklevertran för att få starkare och smidigare hovar. Han tycker det hjälper åtm på stoet (valacken har inga sådana problem) där hovarna gärna spricker i nederkanten och då tappar hon skorna lättare.

Vi smörjer dem en gång i veckan, kronranden viktigast men det blir ju så fint utanpå oxå ;)

Precis vad jag skulle säga, torsklevertran är jättebra för hovarna (luktar desto värre). De blir starkare och smidigare.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka