H
Havregryn
Hästen står i vatten bad ca en halv timme om dagen, men de behövs mer. Er bästa hovolja, fett eller vad ni nu använder till torra hovar som börjar spricka??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen står i vatten bad ca en halv timme om dagen, men de behövs mer. Er bästa hovolja, fett eller vad ni nu använder till torra hovar som börjar spricka??
Kom ihåg att så fort det är en häst elller står Horseblah på förpackningen har priset stigit ca 500%.....En flarra olivolja 40spänn...räcker länge!
Vatten torkar ut hovarna så jag hade nog kört på olja istället.
Jag har blivit rekommenderad av min hovslagare att smörja med Ekols Hovolja, tror det är så den heter!
Den är grön, och den funkar super på mitt sto som har dåliga och torra hovar till och från. Kan även användas på kronranden.
Det är väl ingen häst som får torra hovar när det är snö ute på vintern eller när det är en regning sommar så hovarna hålls fuktade?
Jag vill gärna höra från er som kan, hur kan vatten torka ut hovarna?
Vår hovslagare rekommenderade oss att smörja in hovarna med torsklevertran för att få starkare och smidigare hovar. Han tycker det hjälper åtm på stoet (valacken har inga sådana problem) där hovarna gärna spricker i nederkanten och då tappar hon skorna lättare.
Vi smörjer dem en gång i veckan, kronranden viktigast men det blir ju så fint utanpå oxå