Torra hovar..

Sv: Torra hovar..

se över hästens foderstat, "fukten ska komma inifrån!"
Rätt foderbalans ger inte dåliga hovar..

:)

Senast ändrad:

Tror inte mkt på hovoljor, då def en stor del av fuktigheten kommer utifrån o hindras av en fet yta.

För många år sen läste Jag en artikel om en travtränare som använde koskit, lite kletigt men funkar nog! Tom hästskit kan göra nytta, spilthästar är sällan torra i bakhovarna!!

Hälsar Carslsture hovslagare sen 30 år

Jag smörjer med vanlig rapsolja. Det har fungerat bra. Hovarna är mkt fuktigare än tidigare.

Sedan undrar jag varför du menar att det skulle hjälpa att lägga på koskit/hästskit? undrar mest

Även om lika löser lika och vatten är polärt - fett opolärt tvättar vattnet bort en del av fettet i hoven. vatten är ju inte fuktgivande i den bemärkelsen (blir du mindre torr i huden av att bada?) och har därför ingen mjukgörande/återfuktande effekt. Vatten rengör. Olja fettar in/lägger sig som ett lager över hoven och behåller fukten kvar när vatten bara faller bort och tar med sig fett. Så det så:)!

Om någon har skrivit detta erkänner jag att jag inte läst tråden:o

Att du blir torr om fingarna av att hålla på med papper beror på att ditt naturliga fettlager i fingarna gnids av. Vatten har ingen effekt på detta i långa loppet, vatten tillför inte fukt. Det tar bort fukt.

Min nu elvaårige quarter har alltid haft problem krackelerande hovar med tappskor som följd på sommaren fast märkligt nog satt skorna som berget genom blöta höstar, slabbiga vintrar och leriga vårar.

Jag fattade inte! :confused: För paradoxalt nog var det värst under regniga somrar med kulmen förra sommaren då inte en sko var kvar och det gick inte att slå på dom heller eftersom hovväggarna fullständigt krackelerade. Det var fullständigt komplett ologiskt. Hur i helvete hängde det ihop? Blött hela vintern inga tappskor, blött hela sommaren tappa alla skor.....

Ilsk och enveten scannade jag internet och fick sedan mitt livs AHA-upplevelse :idea: på en amerikansk sida och äntligen fick jag en förklaring som höll hela vägen.

Grejen är den att hovarna var precis lika dåliga året runt och att orsaken var vätan (höst, vinter och vår). Kruxet var att på sommaren blev det torrt och varmt i perioder om än korta perioder.

Fritt översatt och mycket förenklat:
Blöta hovar är svaga eftersom hornet absorberar vattnet och sväller (blir mer porösa).
Keratinets (ett ämne i hoven) bindningar töjs ut och försvagas när vattenmolekylerna kommer in och bindningarna mellan keratinet blir alltså uttänjda. Fast så länge hoven är konstant våt så stödjer vattenmolekylerna upp keratinets svagare bindning. Om vattnet sedan försvinner ur hoven för snabbt (en stekhet dag i gruset efter en natt i regnvått gräs :( ) så hinner inte hoven anpassa sig utan då går keratinets bindningar sönder och hoven spricker och faller sönder. Om vattnet försvinner lite långsammare däremot hinner keratinet i hoven att anpassa sig till det nya torra tillståndet och sprickorna blir färre och hoven blir till sist stenhård. (En jättetorr sommar där det inte hattar hit och dit med vädret). Hästar som går i ständigt torrt klimat har stenhårda fötter (jf vilda hästar på stäppen). En häst med taskiga hovgener från början drabbas givetvis mer av detta problem medan de som har hygglig grund hankar sig fram.

Våta hovar är med andra ord svaga porösa hovar. (som våra naglar blir när vi badat för länge) Genom att ställa hovarna i vattenbad löser man alltså problemet på kort sikt och upprätthåller hoven i sitt sämre "porösa" tillstånd. Men det funkar hyggligt. Det blir vinter året om liksom. Ska man sedan t.ex. tävla, rida, släppa hästen på en snustorr sandbana kan det dock komma surt för då kommer sprickorna och man tror skenbart att det är torkan som orsakar sprickorna. Det är i torkan hoven spricker men för att den var svag på grund av att hoven varit våt så länge.

Fett och olja däremot kan man tänka sig lägger sig som ett skyddande lock och skulle kunna bidra med att vattnet inte lämnar hoven lika snabbt? Alltså funkar det hjälpligt om det inte är alltför dåliga hovgener som det var på min häst.

Själv hoppas jag på en bättre hovsommar (den kan knappast bli värre än den förra :eek:) då jag nu förebyggt dels med Enizon (rekommenderat svindyrt mirakelfoder för hästar med taskiga hovgener?) samt en flaska Keratex inhandlad förra sommaren för att förebygga och stärka keratinbindningarna och förhoppningsvis hålla hoven impregnerad typ.

Vid skoningen idag fick jag de hoppfulla beskedet av hovslagaren att hovarna hade hårdhetsrekord för att vara min häst. En söm t.o.m. böjde sig och tro mig det har aldrig hänt tidigare man kunde nästan trycka i söm enbart med hjälp av tummen när det var som sämst.

Den som vill läsa mer om denna aha-upplevelse besöker:

http://www.keratex.net/keratex_history.htm

Keratex finns att köpa i Sverige
http://www.xtremehorsemakeover.com/prod_vardande.html
Solvallabutiken skall visst också sälja preparatet har jag läst nånstans?

Vänligen Kokopelli självutnämnd "expert" på sprickor i fötterna

Jag har gjort en egen forskning:grin:

smorde hovarna när det var lerig o sen under vinter- en riktig sdn.

Det som växte ut under den perioden- var ju det som var längre ner- på sommaren- som det sömmas i.
Det hade då en betydligt bättre kvalité o jag behövde inte smörja o tappskor hade jag inga:banana:

Jag ger iallafall Steel Joint- för hovkvalitén o övriga skelettet.

Steel Joint blev jag rek förra veckan av en ET, vart köper man det? har använt Enzion i två år på min ena häst och hovarna är periodvis om att spika i pappkartong:devil: Vi tvättar med vatten, dvs skurar hovarna samt smörjer med Kevin Bacon hovfett, rek av "proffs", under sommaren har vi provat hovlera etc. Men ingentin blir superbra. Allt verkar vara årsbetingat. På vintern något bättre om det inte är för blött och lerigt ihagarna, då verkar det finnas för mkt "elaka" bakterier som vill "göra" sitt, på sommaren om det är för torrt, blir hovarna för torra, med sprickor/flagor som följd att tappskorna ökar och vi måsta Plasta hovarna... Jag är helt övertygad ibland om att det måste vara både genetiskt betingat och miljö/foderelaterat, samt vilket arbete hästen uträttar och på vilket underlag. Är otroligt noggrann och skor var 6:e vecka samt har en mkt bra hovslagare. I mitt fall har mamman super hovar, som en bergsget, foderstaterna noga uträknade samt analyserat grovfoder. Man blir galen och olycklig:(

Senast ändrad:

Enzion borde ge samma resultat- har dock ej provat.

Min ena hade pappersfötter, men är nu bra.

Smörj med vilket fett som helst under resten av året.
Sen får man sko om oftare- iallafall sommartid då tillväxten är högre.

Se till att den ej tappar skorna.
Går den på bete så reser sig sömmen av belastningen på dem av att gå hela tiden som beteshästar gör. Byt ialla fall ut sömmen.- Håll koll.

Visst är det även genetiskt, men det går att få till de flesta- med en bra hovis o ägarens omsorg.

För många år sen läste Jag en artikel om en travtränare som använde koskit, lite kletigt men funkar nog! Tom hästskit kan göra nytta, spilthästar är sällan torra i bakhovarna!!

Jag har alltid hört att hästskit torkar ur hovarna? Läste att det var bättre att låta bli att kratsa ur hovarna när hästarna kom in från hagen. Det stod att det var bättre att den hade lera i hovarna än att dom packades med hästbajs i boxen?
Men det kanske är fel?

Det är ett sorts massageliniment gjort på olika örter som påskyndar hovtillväxten. Du kan få tips på hemsidan som säljer detta. Bara att pm mig isåfall :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka