Torra hovar..

Sv: Torra hovar..

Sprickor kommer inte av torka(enbart) utan handlar om att det är obalans i hovens belastning.

Hornmaterialet har ganska hög vattenhalt(varierar beroende på horntyp, strål-och lammellhorn innehåller mer vatten än hovväggen). Men allt horn innehåller viss mängd vatten.
Vatten torkar inte ut hoven, och sprickor uppstår inte enbart pga torra hovar.
Se över hur hästen verkas, belastas hoven jämt?

Senast ändrad:

Du pratar inför döva öron ;)

Jag föreslår att du pytsar upp lite olivolja, klistrar på en häst och skriv 'super-duper-hov-smörja' Botar torra hovar, gör även hästen piggare, friskare, lydigare och mer lättfödd kan du ju tillägga med.
Så kan du nog göra några 100 spänn / dl.

:angel:

Jag ser dagligdags torra hovar, såväl vinter som sommar. Exakt hur vatten torkar ut kan jag inte svara på, jag vet bara att många hovar torkas ut precis som mina händer blir torra som fnöske varje gång jag tvättar händerna. Det handlar väl om att man blöter bort det naturliga fettet, vad vet jag. Men tro på en som träffar en massa hästar i massor av varierande hagar varje dag.....

Min hovslagare säger precis samma sak som du - det hjälper inte att blöta hovarna.

För min häst funkar det super med rapsolja.

*knapplån*

Min häst brukar få torra hovar när marken är torr. Jag har lite funderingar på om det kanske skulle kunna vara så att hovarna "drar ur" fukt ur marken. När det är torrt så torkar det ut hoven istället. Jämför tex med när jag sitter och jobbar med mycket papper. Till slut så blir mina fingrar torra att de är skrovliga. Det som brukar hjälpa då är att tvätta händerna och smörja in med någon kräm.

Jag brukar spola hovarna för att sedan olja in dom med någon form av olja/fett. Samtidigt som jag vill stänga in fukten i hoven så vill jag även att hoven skall kunna ta upp fukten från omgivningen. Så jag brukar välja någon "lätt" olja som tex olivolja eller liknade.

Mvh

Tora

Låter vettigt. Det kanske är därför hovslagaren jag pratade om var negativ till hovsmörja, för att vi pratade om det där gammeldagsa gröna, billiga kletet. Det kan jag tänka mig bara täpper till och innehåller säkert en massa olämpligt, luktar skitskumt. Olivolja kan nog ha en bättre effekt, kan jag tänka mig. :)

Precis!

Som jag skrev i mitt inlägg i början av tråden suger strålen upp vatten från marken när det är blött och fuktar hoven. Om marken är torrare än hoven så går fukten tvärt om ner till marken.

När man oljar, eller smörjer händerna, så gör man det för att stänga in den fukt som redan finns i hoven/huden - fettet går inte in! Helt rätt alltså att tvätta först och sedan olja SULAN som är den som har kontakt med marken, om det inte är så att det är fuktigt ute i marken, för då hindrar ju oljan markfukten att komma in i den torra hoven, då är det nog bättre att olja på hornväggen!

min hovslagare säger att det mesta man har utanpå hoven bara täpper till. men det kan ju ha en bra effekt. men det han verkligen rekomenderar är det man ger hästen i fodret som tillskott.. det ska innehålla mycket mineraler så som svavel, koppar, zink, och biotin blandannat.
hoof aid ska vara bra säger han, jag ska testa själv nu.. men det som är tråkigt är ju då att det måste växa ut. så det tar ju tid, men då har man iaf väldigt frächa hovar!:idea:

knapp

Kör på nån fiskelverolja, vet inte exakt vad den heter. Vit burk, röd etikett och grönt lock med pensel i - luktar skit men är tunn och det ser snyggt ut efteråt. Enligt hovis ger den effekt och jag litar på honom.

Du pratar inför döva öron ;)

Jag föreslår att du pytsar upp lite olivolja, klistrar på en häst och skriv 'super-duper-hov-smörja' Botar torra hovar, gör även hästen piggare, friskare, lydigare och mer lättfödd kan du ju tillägga med.
Så kan du nog göra några 100 spänn / dl.

:angel:

Hmm....Jag ska fan i mig skapa den här produkten:

Ett klet, en blandning mellan -olivolja, tjära, grankottar, källvatten och lite ful-öl. Som knådas in i öronen som får hästen gladare, piggare mer på alerten och friskare!
Allt paketerat i en dl-stor burk till det facila priset av 299:-/burken...
Botar allt från dåligt humör, hälta, dålig hörsel till snedhet i kroppen!

Hmm....Jag ska fan i mig skapa den här produkten:

Ett klet, en blandning mellan -olivolja, tjära, grankottar, källvatten och lite ful-öl. Som knådas in i öronen som får hästen gladare, piggare mer på alerten och friskare!
Allt paketerat i en dl-stor burk till det facila priset av 299:-/burken...
Botar allt från dåligt humör, hälta, dålig hörsel till snedhet i kroppen!

Eftersom det var min ide så hoppas jag att jag får en burk klet alldeles gratis. Eller åtminstonde rabatterat pris... :p Om den botar dålig hörsel så kan jag kleta på den på min 6 åriga son med :idea: Han har selektiv hörsel nämligen ;)

i och för sig - en god blodcirkulation ger bra hovar och massage i kronranden KAN möjligen förbättra cirkulationen så helt fel kanske det inte är....
Annars - en bra foderstat och rätt verkning

Senast ändrad:

Jag vart rekomenderad att ge MSM då min tjej fått små sprickor. (vita hovar). Syrran vart rekomenderad MSM för en annan häst och gav det med gott resultat.
Jag kommer i alla fall att prova. Någon annan som provat MSM till sköra hovar?

Men vatten bibehåller bara fukten så länge det tillförs sen dunstar det. I konstant blöta/snöiga hagar tillförs så mycket fukt att det inte hinner dunsta innan det tillförs på nytt men att bada hovarna i en halvtimme är inte fel men ogjort arbete eftersom det inte hinner suga in så mycket att det blir någon bestående effekt... Det du kan göra om du ändå vill köra vattenvarianten är att ha så varmt vatten som möjligt för det öppnar porerna så mer vatten hinner tränga in samt torka av ytan direkt efter och smörja med nåt riktigt fetklistrigt så att det inte dunstar av så snabbt
Torr hud/hovar/färg you name it får man ju när fukten dunstat från ytan så den spricker/krakelerar när det som är under är elastiskare/rörligare.

För en del hjälper det att ge olika fodertillskott, jag har inte satt mej in i vad och exakt vad däri som är verksamt för jag har aldrig haft detta problem men jag har sett hästar som fått positiv respons...

Det finns nya rön o är precis som VDB säger.

Har själv aldrig smort- förr. men gör det nu o har mkt bättre hovar.

Idag så filas glasyrlagret bort vid skoning många ggr o det verkar då som att det ej heller spricker lika lätt. Små naturliga sprickor expanderar vid torka. Håll hoven elastisk.

Hej på Er!!!

Va mycket idee´r det finns om att hålla hovarna fuktiga!!?? Självklart påverkar underlaget o väderleken fuktigheten i hoven!!

Står era hästar på spån? Torkar ut jättemkt, ffa kutterspån! Vattna spånen så den inte är kruttorr, tycker vatten funkar bra! Boxen behöver inte vara kliniskt torr o ren.

Swedish Clay = hovlera att trycka i sulan, sitter kvar bra o fuktar hoven hela tiden som den står i sin box. Finns i välsorterad hästshop.

Låt vattenkaret i hagen rinna över så det finns en fuktig yta i hagen även under den torra årstiden.

Tror inte mkt på hovoljor, då def en stor del av fuktigheten kommer utifrån o hindras av en fet yta.

För många år sen läste Jag en artikel om en travtränare som använde koskit, lite kletigt men funkar nog! Tom hästskit kan göra nytta, spilthästar är sällan torra i bakhovarna!!

Är problemet stort, häst som är skodd m sulor är "aldrig" torr i hovarna.

Lycka till:bump:

Hälsar Carslsture hovslagare sen 30 år

Slabba på fodertran. Effektivt, billigt och det enda som behövs. Hovkvalitén blir suverän.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka