Torra hovar.

Sv: Torra hovar.

Topolino skrev:
Tyvärr så artikeln på www.remont.se försvunnit men så här skrev de:

"Många av oss har fått lära sig att man kan fukta torra hovar genom att låta hästens fötter stå i vattenbad. Ove Wattle, leg vet, berättade under ett hästhållningsseminarium på Djursholms Ridklubb att detta inte stämmer.
- Hoven fuktas inifrån. Externt tillsatt fukt dunstar bort och har alltså ingen bestående effekt, säger han."

bara-undrar om inte Ove Wattle oxå påpekade att olja både på hovväggen och i sulan är det enda som hjälper, inte för att tillföra hoven så mkt fukt utan för att oljan i stället hindrar fukten i hoven att dunsta bort.

Vatten på hovarna under torra perioder är helt meningslöst då vatten väldigt snabbt dunstar och i stället lätt orsakar torrsprickor,oljan däremot ligger kvar som en tunn hinna både på hovväggen och sulan under hela dagen.

Överkurs vid torra perioder kanske är att först blöta hovarna ordentligt med vatten och främst då i sulan,torka hoven med en handduk och sedan olja både hovväggen och sulan. Så har hovis lärt mig och jag har aldrig haft vare sig torra hovar eller några sprickor. Viktigt är dock att man börjar med detta så snart det börjar bli torrt ute och inte väntar så länge att det redan börjat bli sprickor.

Sv: Torra hovar.

:bump: Det bästa är vegetabilisk olja ex rapsolja

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama