Torra hovar.

Sv: Torra hovar.

På en häst i stallet där jag håller till behövde man bara låta hästen stå med hovarna i hinkar med vatten,

linafina skrev:
Jag använder bara cornocresine och det masserar man in på kronranden noga. Det gör underverk med hovarna. Har alltid använt det och det kommer jag forstätta med.

Hovfett använder jag väldigt sällan!

vad är cornocresine och vart kan man få tag på det ?:)

Gliss skrev:
Ska man smörja ett tjockt lager hovfett ? eller bara just så att det är något ?. Snälla svara.

Vi gav 20 ml aloevera-juice 2ggr/dag till en häst som HAFT väldigt torra hovar förut. Hovslagarn bara gapade när han såg va fina hovar hästen fått :) Det hjälper ju mot det mesta, dendär aloeveran. Värt att prova!!

Gliss skrev:
Ska man smörja ett tjockt lager hovfett ? eller bara just så att det är något ?. Snälla svara.

Hovslagaren på Strömsholms Djursjukhus rådde mig att smörja in hela hovarna med vanlig matolja. Billigast och bäst och det har fungerat mycket bra! Eftersom det var pga problemhovar som jag blev tvungen att åka till Strömsholm...

Det första du kan göra är väll att fundera på VARFÖR hästens hovar är torra..

- Står den på ett underlag i boxen som torkar ut hovarna - om du tex har spån i boxen så kan du vatnna det så att det är liite fuktigt.

- Beror det på att hästen saknar nått näringsämne - se över foderstat och börja ev ge nån form av tillskott.

- Hur ser hagen ut?

osv...

Hallå??

Hur ska ni ha det, är hovfett bra eller ej ?
Jag vet en häst som har en spricka i hoven, vad ska man göra mot det ??:confused:

Använd vanlig matolja, enligt senare rön så torkar vatten ut precis som din egen hud blir torr av att blaska mycket med vatten. Det är från sulan ev. fukt från underlaget sugs upp, så att smörja in vägg och tillväxtzon hjälper till att behålla fukt och minskar sprickbildning.

Jag har hört att vatten är det bästa.. om man stället hovarna i en hink vatten, eller tvättar av dem med vatten regelbundet eller så.

Rådgör med din hovslagare. Eftersom jag inte vet var sprickan sitter eller hur långt upp den går kan jag inte råda dig mer. Vår unghäst har haft (och har) fruktansvärda hovar. Torra, sprickor ända upp till kronranden och mer än 1 cm breda längt ned. Hon står med metallband över sprickan som är spända.

Det som fungerat överlägset bäst för oss (och vi har provat allt. Enzion, kiselgur, cournecrescin, matolja, helosan...) är Omega3 olja :love:. Köps på hälsoaffärer och smörjs på kronranden. Det spelar ingen roll om du smörjer utväxten.

Personligen skulle jag inte använda hovfett eftersom det stänger inne hovens naturliga fuktighet och den hindrar vatten att tränga in. Du gör naturligtvis som du vill, men jag skulle som sagt inte använda det. Om jag var som dig skulle jag smörja morgon/kväll med omega3 olja eller matolja. Lycka till!

(massage av kronranden ökar tillväxten, så du kan gärna massera ett par minuter)

Jag tvättar rent hovarna med vatten och diskborste både på "insidan och utsidan". Håller på att övar på att stå i hinkar. Vad jag har hört är det bästa för hovarna vatten, det värsta lera. Har också hört att vanlig matolja fungerar lika bra som vilket hovfett som helst.

Vatten torkar ut hovarna!!! Dom blir blöta men sedan blir dom torra precis som dina händer om du har dom i vatten. Använd hovfett/olja, om du inte har provat så gör det. Själv använder jag Kentucky Hoof Oil och jag kan tydligt sen skillnaden.

min häst hade spruckna, torra hovar förra året å då fick vi tipset av våran mkt bra hovslagare att smörja hovarna med olivolja. det är det mest naturliga och fungerande tyckte han och efter ett tag, jag minns inte hur länge (nån månad kankse) så började de bli bättre å nu är hans hovar fortfaranade mkt fina.

Tack för att du sa det! Vet inte folk att hästens hov är av samma material som våra naglar? Vatten torkar ut, olja in hovarna om de är torra och spricker! Eller ni som sköljer med endast vatten, slickar ni er om läpparna när de är torra och tror att det hjälper?

Fast där är det väl saltet i vår saliv som torkar ut och inte vattnet precis?

Åtminstone jag har hört från alla håll att vatten är bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama