Torra hovar.

Sv: Torra hovar.

Och jag har fått höra från alla håll att olja är bra...Och med "alla håll" så menar jag veterinärer och hovslagare. Så jag lägger mitt förtroende i de välutbildades händer och min hästs hovar verkar må mycket bra av det.

"leran" som blir i hagarna när gräset blir upptrampat e inte bra. När den torkat i hovarna suger den ut fukt ur hoven.
Det finns "riktig" lera som man kan sätta i hovarna o då avges den fukt som finns i leran o den suger inte tillbaka fukten. Det kan man gräva upp självom man har lera. Finns att köpa men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Det är vanligt blålera som säljs i burkarna, tror det var samma "tillverkare" som gör swedclay. Generellt så är lera utanpå hoven aldrig bra, medan lera i hoven hjälper till att bevara fukten. :D

Alltså, jag håller med om att olja är BÄTTRE än vatten. och har skrivit det om än lite luddigt tror jag.. Jag håller bara inte med om att vatten är skadligt.

Cornucresine har samma effekt som ett liniment o ökar blodtillförseln o stimulerar till snabbare tillväxt.

Det kan man använda om den har en åkomma i hoven som man vill ska växa bort snabbare, men man bör inte använda det konstant, då hornet kan bli av lite mjukare karaktär.

Spola av leran på utsidan o smörj med fett/olja.
Har även mkt positiva erfarenheter av att smörja vid stark kyla.
Har då på sommaren sluppit torra/spruckna hovar( det är ju det som har vuxit ut under vintern)

Så vitt jag vet så ska man egentligen inte använda hovolja eller hovfett då det består av fett och det är inte vad hovarna behöver utan för torka behövs vatten.
Hovolja rep. hovfett är till för att hovarna ska se snygga ut på tävlingar, utställningar och under hovarna på vintern så snö inte fastnar lika lätt.
Så jag skulle säga att man ska smörja/helst spola på vatten någon gång i veckan istället.

Om du smörjer in blöta hovar håller fettet hovarna blöta men hästen sliter av det när den går så du får då smörja 10 ggr per dag vem har tid till det. Det är bättre och ge något i fodret som stärker hovarna typ foderjäst funkar bra om hästen äter det. Luktar spya. De får även värsta pälsen om man gillar det. Dessutom har en hovslagare sagt att han fått reda på på en kurs att hovfett är cancerframkallande både för dig och hästen vet inte om det är sant. jag har aldrig smörjt hovar.

Du har missat de nya studierna på ämnet.

Är oxå uppväxt med att man inte ska smörja hovarna.

Man kan använda vegetabiliska smörjor
Det funkar skitbra.
Behöver bara smörja ett par dgr / V.

Jag skulle aldrig stänga in fukten i en hov på så sätt :confused:. Dock, jag är inte såå insatt vad gäller att fetta in hela hoven. Att smörja kronranden är mumma :d

Hmm, blir lite förvirrad nån säger att hovolja lr hovfett är bra å en annan sägfer det e dåligt :confused:
En annan säger att vatten är bra, en annan säger att det är dåligt å torkar ut hovarna :confused:

Hmm, ska man bara allt låta va ? Som det naturliga sättet ??
Iaf så undrar jag vad man ska ha till en spricka i hoven ??
Och min häst har väligt "slitna" hovar, dom växer utåt å inte uppåt (lr hur man ska säga ??) Nu när jag äger henne har hon skor, tror hon har gått utan skor väldigt länge i sitt förra hem. Så ni kanske förstår hur dem ser ut :confused:

Vad ska man göra mot det ?? HJÄÄLP!!:cry:

Torra hovar brukar bli bättre om man tvättar dem rena när de har vart ute i leran. Vatten och diskborste är en bra början. Sedan kan man smörja på olivolja, gärna massera kronranden lite med oljan på tandborste eller liknande. Funkar prima på min kuse i alla fall!

Stopek skrev:
Hovfett gör att hovarna avvisar vatten. Vatten är den bästa fukten för hovar.

Hälsning Maja

Håller med till 100% dom bästa hovarna får du på en häst som får gå ute i gräshage åtmindstone den ljusa tiden på dygnet. Ju mer dom får gå i daggen dessto bättre. Hovfett, olivolja mm ser jättebra ut... tills man håller upp, då blir hovarna riktigt sjaskiga...

Dumheter, hovarna blir inte sjaskiga när man slutar med olja. Bara någon som aldrig har använt olja kan komma med sådana påståenden. Prova innan ni yttrar er!!

Tyvärr så artikeln på www.remont.se försvunnit men så här skrev de:

"Många av oss har fått lära sig att man kan fukta torra hovar genom att låta hästens fötter stå i vattenbad. Ove Wattle, leg vet, berättade under ett hästhållningsseminarium på Djursholms Ridklubb att detta inte stämmer.
- Hoven fuktas inifrån. Externt tillsatt fukt dunstar bort och har alltså ingen bestående effekt, säger han."

Till fjordingen brukar jag av hovslagre få rådet att inte använda hovfett, utan att vätska är det som behövs. En fet yta på hoven gör ju att ingen fukt från gräset kan tas upp (polära och opolära bindningar ni vet). Nsturligt sätt ska ju hästen promenera omkring i gräset hela dagarna. Om man har en duktig pålle kan den få stå med fötterna i vattenhinkar medan man ryktar under de torraste perioderna på sommaren. Det hjälper:) men då måste hästen vara en snäll en som står stilla och inte välter hinkarna hela tiden, annars kan det bli mycket jobbigt:crazy:

vår hovslagare har rekommenderat oss att vår ponny med torra ocl lite spruckna hovar ska med hovarna i en vattenhink och att vi endast ska använda olja eller hovfett på kronranden.Man blir alldeles förvirrad när alla säger olika.Det bästa är att få veta vad som har funkat och inte fungerat.Jag kan inte säga att det min hovis är det bästa.Har det funkat med hovfett/matolja för någon annan så har det ju bevisligen funkat....så alla tips mottages.Berätta även vad som inte funkat.Tack

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama