Torra hovar.

G

Gliss

Ska man smörja ett tjockt lager hovfett ? eller bara just så att det är något ?. Snälla svara.

Sv: Torra hovar.

Du kan ta tex en tandborste och gnida in hovfettet så det verkligen tränger in, viktigast att gnida in fettet uppe där hovväxten börjar....;)

Det är bara på kronranden som smörja gör någon nytta. Hornkapseln är alldeles för tät för att fett skall tränga in så det blir bara lite glans på ytan om man smörjer. Bortkastad tid o möda!

smörj med alosin istället! mycket bättre, våran lilla pålle hade sprickor ända upp till kronrande nästan, men på ett halvår hade allting växt ut, helt otroligt, vi bara masserade in lronranden varje dag med alosin, o då växte det ju som sjutton! vi provade med hovfett men det gjorde ju det nästan värr ju..

Vanligt hovfett har alltid min vet rekomenderat....:D
Men blev lite nyfiken på det du använder,alosin? vad är det?:smirk:

Slog upp det, ett slags hovfett, trodde nästan det...

Gliss skrev:
Ska man smörja ett tjockt lager hovfett ? eller bara just så att det är något ?. Snälla svara.

Hovfett gör att hovarna avvisar vatten. Vatten är den bästa fukten för hovar.

Hälsning Maja

Är det "obligatoriskt" att smörja på hovfett ? är det något man MÅSTE göra , och hur ofta ? sry lite omedveten om sånt :cry:

hovfett är till för uppvisningens skull.
de ser blanka ut men inget händer.
ta å blanda olivolja med vatten i en sprayflaska och spruta på det ca 2 gånger per dag, det gör underverk!

annars finns en hovsalva som heter cournocresine och smörjs på dagligen under ca 2 veckors period på de angripna ställena.:smirk:

Jag litar nog på min vet....har en häst som måste smörjas med hovfett väldigt ofta sommartid, fett ska det va, ej olja som torka ut...är rådet jag fått....:smirk:

kanske ska spruta vatten på dem i stället:D

rocki skrev:
Jag litar nog på min vet....har en häst som måste smörjas med hovfett väldigt ofta sommartid, fett ska det va, ej olja som torka ut...är rådet jag fått....:smirk:

kanske ska spruta vatten på dem i stället:D

hovarna är ju uttorkade eller hur ?
hovarna behöver vatten, lägger man på hovfett så stöter det ju bort fettet, hovarna glänser och man tror att hovarna mår bra.

Ridtravare_bäst skrev:
ganska mkt, men inte så att blandningen blir tjock, utan det ska vara lätt att spruta på. :rofl:

Okej, har provat detta, inte gett något resultat ännu, men de va ju iochförsig 2 dagar sen bara :)

Gliss skrev:
Okej, har provat detta, inte gett något resultat ännu, men de va ju iochförsig 2 dagar sen bara :)

nej det tar ju ett tag innan man uppnår resultat.
men så är det ju med allt.
bara vänta och se.

lycka till! :)

jag tycker vatten är det bästa, och framförallt NATURLIGASTE för hovarna.... har alltid kört med det.;)

Jag använder bara cornocresine och det masserar man in på kronranden noga. Det gör underverk med hovarna. Har alltid använt det och det kommer jag forstätta med.

Hovfett använder jag väldigt sällan!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama