Torra hovar!!

P

piggis_83

Kanske inte så konstigt att hästarna får extremt torra och spruckna hovar nu när det är så varmt o torrt, men har ni några tips på att få dem fina??
Jag har börjat blöta hovarna undertill (sulorna) med vatten o svamp 2 ggr om dan, får se om det hjälper lite iallafall. För det är väl underifrån hoven tar upp fukt o inte någonting på utsidan/sidorna väl??
Vet ni hur länge hovarna måste va fuktiga/bli blöta för att hoven ska ta upp fukt?

Sv: Torra hovar!!

vattenbad är bra, låt hästen stå i med en hov i taget i iaf 10 minuter, kan behövas lite träning :smirk:
Annars är biotin överlägset, det tar ju visserligen tid innan det ger effekt eftersom det bara påverkar det nya hornet som växer ut.

låt slangen ligga opå lite så et blir lerigt vi vattnet i hagen. mycket bra för hovarna :)

Jag smörjer in hovarna med olja.. olivolja är bäst tycker ja..Men matolja, solrosolja rapsolja funkar med

Själva oljan gör inge nytta men de hjälper till så att hovarna bibehåller fukten och gör så att lera inte torkar ut..Blir som en tunn unn hinna på hoven som skyddar mot torka :idea:

Använd hovolja!! Innan ni vattenälskare börjar skrika om vatten ( vilket jag i många inlägg har sagt torkar ut hoven) prova oljan och ni blir förvånade. När ni har torra händer eller torrt hår, vilket väljer ni. Vatten eller fett???

Jag har aldrig upplevt att vatten torkat ur hovarna och jag har varit en flitig användare av filt-tofflor på hästar med torra hovar? Tycker det varit bättre än allehanda smörjor?

Jag "badar" eller spolar hovarna med slangen fört ett tag och innan dom hinner torka penslar jag på olivolja. Hon hennes hovar blir som nya! Funkar super.

jep, det gör vi jag med. Hovisen som föreslog det. Olivolja är bäst enligt honom.

Jacky

Okej då ska jag prova olivolja! Smörjer ni undersidan (sulan) eller utsidan av hoven?
Vad jag hört så suger bara hoven upp underifrån (sulan) o att utsidan av hoven bara är för utseendets skull?

piggis_83 skrev:
Okej då ska jag prova olivolja! Smörjer ni undersidan (sulan) eller utsidan av hoven?
Vad jag hört så suger bara hoven upp underifrån (sulan) o att utsidan av hoven bara är för utseendets skull?

Det är riktigt som du skriver,ca 80% av fukten tas upp genom sulan men poängen med att olja hovarna är inte att tillföra fukt utan att oljan bidrar till att fukten i hovarna stannar kvar i hoven. All olja som inehåller fleromättat fett fungerar,olivolja är dock utmärkt,billigara är fodertran. Olja in hovväggen samt hela sulan samt strålen så den håller sig mjuk och inte blir stenhård.

Vatten eller vattenbad är inte alls bra då det är så här varmt och torrt då vattnet avdunstar väldigt fort i värmen och medför att hovarna istället torkar ur väldigt fort med ytterligare sprickor som följd.

Bäst är nog att först bada hovarna ordentligt i vatten för att tillföra hoven fukt,därefter olja in hela hoven med olja för att fukten skall stanna kvar i hoven dagligen så länge det är så här varmt och torrt.

Lycka till.

kenneth skrev:
Använd hovolja!! Innan ni vattenälskare börjar skrika om vatten ( vilket jag i många inlägg har sagt torkar ut hoven) prova oljan och ni blir förvånade. När ni har torra händer eller torrt hår, vilket väljer ni. Vatten eller fett???

Varför drar du parallell till vår hud? Hästens hovar och vår hud är ju inte alls lika uppbyggda? Det här är inte för att ifrågasätta vad du skrev, utan för att jag vill förstå vad som ligger bakom ditt argument. Det man läser i böcker o artiklar är ju att hovarna skall ha vatten -inte fett.

Smörjer man hovarna med fett minskar väl den naturliga återfuktningen som sker nattetid när marken blir daggvåt?

Hovis:
Det låter väldigt klokt det du säger, så får jag ställa en liten fråga? Som jag nämnde i inlägget ovan så är jag lite orolig över att hovarna missar den fukt de får nattetid, om man fettar in hoven. Skulle man kunna tänka sig att göra som du säger- med vattenbad MEN sedan endast ha t.ex. olivolja -som såmånga här säger är bra- ute på hovväggarna, men inte undertill på sulan o strålen? Så att undersidan kan ta upp markens fukt, men att det inte "ångar" av på ovansidan? Låter idén fel eller skulle det kunna funka?

kvandi skrev:
Hovis:
Det låter väldigt klokt det du säger, så får jag ställa en liten fråga? Som jag nämnde i inlägget ovan så är jag lite orolig över att hovarna missar den fukt de får nattetid, om man fettar in hoven. Skulle man kunna tänka sig att göra som du säger- med vattenbad MEN sedan endast ha t.ex. olivolja -som såmånga här säger är bra- ute på hovväggarna, men inte undertill på sulan o strålen? Så att undersidan kan ta upp markens fukt, men att det inte "ångar" av på ovansidan? Låter idén fel eller skulle det kunna funka?

Det låter vettigt och är helt logiskt. Ha dock koll på att sula,stråle inte blir stenhårda. då får du nog hjälpa till även där med olja.

Här i Sthlm har det i dag vräkt ner regn så just nu får hovarna naturlig fukt vilket är bäst.

Torsklevertran

Torsklevertran är jättebra!
Köp en dunk med sån där pump och ge ett pumpslag om dagen i fodret. De första dagarna kan man pensla på lite på hovarna så det kommer igång snabbare. Funkar jättbra på mitt halvblod. Det var hovis som rekomenderade.

jag smörjer in mina hästars hovar med barnolja efter rekommendation från hovslagare. Matolja eller olivolja eller liknande gick också bra, men enligt hovslagaren skulle barnolja vara bäst.

Varför inte använda de utvecklade produkter som redan finns för hovar. Tex Kentucky Hoof Oil är en underbar olja för hovarna, använd detta så slipper vi fåniga diskussioner. Angående vatten så är det så att det är vattnet i sig som torkar ut inte underlaget det används på. Om du häller vatten på ett underlag så kommer det att torka ut mer än det var innan tex, disktrasa, händer, hovar, hår, läder, trä osv. Blanda inte ihop att vatten gör saker blöta vilket det gör men när vattnet har torkat eller dunstat så är det ännu torrare. Jag har för också varit en troende hovvattnare men det är aldrig för sent att lära sig något nytt. Det är också konstigt att det är hovvattenmänniskor som alltid har torra fötter på sina hästar. Folk som oljar sina hästars hovar har inte dessa frågeställngar. Sen vill jag avsluta med att säga att vatten är underbart och viktigt att framför allt dricka!!! Både för oss och hästarna.

Blöt ner transportskydden och sätt på dem.

Vissa hästar vill ju inte stå i vatten bad...

Olja kan man ta på senare för att bibehålla fukten men inte enbart kladda olja...

Liknande trådar

Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Anemone
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama