Torra hovar!!

Sv: Torra hovar!!

Låter vettigt att först blöta ner hovarna o sen smörja på olivolja.
Men idag regnar det (tack o lov!) så idag låter vi naturen sköta det hela :)

Hittade boots i vår ridsportaffär som man skall blöta ner och sedan låta vara på tills de torkat. De skall tydligen fukta hovarna ordentligt. *måste köpa i förebyggande syfte* ;)

Min häst får jättetorra hovar på somrarna som tar minst ett halvår innan de blir okej igen om jag inte blöter dem så jag ställer hans fötter i vattenbad ca 15 - 20 minuter per dag. Två fötter åt gången när jag borstar innan ridning och två efter medans jag klär av och svampar honom.

kenneth skrev:
Varför inte använda de utvecklade produkter som redan finns för hovar. Tex Kentucky Hoof Oil är en underbar olja för hovarna, använd detta så slipper vi fåniga diskussioner. Angående vatten så är det så att det är vattnet i sig som torkar ut inte underlaget det används på. Om du häller vatten på ett underlag så kommer det att torka ut mer än det var innan tex, disktrasa, händer, hovar, hår, läder, trä osv. Blanda inte ihop att vatten gör saker blöta vilket det gör men när vattnet har torkat eller dunstat så är det ännu torrare. Jag har för också varit en troende hovvattnare men det är aldrig för sent att lära sig något nytt. Det är också konstigt att det är hovvattenmänniskor som alltid har torra fötter på sina hästar. Folk som oljar sina hästars hovar har inte dessa frågeställngar. Sen vill jag avsluta med att säga att vatten är underbart och viktigt att framför allt dricka!!! Både för oss och hästarna.
Kontentan av ditt inlägg är alltså att häster har väldigt uttorkade o torra hovar under de perioder om året då "underlaget" är väldigt blött, eftersom vattnet i "marken" då skulle torka ut hovarna mer?

Jag har oxå varit en troende av Hovsmörjor och som du sa, det är inte för sent att lära sig nya erfarenheter.. :angel:

kenneth skrev:
Svar ja, hästarnas hovar är mer problemfyllda under regniga och blöta somrar.

Där har du rätt fast det beror på att hovarna då är övermättade med vatten. Varför tjata om dyra hovvårdsoljor när det finns bättre naturliga oljor som Olivolja,matfett,fodertran,torskleverolja,mm.mm Ja alla oljor som innehåller fleromättat fett fungerar alldeles utmärkt.

Mkt lättare att hålla en för torr hov fuktig än en överfuktad hov torr. Så enkelt är det.

Varför har då min häst bättre hovar under vår/vinter/höst än på somrarna då?
Det är ju bara på sommaren de nästan helt slipper det uttorkande vattnet, och då mår de som sämst ändå...
Felkonstruerad häst? ;)

Fast jag förstår ju såklart att det inte är bra med för mycket vatten heller.

Minns en sak som vet. Christofer Johnston sa under en föreläsning om hästens hovar, det var ungefär såhär:

"Sluta slösa massa pengar på oljor, smörjor och sånt verkningslöst skit och lägg pengarna på en bra hovslagare istället. Det är det enda osm funkar i längden"

har en häst som haft hemska hovar, de bara ramlade sönder, sen att hon trampade av sig skorna stup i kvarten hjälpte ju inte, största boven var att vi hade använt en billig, och som vi trodde var en bra hovslagare...men tji fick vi det såg ju rätt snyggt ut men sen stod vi med två halta hästar, fick tag i en erkännt duktig hovslagare..
det var ju steg nummer ett för bättre hovar
steg nr två; började med biotin, tar ju ett tag innan det börjar verka så lika bra att börja direkt..
sen överbevisde jag faktiskt min hovslagare om det här med hovfett, jag fråga om jag skulle t apå det : han sa då att det hjälper inte..
jag gjorde det ändå varje dag och när hovis kom nästa gång..: o så fina hennes hovar är! berättade att jag hade användt hov fett och han bara, de måste vara en bra sort, har prövat många olika och visst finns det många dåliga, har nu en annan som är super bra i den är det typ tjära eller nåt.., men sen är ju rasp olja som jag har tagit på en spricka, funkar också bra, tror det beror lite på vad man använder för podukter och hur ofta man använder det för då tror jag att det faktiskt funkar lika bra vilket som!

Har en häst med torra och spröda hovar. Jag har bara haft henne ett år så det är vår andra sommar. Under vintern har jag gett henne biotin, hon har fått en örtblandning, seaweed and rose-chips. Just örterna har haft en mycket god effekt på särskilt en annan häst med bärrandsröta. Foten växte bra och blev mot alla odds frisk utan besök på klinik.
Tillbaka till mitt sto, hon har liksom förra sommaren frasiga och torra fötter. Nu har hon en spricka från tåkappan på skon nästan hela vägen upp till kronranden. Hon är inte halt, skon sitter men jag vet inte hur allvarligt detta är. Min hovslagare har semester så jag måste ge mig till tåls ett tag till innan han kan komma.
Finns det någon med erfarenheter av detta. Tips om vad jag kan göra, vad en hovslagare ev kan göra. Om sprickan blir större kan man fylla igen/limma den med något?
Vågar man rida? Ökar det cirkulationen i hoven på ett positivt sätt? :confused:

Jag fick råd av hovisen att köpa en sk, vattenmatta. Som man har till kor. Till kor så har man den med saneringsmedel när dom går ut o in.. Finns i lanthandlarna.
Men man blöter den bara och lägger på gången.. o hästen får stå på den medan man sköter den. Jätte bra. Fast man kan behöva två stycken. Har inte hittat nån jätte stor storlek iaf.

Har samma problem, och har sen ett par veckor tillbaka skrubbat hovarna, låtit dem torka och sen strukit på vanlig majsolja dagligen.

Var inne på biotin först, men avråddes av mycket erfaren stallägare. Hon tyckte det var bättre att testa olja först, då biotin tydligen kunde skapa ett slags behov i hästens kropp ? Kan inget om det, ngn annan får gärna upplysa!

Jag tycker det funkar bra att smörja hovarna, och märker en förbättring redan.

ajdå, min har också en spricka och min hovslagare sa att jag ska smörja med matolja, rasp eller nåt sånt för att det håller det mjukt, men dte bästa är nog om du får tag i en annan hovslagare som kan kolla på det medans han är på semester eller man kan ju alltid fråga din veterinär för en del av de har kontakt med en hovslagare och då kanske den kan kolla på det? hoppas det blir bra igen!

//lancet

Liknande trådar

Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Anemone
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama