Torra hovar

Sv: Torra hovar

Jag frågade faktiskt min hovslagare imorse angående det här med torra hovar. Hans rekommendation var längre vattenbad (dvs inte bara spola av med slangen) eller en viss typ av hovolja (tyvärr har jag inte namnet i huvudet just nu). Här nere blir det mycket varmt och geologin är lite speciell vilket sammantaget gör att hovarna lätt blir torra och sprickiga. Han sa även att man bör tänka på att om man väljer att använda olja skall man inte låta hästen gå ut på betet/hagen/paddocken direkt efter man lagt på det.

kenneth skrev:
Det är intressant att alla som vet att vatten är källan till fuktiga hovar har problem med torra hovar??!!

Jag har inga problem med torra hovar på mina 7 hästar, men å andra sidan är det knappast hästägarens fel/rätt. Den mark som hästarna står på är ganska avgörande. Men bahndlingen är att tillsätta fukt via vatten och inte OLJA.

Detta är väl känd kunskap hos dem som har mest kunskaper i vårt land om hästars hovar, nämligen den utbildade hovslagarkåren.

Dåliga material för er som har hästar uppstallade del av dygn vissa årstider är t.ex. strö av spån. Halmbädd är bättre ur detta perspektiv.

finns o köpa på alla travshopar iallafall, finns säkert på andra stäällen också...dränk bara tofflorna och sätt på dom..dom håller fukten i 12 timmar garanterat om hästen står inne...går hästen på gräs7dygnetrunt bete brukar ju daggen göra dom fuktiga...

Vår hovslagare rekommenderar olivolja på hovarna. Han har gesällbrev samt genomgått samtliga fortbildningsblock arrangerade av Svenska Hovslagareföreningen och Sveriges Lantbruksuniversitet dvs examinerad och klar med fortbildningen för hovslagare.

Nu trodde jag också att olja på hovarna var usch och fy men tydligen så finns det nya forskningsrön som stödjer teorin om att olja ska vara bra för hovarna.

när jag kratsar hovarna på min pålle blir det lixom vitt i höven runt stålen vad beror det på? han har oxå väldigt sumpiga och svampigt vid stålen och vid mjukdelarna?!

*knapplån*
Är vanlig solros, oliv, raps & matolja bra för hovar?

Gör ett fotbad, svårare är de inte.. De är vatten hovarna behöver..
Låt hästen stå där i ca 30minuter..

Börjar du med hovfett /olja så kommer du få hålla på tills hästen dör.. Drygt och dyrt..

hmm...varför är då min häst så mkt bättre nu än innan ... Jag har blöta boots på dagligen och det har verkligen hjälpt hans torra, spröda hovar...
Dock hade hästarna jag skötte i Tyskland superfina hovar och de smordes med fett varje dag.
JAg vet inte vilket som är rätt men i min hästs fall har det verkligen fungerat med vtn...
KAnske det hade gjort med fett också iofs...

Jag har en teori om att båda varianterna (olja vs. väta) hjälper, det kanske t.o.m är olika från häst till häst? Har alltid hört att det är bra med en lerpöl i hagen på sommaren när det är torrt och har därför strävat efter det.

I vintras fick vi problem med torra hovar och började smörja med olivolja (borde gå lika bra med kallpressad rapsolja kanske?) och tyckte iaf att hovarna blev bättre.

externt tillsatt fukt???? vart får då de vilda djuren sin fukt ifrån?? internt??

Inte för jag är någon expert. Men om man nu ska dra den hemska jämförelsen mellan människor och häst en ytterligare gång så fuktas vår hud internt t ex. När vi dricker mycket vatten blir vår hud mjuk och fin. Och för att hålla fukten i huden smörjer vi på med någon slags olja (som finns i lotion) för det bildar en tunn hinna så fukten inte kan komma ur huden lika snabbt.
Möjligtvis är det väl det samma för hästar? Dricker de ordentligt så har de fina hovar? Vill man behålla fukten som tillsätts internt så oljar man dem?
Dessvärre kan det vara svårt att få hästen att dricka mer än vad den gör.

Bara en lite tanke, jag har ju egentligen ingen aning om det stämmer :p

fast om vi inte använder schampon o tvålar så torkar vår hud inte ut heller..
klart att intag av vatten spelar roll, men även underlaget hästar går på...

smörj hovarna med hovfett eller olivolja.
Smörjer mina hästar s hovar med olja och det funkar jättebra

Tack!
Vad kul att man för en gångs skull får reda på fakta när man efterfrågar det! Inför Ove Wattles kunnande kapitulerar jag och sluter mig till skaran som förordar olivolja. Fleromättade oljor står det i artikeln, det borde väl göra att vissa oljor är bättre än andra? Apropå raps och majs, alltså. Och att hovfett fortfarande är ute!?

Tror dock fortfarande att en bra kost, en miljö som erbjuder fukt (motsvarande ett vattenhål) och god hovvård minimerar behovet av olja!

En hovslagare sa idag till mig att vanlig matfett, majsolja olivolja osv funkar bra.. de gör i sig inte hovarna bättre utan de lägger sig som ett skyddande skydd och binder fukten så fukten håller sig kvar i hoven och på så sätt blir hoven bättre=)

externt tillsatt fukt???? vart får då de vilda djuren sin fukt ifrån?? internt??

I de vilda har hästarna stora ytor att röra sig på.. fukten får de fårn fettet i gräset som ger näring och skydd från uttorkning..
Tamhästarna blir instängda i oftast små hagar och marken blir fort upptrampad och all gräs äts upp eller trampas ner.Näringen i marken försvinner och leran torkar ut hovarna!

Då måste man olja in hovarna och ersätta gräsets fett/skyddande egenskaper..Oljan hjälper i sig inte hovarna men iochmed att de skyddar hoven från uttorkning kan hovens fukt göra så hoven blir bra och inte blir torr och spricker! :)

Min hovslagare sa till mig att låta hästen stå med hovarna i vattenbad ett tag och använd sedan hovlera som man kletar i inanför skon och trycker ner överallt. Använd sedan hovstärkare från Hööks på utsidan. Leran håller hovarna fuktiga tills man kratsar ur det nästa dag. Jag gör det varje kväll och det sitter som berget och hovarna är fuktiga och fina.

Hovlera är bra.. där är de tillsatt mkt mineraler å skit i=)..Skillnad mot mager nedtrampad haglera

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
745
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 488
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve