Torra hovar

mian1

Trådstartare
Sommarhagen är inte riktigt klar ännu och i vårhagen är det torrt. Ena hästen har fått så torra hovar att det börjar synas små sprickor i dem. Jag försöker att hälla vatten på hovarna, men det hjälper inte. Att ha nåt blött på hoven eller att ställa henne med en hov i taget i en hink funkar inte.
Hur är det med olja? Jag har alltid hört att det ska torka ut hovarna ännu mer? Eller ska jag vänta tills de kommer till sommarhagen där marken är mjukare och det finns blöta områden? Än så länge ser hovarna okej ut, men de är som sagt torra.

ett ganska bra sätt är att vattna runt hästarnas vattenho...hästar står ju gärna och hänger där....Hur länge har du hovarna i vattenbad då ?

Jag häller bara på henne så hovarna står inte i vattenbad. Bakhovarna ser helt ok ut, men fram får hon lätt lite sprickor, tunna uppe på hoven. I vanliga fall av trycket när hoven "flyter ut". Båda hästarna är barfotahästar och de är ganska nyverkade.

Där vattenspännerna står är det som torrast så att vattna där skulle inte ge någon effekt alls.

Jag fick tipset av min hovslagare att använda något som kallas fodertran (även kallat torsklevertran). Min häst har problem med torra hovar, men hovolja/fett har jag inte velat använda, tycker också att det torkar ut snarare än återfuktar. Var lite skeptisk även till detta, men måste säga att det fungerar kanonbra! Jag smörjer nu in hovarna (använder vanlig hovoljepensel) ungefär var 3:e dag, och då framför allt kronranden och ballarna som hon har problem med. Det luktar hemskt, men det får man väl stå ut med. Stallkatterna älskar lukten. :)
Och inte behöver man vara rädd att ta på för mycket heller!

Vattenbad bör man hålla på med åtminstone 20 min..minst för att ge någon effekt...Spill på mer vatten där det är torrt...lägg ut vattenslangen och låte det rinna...då blir det blött. Att bara spilla på vatten på hovarna är ungefär som att spilla vatten på en gås...hovarna måste få en chans att suga åt sig vätskan....därav måste du vattenbada dessa.

Jag har hört att vatten inte ska va bra för hovarna..

olivolja eller någon annan vegetabilisk ojla är bäst.

Olja kan torka ut om man slutar använda det, men om du använder det regelbundet äre riktigt effektivt! :bump:

Vatten är den absoluta bästa medicinen för hovarna! Men du Måste ha hovarna i ett vatten bad.. räcker om hoven står i ca 5cm vatten.. det är sulan som ska dra åt sig vätskan.. hoven är uppbyggd som små sugrör som suger åt sig vätskan.. har du på hov fett så blockerar du hoven från sitt naturliga betende.. Har du på tjära så torkar det ut.. Du kan även använda fodertran men om du använder olja eller fodertran så ska du endast använda dem ca 1gg/vecka inte mer! För om du använder det oftare så blir hoven för blöt och kan bli soggig till slut..
Mitt tips är alltså första hand vatten och i andra hand fodertran!
Lycka till..
och du.. att dutta vatten på hoven är precis som någon annan sa... att skvätta vatten på en gås.. :)
tredje tipset är att du pratar med din utbildade hovslagare så kan han hjälpa dej :)

Du verkar ju veta det här.. :)
sådär hur hovarna är uppbyggda och så lärde jag mig på en tappsko kurs för micke berg. Men han sa dock att vatteninte va nå bra, olja skulle det vara.. vanlig naturlig olja ( oliv, majs, matolja..) vatten var som det är för huden på oss.. uttorkande..

När ska du släppa på sommarbete då? Måste väl vara väldigt snart så långt ner i landet som du bor. Hovarna borde bli bättre om hästen går i blötare hage, speciellt om de går ute på natten då det är dagg i gräset.

Blöta filtboots att ha på hovarna ska visst fungera ypperligt enligt min hovslagare. Det räcker med att använda dem några timmar åt gången el. över natten för att hoven skall ta upp vatten.

Sommarbetet blir i nästa vecka är det tänkt. Vi byter nästan alla stolpen och det är en jättestor hage och samtidigt bygger vi om köket :crazy: Men jag har kommit drygt halvvägs så det blir nog klart om några dagar. I sommarhagen finns det både torr mark och fuktig samt en bäck där de brukar klafsa omkring.

Jag fick tips från min hovslagare om att använda vegitabiliskt hovfett, ett grönt, som fungerar super!
Det innehåller ingenting skadligt och hovarna har faktiskt blivit mycket finare. :)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Hästvård Läste en diskussion på facebook om hovar, hovvård osv. Bland annat om hur/varifrån hästens hovar tar upp fukt, där åsikterna var väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 464
Senast: Boj
·
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 817
Senast: axel
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård