Torr svansros? Eksem? Mjäll?

jennenenne

Trådstartare
Min häst ser torr och "smulig" ut vid svansroten. Längst ner på svansroten "under" själva håret så att säga, så ser det ut som nedan:

https://gyazo.com/08420397e7b96c7a50bdfae1bd5e9ef3

Kan det vara något mjälliknande? Eksem? Eller är han bara torr? Känns också som att svansen blivit lite tunnare. Det är alltså bara längst ner emellan själva håren som svansen är påverkad, inte "uppepå" svansroten vid rumpan eller så.

Min hade något liknande grått skorv på öronens kanter. En dag fick jag plötsligt pilla där, pillade bort det och det har inte kommit tillbaka. Började undra om det bara var smuts? Vad händer om du pillar?

Håller med att det ser ut som skorv av något slag jag brukar smörja in med DeLavals spenfett eller salicylsalva och sedan pilla och se hur det ser ut under och utgå efter det sedan.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·
Hästvård Känner en ponny som sprack hela vägen när hon fölade. Det har försökt sys igen men går inte, så hon kan inte få föl mer (fölet dog...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 630
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar