Torr och mjällig hårbotten

Sv: Torr och mjällig hårbotten

Min dotter har något som ser ut som mjölkskorv som små barn har i sin hårbotten. Det verkar inte klia men det ser förskräckligt ut. Gick in på Hälsokosten och där rekommenderades hon "Quick Relief Shampoo", kostade 250 kr för 200 ml. Jättedyrt tycker jag, men å andra sidan köper jag ju pälsglans till hästen för flera hundra utan att blinka så vad tusan... Hur som helst så ser hårbotten bättre ut, och det bara efter tre schamponeringar.

På flaskan står det: Verksamt mot mjäll, torrhet, beläggningar och klåda i hårbotten.

Kvinnan på Hälsokosten var rejält negativ till typ Head n shoulders, hon menade att det bara är en massa dåliga kemikalier i det.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Brukar vara så, hon säljer ju inte Head n Shoulders ^^. Men hon har rätt i sak. Det innehåller många ingredienser, parfym högt upp i listan och starka tvättämnen, men det gör dom flesta shampoon. Största "fulingen" är som vanligt konserveringsmedlet, i det här fallet tycker jag nästan dom borde stå med som aktiva ingredienser. Jag fetar dom du kan googla för att läsa mer om.

Innehåller i Head n Shoulders:

Active ingredient: Pyrithione zinc 1%
Inactive ingredients: water, sodium laureth sulfate, sodium lauryl sulfate, cocamide MEA, zinc carbonate, glycol distearate, dimethicone, fragrance, cetyl alcohol, guar hydroxypropyltrimonium chloride, magnesium sulfate, sodium benzoate, magnesium carbonate hydroxide, ammonium laureth sulfate, benzyl alcohol, sodium chloride, methylchloroisothiazolinone, methylisothiazolinone, sodium xylenesulfonate, blue 1, red 4

Jämför med läkemedlet Fungoral, betydligt enklare lista:
Aktiva substansen är ketokonazol 1 ml schampo innehåller 20 mg ketokonazol. Övriga innehållsämnen är natriumlauryletersulfat, dinatriummonolauryletersulfosuccinat, kokosnötsfettsyradietanolamid, laurdimoniumhydrolyserad animalkollagen, Makrogol 120 metylglukosdioleat, saltsyra, natriumhydroxid, natriumklorid, konserveringsmedel (imidurea), färgämne E127 (erytrosin) och renat vatten.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Det kan ju hjälpa med bara balsam , jag har börjat med balsam o har halvlångt hår , det blir lika rent med det
( ifall du tycker det blir onödigt dyrt med specialprodukter)
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Visst är det så! :)

Säger Quick Reliefs innehåll dig någonting?

Quick Relief Shampoo

INCI-deklaration: Aqua, Sodium Coco-Sulfate*, Glycerin*, Betaine*, Cocamidopropyl Betaine*, Citric Acid*, Sodium Cocoamphoacetate*, Lauryl Glucoside*, Sodium PCA*, Stearamidopropyl Morpholine Lactate*, Sodium Cocoyl Glutamate* Disodium Cocoyl Glutamate*, Hydrolyzed Wheat Protein*, Hydrolyzed Wheat Starch*, Mel Extract (honung), Glyceryl Caprylate*, Sodium Chloride, Piroctone Olamine, Citrus Aurantium Dulcis Oil (Parfum)*, Lavandula Angustifolia Oil (Parfum)*, Limonene*, Linalool*, Citral, Hydroxypropyl Guar Hydroxy-propyltrimonium Chloride*, Sodium Hydroxide, Sodium Gluconate*, Maltodextrin*, Sodiumbenzoate (konserveringsmedel)

(*=vegetabilisk)
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Kvinnan på Hälsokosten var rejält negativ till typ Head n shoulders, hon menade att det bara är en massa dåliga kemikalier i det.
Det stämmer kanske, men mitt hår är aldrig så fint som när jag tvättar det med Head & Shoulders. :D
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Nej, ingen parfym. Väldigt trevlig serie som räddat mig!

Men jag undrar också om du faktiskt behöver schampo alls? Kanske bara denhär:http://www.lyko.se/sv/artiklar/harv...tive-system-4-oil-cure-hair-mask-o-100ml.html

Den har en peelande funktion, och hårbottnen blir både fräsch och ren. Det är den här man kan ha på irriterad hud också, som salva ungefär.

Extra plus för mig är att företaget SIM är finskt, och produkterna tillverkade i Finland.
 
Senast ändrad:
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Vet du vad det är för ingredienser i? Det verkar inte finnas någon produktinformationen på deras hemsida.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Nu har jag inte sparat förpackningarna där det står, men på hemsidan står det att det är parfym- och parabenfritt. Ska försöka leta reda på!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 883
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp