Torr och mjällig hårbotten

ufot

Trådstartare
Jag har under lång tid haft problem med torr och mjällig hårbotten.
Jag har fått kortison (betnovat) utskriven av läkare samt använt apotekets återfuktande av hårbottengel. Ingenting fungerar.

Är det någon som har andra tips som kan fungera?
Har sett att apoteket har shampoo för tort hår, är det något att ha?

Alla tips välkomnas :)
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

De har även ett schampo för torr hårbotten, som väl är det du bör använda.
Det fungerade hyfsat för mig, men ännu bättre var det medel jag köpte av min frisör.
Nu kommer jag inte ihåg vad det hette (har slut och kastat flaskan och nöter på det som finns kvar i Apoteksflaskan tills jag har köpt nytt) men det var en stor grön flaska. Den var ganska dyr, men räckte väldigt länge.

Jo, Kerastase heter den! (Gick in på frisörens hemsida...)
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Jag har i massor med år haft problem med min hårbotten. Sen fick jag rådet att alltid föna håret torrt, så att inte hårbotten utsätts för långvarig fukt (typ att man sätter upp håret i en knut och går omkring med blött hår hela dagen). Alltid föna håret torrt. Det hjälpte mig massor.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Jag har haft en del problem och det har blivit mycket bättre om jag undviker att tvätta håret så långt det går och när man tvättar håret, använda schampo för torr hårbotten (jag använder någon från apoteket) och sen har jag kompletterat med den där gelen för hårbotten och nu har jag inte alls samma problem. Å andra sidan hade jag inte lika allvarliga problem som dig.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Som Ramona sa löns det att föna torrt.

Undvik alla parfymerade hårprodukter, även spray.

Tvätta högst två gånger i veckan, håll hårbottnen luftigt.

Prova ättiksblandning att spraya i efter balsamet, massera lite, och skölj ur det mesta. Googla.

Sen gäller det att hitta en bra serie för hårbottnen. Jag vet inte om man kan hitta Sims System 4 i butiker i Sverige, men de är verkligen sjukt bra. Deras hårmask går t.o.m. att använda som salva på irriterad hud!

Jag tvättar och balsamerar med deras serie för färgat, torrt hår, och använder masken nu som då.

Har sluppit ALLA problem med hårbottnen.
137-155.jpg

http://www.lyko.se/sv/artiklar/harv...ssional-biosystem-cure-conditioner-ph-30.html

http://www.lyko.se/sv/artiklar/harv...-professional-biosystem-4-shampoo-ph-57-.html
 
Senast ändrad:
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Tack för svar :)

Jag har kort hår, rakat, typ 2-5 mm långt så det kan knappast bero på att det är fuktigt...

Jag försöker tvätta håret så lite som möjligt. Problemet är att jag simmar 3-5 ggr i veckan och då går det inte att undvika att hårbotten blir blöt, tyvärr.

Jag är parfymallergiker, så några sådana produkter har aldrig använts.

Problemet härrör från när jag brände hårbotten rejält i solen, då flagna hela hårbotten och sedan dess är den torr, mjällig och kliar konstant.

Prövade något nytt i morse. Först tog jag kortison gnuggade in det ordentligt, tog bort allt mjäll och avslutade med återfuktande hårbottengell. Det fungerade, det har inte kliat det minsta idag och mjället är nästan helt borta. Det lär ju komma mer, men jag hoppas kuren fungerar i fortsättningen.

Tänkte kika in på apoteket i veckan. Funderar på att köpa schampoo för tort hår. Finns det något märke som är bra? Andra preparat som är värda att testa? Min tub med återfuktande hårbottengell är snart slut så det får bli en ny sådan. Finns det något som är bättre än den?
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Har du kort hår rekommenderar jag att smörja in hårbotten med olivolja eller barnolja.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Acos schampo "Special care" mot torr hårbotten är riktigt bra. Jag använder också en återfuktande gel i samma serie. Den är väldigt skön att ha på när hårbotten kliar (men det är kanske den du redan har).
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Googla seborroiskt eksem, min dotter har det och hon har fått utskrivet ett special schampo som håller det i bra skick, skulle det blossa upp så gnuggar hon in lite kortison en gång i veckan ca och då lägger det sig igen.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Om du har mjälleksem, använd Selukos, Fundan eller Head´n´shoulders eller något fabrikat som frissan rekommenderar.

Men då bör du förstås ta reda på att det är mjälleksem du har.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Tack för svar :)

Googlade mjälleksem och det låter som det kan vara det. Jag har läkartid imorgon för annan sak så jag ska be läkaren titta på hårbotten också, någonting måste det nästan vara..

Googlade lite på de olika schampona. Tänkte fråga läkaren imorgon vad som är bäst.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Provade det mesta från apoteket, men med varierande resultat. Sedan kom min frissa med förslag, Kerastatse hade ett shampo och balsam som hjälpte mig, känner sällan av problemen numera.
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Jo det var mjälleksem :(

Läkaren skrev ut specialschampo. Blev mycket bättre redan efter andra behandlingen :)

Köpte även barnolja och det fungerade super på mitt korta hår.

Har googlat runt och läst om olika schampon, det finns mycket att välja mellan...

Fastnade för:

-Bodyfarm Shampoo Cedarwood Dandruff
-KC Professional BioSystem 1 Shampoo pH 4.7
-Toni & Guy Men 2in1 Anti Dandruff 250ml
-Sachajuan Scalp Shampoo
-Relieve Active Climbazole Shampoo 250ml
-Cutrin BIO+ Balance Shampoo Moisturizing 1


Alla finns på lyko.se

Erfarenheter av dessa?
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Jag har haft väldigt torr och kli-ig hårbotten, dock inte Mjäll (svamp). Blev bra av att köra balsammetoden 1 år, sen har jag varit mycket försiktig med att använda parfymerade produkter. De med essentiella oljor går bra, så kan använda det mesta från ex Lush :).
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Har du kollat att du inte har fått psoriasis. Jag har det och det kommer ofta efter att man har bränt sig eller skadat sig.
I så fall finns det särskilda produkter som du kan använda. Lycka till!
 
Sv: Torr och mjällig hårbotten

Tack :)

Har beställt nu både balsam och schampo. Varför måste alla dessa specialprodukter vara så dyra :(

Ufot som annars alltid köper det billigaste av allt gärna i stora förpackningar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 883
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp